هیچ جامعه ای در محیط تنش آلود و پراسترس به رشد و شکوفایی نرسیده است

آسیب ها و صدمات استرس در محیط های مختلف با هم تفاوت دارد برای مثال استرس در محیط های فکری با محیط تولید یک محصول صنعتی با تفاوت هایی روبرو است. در محیط های صنعتی اضطراب می تواند صدمات جسمی جبران ناپذیری به فرد وارد کند در حالی که استرس در محیط های فکری به صدمات روحی و روانی در فرد منجر می شود.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل ازایرنا - استرس از جمله عارضه هایی است که نه تنها در بسیاری از موارد مانع انجام درست کارها می شود، بلکه عامل خیلی از بیماری ها در انسان است.

خیلی از فعالیت ها و کارها را می توان بدون اضطراب و استرس انجام داد اما عوامل درونی و بیرونی محیط کار مانع این عمل می شود بنابر این در چنین شرایطی فرد نمی تواند بخوبی از انجام وظایف خود بر آید. با وجود این، وقتی فرد خود مضطرب باشد و در محیط استرس زا نیز قرار گیرد این اضطراب دو چندان می شود و بهره وری کار او نیز به شدت پایین می آید.
اضطراب و استرس فقط به فرد زیان نمی رساند بلکه عوارض این استرس به محیط کار نیز سرایت می کند و این موضوع می تواند بهره وری یک مجموعه را تحت تاثیر قرار دهد.

اضطراب و استرس محصول ناتوانی یک فرد و یا یک مجموعه نسبت به انجام کار محوله هست به بیان ساده تر وقتی فردی از کارآمدی و توانمندی لازم برای انجام یک فعالیت برخوردار باشد در آن محیط کمتر دچار استرس می شود و از این رو این اضطراب را به سایرین انتقال نمی دهد.
در مقابل وقتی فردی از توانمندی و کارایی و اطلاعات کامل در حوزه کاری خود برخوردار باشد این اضطراب و استرس کمتر به اطرافیان انتقال می یابد.
با این حال فارغ از محیط کار، اکنون زمینه های ایجاد استرس و اضطراب در محیط های شهری بسیار فراوان دیده می شود که صدمات زیادی به شهروندان وارد می کند. این استرس تا عمق لایه های جامعه و همچنین خانواده ها می تواند گسترش یابد که یکی از متاثرین آن می تواند کودکان و افراد سالمند باشند.
به تازگی شورای پنجم شهر تهران طرحی برای تهران بدون استرس را در دستور کار خود قرار داده تا این عامل مضر رو به کاهش گذارد.
همانطور که گفته شد خیلی از بیماری های شهروندان از استرس و اضطراب نشات می گیرد بنابر این هر اقدامی که در مقابل بروز این عامل انجام شود به معنی کاهش خیلی از بیماری ها خواهد بود و در نتیجه صدمات روحی حاصل از آن و همچنین خسارات فراوان به سیستم درمان کشور کاهش خواهد یافت.
بنا به اعلام پزشکی قانونی در زمان حاضر دو عامل سرطان و بیماری های قلبی، مهمترین عامل مرگ و میر پایتخت نشینان می باشد که هر دوی آنها ناشی از استرس و اضطراب است بنابر این چنانچه بتوانیم میزان استرس و اضطراب شهروندان را کاهش دهیم به میزان زیادی از مشکلات و هزینه های جامعه کاسته ایم.
برای کاهش استرس و اضطراب در جامعه ابتدا باید بررسی کنیم که منشای ایجاد این پدیده کجاست تا به درمان آن بپردازیم.
مهاجرت بخاطر کمبود درآمد، وضعیت مالی و امکانات شهری و فقر از عوامل ایجاد استرس در جوامع است. همه این عوامل به میزان رفاه یک جامعه بر می گردد، یعنی چنانچه افراد از نظر رفاه در وضعیت نسبی قرار داشته باشند این استرس ها تا حد زیادی با کاهش روبرو خواهد شد.
هر چند ممکن است که برخی از افراد بگویند که ثروتمندها نیز دچار استرس و اضطراب هستند، باید گفت که بخش اعظم استرس و اضطراب آنان ناشی از ذغدغه حفظ همین دارایی است بنابر این باز هم می توان گفت که عامل استرس تا حد زیادی به میزان اندوخته مالی یک فرد وابسته است.
با این حال ترافیک، دیر رسیدن به مقصد و محل کار، توبیخ در محل کار، مسافرکشی، بوق های ممتد در خیابان، تردد در خیابان و.. همه می تواند از عوامل استرس در جامعه باشد که می توان با اندکی گذشت خیلی از این مسایل مرتبط با این عوامل را رفع کرد.
برای کاهش استرس در جامعه باید افراد مهارت کنترل اضطراب را فراگیرند و دستگاه ها و ارگان های ذی ربط از جمله شهرداری ها با برگزاری چنین دوره هایی، شهروندان را در آگاه سازی روش های مختلف کاهش استرس یاری کنند.
مدارس و دانشگاه ها نیز باید به فراگیران بیاموزند که استرس و اضطراب مخل انجام هر فعالیت و کاری هست و امورات در محیط های آرام و کم تنش بهتر انجام می شود.
پیش بینی فضای سبز کافی، مراکز تفریحی و سرگرمی در شهرها، نمایش فیلم های آرامبخش، تقویت ایمان افراد و ایجاد اشتغال در جامعه از راه های کاهش استرس در جامعه است که باید تلاش ها را برای رسیدن به جامعه آرام مضاعف کرد.
هیچ جامعه ای در محیط تنش آلود و پراسترس به رشد و شکوفایی نرسیده است، از این رو همه باید تلاش کنند که محیط های آرام و کم تنش در محل کار و فعالیت فراهم کنند تا افراد بدون دغدغه راه پیشرفت و توسعه را در پیش گیرند.

705

کد خبر: 837617

وب گردی

وب گردی