تهران ـ ایسکانیوز: مهران رجبی دهم دی ماه ۱۳۴۰ در روستای واریان کرج به دنیا آمد و در رشته گرافیکٰ از دانشگاه تربیت مدرس فوق لیسانس گرفت که زنده یاد مرتضی ممیزٰ یکی از استادان او در رشته تحصیلی اش بود.رضا میرکریمی که بعدها از مهران رجبی در نقش روحانی ای که رییس حوزه علمیه بودٰ بازی درخشانی گرفتٰ همکلاسی رجبی در دوران دانشجویی بود و برای نخستین بار او بود که استعداد این بازیگر را کشف کرد و سال 76 ٰ برای نخستین بار او را مقابل دوربین سریال "بچه های مدرسه همت" ٰ در نقش یک ناظمٰ مقابل دوربین برد.استعداد وی در زمینه بازیگری ابتدا به وسیله رضا میرکریمی که همکلاس او در دانشگاه بود کشف شد و توسط او به تلویزیون و سینما راه یافت و اولین حضور در جلوی دوربین را در سال ۱۳۷۶ در مجموعه تلویزیونی «بچه‌های مدرسه همت» تجربه کرد.


مهران رجبی


در سال ۱۳۷۸ با بازی در فیلم سینمایی کودک و سرباز به کارگردانی رضا میرکریمی نخستین کار سینمایی را در کارنامه‌اش ثبت کرد. نقش ستوده شده او در کودک و سرباز کاندیدای جایزه جشنواره فجر هم گردید که برای بازیگری تازه‌کار افتخار است.با فیلم بعدی میر کریمی (زیر نور ماه) که رجبی در آن ایفاگر نقش یک روحانی رئیس حوزه بود مورد توجه همگان و به خصوص منتقدان گردید و پیشنهاد بازی در خانه‌ای روی آب و از کنار هم می‌گذریم به وی شد. مهران رجبی تا کنون در نقش‌های زیادی ظاهر شده که بعضی از آنها همچون میرزاعلی اصغر قریب پدر دکتر محمد قریب در مجموعه تلویزیونی روزگار قریب همواره در اذهان خواهد ماند.بازیگر تلویزیون و سینماٰ این روزها با دو سریال معراجی هاٰ و دردسرهای عظیم ٰ تجربه دیگری در زمینه بازیگری در حوزه طنز را به تماشاگران نشان می دهد.با او درباره تفاوت کار در این دو سریال ٰ بازی جدید این بازیگر و چیزهای دیگر گفت و گویی اختصاصی کردیم.


مهردان رجبی.


* تفاوت این دو سریال را در چه چیزی می بینید؟


- بین این دو سریال تفاوت چندانی وجود ندارد.چون زمینه هر دو این سریال ها طنز است و از این لحاظ اتفاقا می توان گفت اشتراک هم دارند.تنها تفاوت شان شاید در این باشد که معراجی های آقای ده نمکی دفاع مقدسی است که پرش های گریمی متفاوتی دارد و طبیعتا جهان بینی خاص خود را دارد و دردسرهای عظیم برزو نیک نژادٰ ٰطنز اجتماعی عام تری دارد. با معرجی هاٰ برای دومین بار است که با مسعود ده نمکی کار می کنم و این تجربه شیرینی است. ضمنا خودم این سریال را نسبت به نسخه سینمایی اش ترجیح می دهم. زیرا کار بهتری در آمده است.


مهران رجبی....


