عدم درج قیمت کالا پایلوت است؛ خوب نبود تجدید نظر می‌کنیم

وزیر صنعت، معدن و تجارت درباره طرح عدم درج قیمت کالا بر روی محصول گفت: این تصمیم در دولت قبل و یک هفته قبل از شروع دولت جدید گرفته شده بود بنابراین در ابتدای کار نمی‌توانستیم آن را لغو کنیم.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ محمد شریعتمداری ظهر امروز در افتتاح و بازدید از شانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی شیرینی، شکلات اظهار کرد: توسعه صنایع غذایی و تبدیلی بخش کشاروزی کشور باعث می‌شود که محصولات کشاورزان به قیمت بهتری خریداری و در نهایت به توسعه اشتغال در کشور کمک می‌شود.

او افزود: توسعه صنایع تبدیلی - تکمیلی بخش کشاورزی و غذایی کشور به قیمت خرید محصولات کشاورزان کمک شایانی می‌کند و از مشکلات آنها می‌کند و در مجموع این صنعت جزء صنایعی است که از سیاست های جایگزینی صادرات است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت دولت دوازدهم ادامه داد: بخش شیرینی شکلات با وجود اینکه بخشی از نیاز موارد اولیه خود را از خارج از کشور وارد می‌کند، اما با فرآوری شرایط صادرات دوباره را فراهم کرده و امیدواریم در این دوره بر میزان صادارت این محصولات افزوده شود و سیاست های جایگزینی صادرات را تقویت کند.

شریعتمداری درباره طرح این وزارتخانه درباره حذف الزام درج قیمت محصولات گفت: این تصمیم در دولت گذشته اتخاذ شده است که الزام درج قیمت بر روی محصول از کارخانه برداشته شود.

* نظام قیمت‌گذاری کالا در کشور مخدوش بود

او افزود: این تصمیم بر این پایه گرفته شده است که قیمت برخی محصولات با 50 یا در مواردی حتی تا 70 درصد تخفیف در فروشگاه‌ها بویژه در فروشگاه‌های زنجیره‌ای به فروش می‌رسید که این امر نشان دهنده آن بود که نظام قیمت‌گذاری کالا در کشور مخدوش است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت دولت دوازدهم ادامه داد: در چنین شرایطی برای حمایت از مصرف‌کنندگان نهایی و برای از بین بردن رقابت ناسالم میان شرکتهای پخش این تصمیم در وزارت صنعت، معدن و تجارت دولت سابق گرفته شد.

* نگرانی بابت آسیب دیدن مصرف کنندگان از عدم درج قیمت کالا نداریم

شریعتمداری با اشاره به اینکه حذف درج قیمت‌گذاری بر کالا به صورت تدریجی شروع شده است گفت: از تولیدکنندگان خواسته شده است که از درج قیمت برای مصرف کنندگان خودداری شود اما این شرایط جدید به آن معنا نیست که می‌توانند محصولات خود را به هر قیمتی عرضه کنند زیرا در شرایط فعلی رقابت به شکلی نیست که عملا امکان عرضه محصولات به هر قیمتی وجود داشته باشد.

او تاکید کرد: صنایع غذایی کشور اکنون در رقابت کامل به سر می‌برند که شرایط مطلوبی را نیز برای مصرف کنندگان ایجاد کرده‌اند و این نگرانی که مصرف کنندگان آسیب ببینند وجود ندارد.

* تصمیمی که دولت قبل یک هفته قبل از شروع دولت جدید گرفته بود را نمی‌توانستیم لغو کنیم

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: تصمیمی که دولت قبل یک هفته قبل از شروع کار دولت جدید گرفته بود در ابتدای کار نمی‌توانستیم آن را لغو کرده و یا تجدیدنظر صورت دهیم به همین منظور به این سمت رفتیم که کارگروهی در این زمینه تشکیل داده و مشکلات آن را به حداقل برسانیم.

* عدم درج قیمت کالا پایلوت است اگر خوب نبود تجدید نظر می‌کنیم

شریعتمداری گفت: با اطلاع‌رسانی درباره این طرح مردم را در جریان گذاشتیم و قرار شد این طرح را به صورت پایلوت شروع کنیم اگر خوب بود ادامه می‌دهیم و اگر خوب نبود در این خصوص تجدیدنظر صورت می‌گیرد.

او در پایان گفت حرف مرد دو تا است که از سخن وی اینگونه تعبیر می شود چنانچه طرح مزبور نتیجه مورد نظر را به دست ندهد کنار گذاشته خواهد شد.

منبع: تسنیم

402

کد خبر: 837164

وب گردی

وب گردی