تاکید بر رد پذیرش نتایج رفراندوم  اقلیم کردستان

نخست وزیران ترکیه و عراق جمعه شب در تماسی تلفنی خوستار لغو رفراندوم اقلیم کردستان شدند. دو طرف توافق کردند در صورتی که رفراندوم نیز برگزار شود نتایج آن را نخواهند پذیرفت.

به گزارش ایسکانیوز، روز پنج شنبه برت مک گورک فرستاده ویژه رئیس جمهور آمریکا ضمن درخواست از مقامات اقلیم کردستان برای تعویق همه پرسی از ارائه یک طرح جایگزین برای رفراندوم خبر داد. بنابر گزارش ­های مک گورگ و مقامات اقلیم کردستان در پشت درهای بسته سه ساعت مذاکره کرده­ اند. برای بسیاری این تصور ایجاد شد که کردها تحت فشار ایالات متحده آمریکا این طرح جایگزین را قبول خواهند کرد، اما برخلاف این تصور روز جمعه رئیس اقلیم کردستان در یکی از میتیگ­های رفراندوم، بر برگزاری همه پرسی در زمان تعیین شده تاکید کرد. مسعود بارزانی اظهار داشت تاکنون هیچ طرح جایگزین جامع، همراه با تضمین بین المللی به او و رهبران کرد عراقی ارائه نشده است. آنان در صورتی آماده تعلیق برگزاری رفراندوم هستند که طرح جایگزین جامعی به آنان ارائه شود. رئیس اقلیم کردستان همچنین در بخش دیگری از سخنانش اظهار داشت: درمورد مرزهای آینده اقلیم کردستان به هیچ عنوان مذاکره نخواهیم کرد. وی به طور تلویحی اعلام کرد آماده مذاکره در مورد سرنوشت کرکوک و مناطق مورد مناقشه در چارچوب ماده 140 قانون اساسی عراق نیستند. برگزاری رفراندوم در کرکوک و شهرهایی همچون خانقین و سنجار شاید یکی از مهم ترین موضوعات مورد منازعه طرفین درگیر در این مساله باشد.

این مساله موجی از اظهار نظرهای شدید علیه رفراندوم به ویژه در میان مقامات علی رتبه دولت ترکیه را ایجاد کرد. نخست وزیر ترکیه بینالی یلدرم با حمله به رفراندوم کردستان عراق ابراز داشت تمامی کشورهای جهان با این مساله مخالف هستند تا دیر نشده است از مقامات اقلیم کردستان در خواست می­کنیم دست از اشتباه خود بردارند. وزیر خارجه ترکیه نیز اندکی پس از این اظهار نظر خواستار لغو سریع رفراندوم شد. دستگاه سیاست خارجی ترکیه نیز با صدرو یک بیانیه رسمی اظهار داشت: مقامات اقلیم کردستان هزینه برگزاری رفراندوم را خواهند پرداخت.

واکنش ­های تند مقامات ترکیه تنها به این دو مسئول عالی محدود نشد. سخنگوی رئیس جمهور ترکیه نیز اظهار داشت: رفراندوم اقلیم کردستان در سطح منطقه ­ای و بین المللی هیچ حامی جز رژیم صهیونیستی ندارد. این موضوع باعث بروز تنش و دور جدیدی از بی ثباتی در منطقه خاورمیانه خواهد شد.

اما در میان واکنش شدید مقامات ترک، پارلمان اقلیم کردستان شامگاه جمعه پس از دو سال از تعلیق دوباره در روز جمعه تشکیل جلسه داد. اگرچه در این جلسه دو فراکسیون بزرگ مجلس از جمله فراکسیون جنبش تغییر و فراکسیون جماعت اسلامی کردستان حضور نداشتند، اما پارلمان با اکثریت 65 رای موافق، یک رای مخالف و دو رای ممتنع خواستار برگزاری همه پرسی در موعد مقرر شد.

پس از این اقدام نخست وزیر ترکیه و عراق در یک ارتباط تلفنی آخرین تحولات برگزاری رفراندوم را مورد بررسی قرار دادند. دو طرف توافق کردند حتی درصورت برگزاری رفراندوم نتایج آن را به رسمیت نخواهند شناخت.

کمتر از ده روز به برگزاری رفراندوم اقلیم کردستان باقی مانده است. بسیاری با خوشبینی براین باور هستند کردها در پایان تحت فشار و شاید با گرفتن تعهدات و امتیازات جدید برگزاری رفراندوم را تعلیق و یا لغو خواهند کرد. اما تعدادی دیگر از کارشناسان با بدبینی معتقد هستند کردها از تصمیم خود عقب نشینی نخواهند کرد. در میان این برداشت­های خوشبینانه و بدبینانه آنچه مسلم است تنش ­ها حول موضوع رفراندوم در ده روز آینده با شدت هرچه بیشتری ادامه خواهد داشت.

کد خبر: 837319

وب گردی

وب گردی