*با توجه به این که شمافارغ التحصیل رشته گرافیک هستیدٰ آیا هنگام بازیگریٰ در این زمینه ها هم هنگام پرداخت نهایی یک سریال یا فیلم اظهار نظر می کنید؟


- بگذارید جور دیگری جواب بدهم. من از این مهارت در بازیگری ام استفاده می کنم نه در دخالت در کار طراح. ببینید.گرافیک ایجاد یک چیز ذهنی روی کاغذ و در عالم سینماٰ ایجاد و فعلیت دادن به آن کیفیت ذهنی در برابر دوربین است؛ به زبان ساده تر آنجا باید روی کاغذ ذهنیتتان را بکشید و اینجا باید آن را به شکل باور پذیری ایجاد و بازی کنید.پس طبیعتا ذهنیت گرافیکی به من کمک می کند تا این تجلی را در بازی ام بهتر پیاده کنم. ببینید. همه مصداق های هنری با هم قوم و خویشند. نویسنده و بازیگر طنز کنار هم هستند. ذهن خلاق نویسنده و کارگردان با بازی خوب و باور پذیر بازیگر تکمیل می شود.


رجبی


* دغدغه کارگردانی هم دارید؟ این که روزی روزگاری از حجم کارهای بازیگری تان کم کنید و به فیلمسازی و کارگردانی بپردازید.


- ابدا.چون من در این زمینه اعتقاد خاصی دارم. من معتقدم کارگردانی یک جایگاه ویژه است که به صرف دغدغه داشتن نمی توان سمت آن رفت و در آن مدعی شد. به نظر من یک بازیگر خوب بودنٰ خیلی ارزشمندتر از یک کارگردان معمولی بودن است. من این را همیشه به دوستان جوان بازیگری می گویم که دغدغه کارگردانی دارند. این موضوع را که حتما باید فیلم بسازیم و در این زمینه هم چیزی از خودمان ارائه دهیم ٰ نمی فهمم و دلیلش را نمی دانم. البته در این زمینه استثناهایی هم وجود دارند. به هرحال داشته ایم کسانی را که پی این دغدغه را گرفته اند و شاهکاری هم ساخته اند. این افراد حتما مایه و استعدادی شگفتی و اصطلاحا فونداسیون مناسبی داشته اند. بعد بهر حال این بازیگرانند که باید ساخته دیگران را با باز خوبشان ٰ اجرا کنند.


من عقیده دارم در بعضی از جاها بازیگری از کارگردانی سخت تر است. درست مثل تفاوت کار مهندس نقشه کش و مهندسی است که این نقشه را باید بسازد.بگذارید مثالی بزنم. من مدتی با یک دفتر مهندسی همکاری داشتم.یکی از همکاران ما خانمی بود که روزی 10 تا نقشه برای برج های بیست سی طبقه ای می کشید و یکی اش هم ساخته نمی شد.(می خندد) در بازیگری هم همین طور است. ما بازیگران همین که بتوانی نقشه کارگردانان و فیلمسازان مان را به بهترین شکل عملیاتی کنیمٰ خیلی هم هنر کرده ایم.


* به عنوان سخن پایانی از کارهای آینده تان بگویید.


- فعلا که دست به نقدترین کاری که در آن بازی دارمٰ سریال "پرده نشین" بهروز شعیبی است که به سفارش شبکه یک تلویزیون در حال ساخت است و به مناسبت ماه محرم پخش خواهد شد. در این سریال که با آقایان فرهاد آییشٰٰ هومن برق نوردٰ آتیلا پسیانی و خانم ویشکا آسایش هم بازی هستمٰ نقش احمد علی – مدیر حوزه علمیه - را بر عهده دارم.


*باز نقش روحانی را بازی می کنید؟


-نقش روحانی را در چندین و چند کار بازی کرده ام. این بار دیگر روحانی نیستم و جسمانی هستم(می خندد). در این سریالٰ نقش یک مدیر را بازی می کنم که آچار فرانسه حوزه است. آقای آییش اما نقش روحانی بسیار بزرگوار و متشرعی را بازی می کند که مشکلاتی برایش به وجود آمده و در تعامل و همکاری با طلبه ها قرار است این مشکلات برطرف شود.


 گفت و گو: مهرداد نصرتی


کد خبر: 83731

وب گردی

وب گردی