ارتباط بی خوابی در3 ماه آخر بارداری با افسردگی پس از زایمان

معاون آموزشی و پژوهشی پژوهشکده علوم و فناوری پزشکی دانشگاه شهید بهشتی به شیوع بی خوابی در سه ماهه سوم بارداری اشاره کرد و گفت: بی خوابی مادران در این دوران، احتمال افسردگی پس از زایمان را افزایش می دهد.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از ایرنا،دکتر مسعود طهماسیان در این باره افزود: مادران باردار، در این دوران به دلیل حجم جنین و تغییرات هورمونی، دچار بی خوابی می شوند.
وی بابیان اینکه افزایش افسردگی از مهمترین عوارض بی خوابی دوران بارداری است که هم برای نوزاد و هم برای مادر تهدیدکننده است،اظهار کرد: بروز افکار خودکشی و رسیدگی نامناسب به نوزاد از جمله عوارض افزایش افسردگی است.
طهماسیان با اشاره به اینکه بی خوابی در طول بارداری باید جدی گرفته شود تا از عوارض بعدی آن پیشگیری شود، ادامه داد: البته برخی مادران بعد از زایمان دچار افسردگی می شوند و با درمان مناسب، می توان از این عارضه جلوگیری کرد.
وی بیان کرد: مطالعه ای در این زمینه در دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه انجام شده است که نشان می دهد بی خوابی سه ماهه آخر دوران بارداری میزان ریسک افسردگی بعد از زایمان را افزایش می دهد.
طهماسیان افزود: در این مطالعه نشان داده شد که با مصرف داروهای امن تحت نظر روان پزشک تا حد قابل توجهی شدت افسردگی بعد از زایمان کاهش پیدا می کند.
وی بیان کرد که در یک بررسی فراگیر (فراتحلیل) نشان دادیم که رابطه ای بین بی خوابی سه ماهه سوم بارداری با افزایش افسردگی بعد از زایمان وجود دارد و زنان باردار با مشاهده این وضعیت باید به روان پزشک مراجعه کنند.

700

کد خبر: 837124

وب گردی

وب گردی