آژانس به هیچ وجه اجازه بازرسی از مراکز نظامی ایران را ندارد

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تاکید کرد : آژانس بین المللی انرژی اتمی که مسئول نظارت بر اجرای توافق هسته ای است به هیچ ادله ای مبنی بر عدم پایبندی ایران به توافق هسته ای دست نیافته است.

حشمت الله فلاحت پیشه عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، با اشاره به صحبت های اخیر "آمانو" رئیس سازمان بین المللی انرژی اتمی مبنی بر بازدید از مراکز نظامی، در گفت و گو با خبرنگار سیاسی ایسکانیوز گفت: به نظر بنده، از نوع صحبت و گزارش آقای آمانو، بعید بود بهانه ای را دست ترامپ مبنی بر عدم پایبندی ایران به توافق هسته ای را ندهد و بیشتر صحبت های او در این باره بود.

وی افزود: نظام بازرسی ها دارای دو نوع سازمان است؛ یکی در قالب “MPT” بسته می شود و دیگری بازرسی های برنامه ریزی شده و اظهار نامه ای است.

فلاحت پیشه با اشاره به مسئله پروتکل الحاقی ادامه داد: پروتکل الحاقی در زمانی شکل گرفت که کشور عراق، دروغ را در فعالیت های خود در پیش گرفت که در آن زمان بازرسی های سر زده و بدون هماهنگی مطرح شد و البته این بازرسی ها دارای قواعد و قانون مشخصی است.

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس با بیان این که برجام لپ تاب ندارد تصریح کرد: بعد از توافقی که ایران با آمریکا امضاء کرد، لپ تابی حاوی یک سری مضامین دروغ توسط یک گروهک تروریستی افشا شد که بر مبنای آن، آمریکا سوالات و موضوعات جدیدی را مطرح کرد که یکی از این موضوعات، مسئله بازرسی از مراکز نظامی بود.

وی با تاکید بر این که بازرسی هایی که در حال حاضر از مراکز هسته ای صورت می گیرد بازرسی های فنی است خاطر نشان کرد: اگر مورد مشکوکی در مراکز نظامی مشاهد شود، آژانس اجازه بازرسی را دارد در غیر این صورت به هیچ وجه نمی تواند از هر مکانی که بخواهد بازدید به عمل آورد.

فلاحت پیشه اضافه کرد: آژانس به هیچ وجه اجازه بازرسی از مراکز نظامی ایران را ندارد، چه بر اساس MPT و چه بر اساس پروتکل الحاقی، هیچ گونه اجازه ای مبنی بر بازدید از مراکز نظامی ایران وجود ندارد.

این نماینده مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: آمریکایی ها به دلیل این که در آستانه اعلام موضوع پایبندی و یا عدم پایبندی ایران به برجام قرار دارند، بهانه هایی را مطرح می کنند که این بهانه ها جنبه عملی ندارد و آژانس که مسئول نظارت بر اجرای توافق هسته ای است به هیچ ادله مبنی بر عدم پایبندی ایران به توافق هسته ای دست نیافته است.

302

کد خبر: 837289

وب گردی

وب گردی