تقدیر از  نمونه های حوزه درمان فارس

برای حفظ سلامت جامعه راهی جز پیشگیری و آموزش نداریم و این دو اصل، سلامت مردم را تضمین می کند.

به گزارش ایسکانیوز، رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز در مراسم گرامیداشت روز پزشک با بیان این مطلب، گفت: در یک سال گذشته جامعه پزشکی فراز و نشیبهای زیادی را پشت سر گذاشته و مشکلات را با بردباری و درایت تحمل و مدیریت کرده است و توانسته وضعیت سلامت را نسبت به گذشته بهبود بخشد.
دکتر ایمانیه اظهار داشت: امروز ما در شرایطی زندگی میکنیم که مهمترین مشکل کشورهای جهان دوم و پیشرفته، بیماری های غیر واگیر است. اگر زمانی بیماری های واگیر مثل وبا و آبله عامل مرگ و میر بود امروز تنها 40 درصد از مرگ و میرها به دلیل عوارض قلبی است و 70 تا 80 درصد مرگ و میرها ناشی از بیماری های غیر واگیر و تصادف است.
وی خواستار توجه بیشتر به حوزه آموزش و پیشگیری شد و گفت: زمانی با وجود چند تخت در بخش قلب بیمارستان نمازی و ساخت بیمارستان کوثر، ما مشکلی در زمینه امکانات نداشتیم اما پس از آن با وجودی که بیشتر بیمارستان های ما به CCU و بخش قلب مجهز شدند اما هنوز هم با کمبود تخت در بخش قلب مواجه هستیم.
دکتر ایمانیه ادامه داد: در زمینه بیماری دیابت نیز همین اتفاق افتاده است؛ زمانی تعداد کمی بیمار دیابتی در مراکز درمانی ما بستری می شدند اما امروز متاسفانه 10 درصد افراد بالای 30 سال در فارس به دیابت مبتلا هستند که پیش بینی ها نشان می دهد این رقم در سال 1404 به 30 درصد می رسد و حتی برخی آمارهای جهانی حاکی از آن است که تا سال 2050 بیش از 50 درصد مردم جهان دچار دیابت خواهند شد.
وی در خصوص سرطان نیز گفت: می گویند سونامی سرطان صحت ندارد اما اینکه سرطان در حال افزایش است صحت دارد و هرچه طی این سال ها بیماری های واگیردار و عفونی کاهش یافته، بیماری های غیرواگیر افزایش یافته است.
دکتر ایمانیه اظهار داشت: ما طی چندسال اخیر ساخت 2 تا 3 هزار تخت بیمارستانی را آغاز کرده ایم و طی هفته های آینده 6 بیمارستان دیگر در استان افتتاح می شود. امروز بیشتر بیمارستان ها و مراکز درمانی استان به بخش CCU و تخت بیمارستانی مناسب مجهز شده اند اما تا کی ما باید تخت های بیمارستانی را افزایش داده و پول برای ساخت CCU، ICU و آنژیوگرافی بدهیم؟ بنابراین برای حفظ سلامت جامعه، راهی جز پیشگیری و آموزش نداریم.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز با اشاره به مشکلات فراروی طرح پزشک خانواده، گفت: اگر می خواهیم سلامت مردم تضمین شود، طرح پزشک خانواده باید ادامه یابد، این در حالی است که علی رغم حمله های شدیدی که به این طرح شد در برنامه ششم توسعه به شکلی پررنگ به آن پرداخته و بر اجرای پزشک خانواده و نظام ارجاع در کشور تاکید شده است البته اعتراضاتی را هم به همراه داشته چرا که در ذات نظام ارجاع و پزشک خانواده، محدودیت هایی وجود دارد.
وی با اشاره به عملکرد مناسب کادر بهداشت و درمان استان در حادثه تصادف اتوبوس دانش آموزان هرمزگانی در نزدیکی داراب و تقدیر وزیر آموزش و پرورش از فعالیت های درمانی بیمارستان های داراب و شیراز، افزود: در حوزه بهداشت، تامین 20 تا 25 درصد سلامت مردم به عهده ماست و 75 درصد آن به عهده مردم و ارگان های وابسته است، اما در مباحثی مانند تصادفات، کاری از دست ما برنمیآید جز کمک به مصدومین، همان گونه که در حوزه بیماری های قلبی، ما جز کمک به بیماران و راهنمایی در مورد آنکه چه چیزی مصرف کنند، کاری نمی توانیم انجام دهیم و باید سایر ارگان ها نیز ما را در این راه یاری دهند. از پزشکان نیز تقاضا داریم اگر هرکدام دستشان به جایی می رسد بحث سلامت را با سایر سازمان ها مطرح کنند تا از حمایت آنها نیز استفاده کنیم.
نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی نیز با اشاره به پیشینه علم پزشکی در ایران باستان، گفت: جامعه ایران از دیرباز با شناخت شأن بشریت و توجه به همنوع دارای پیشینه بوده است و علم پزشکی ما نیز برگرفته از همین موضوع بوده و اگر انسان اشرف مخلوقات است تنها به دلیل توجهی است که به همنوع خود دارد.
مسعود رضایی با تاکید بر حفظ اخلاق در پزشکی به عنوان یک عامل اساسی در موفقیت این حوزه، افزود: عمده ترین موضوع در این حوزه، اخلاق پزشکی است و بر این اساس، پزشکان ما اخلاق را در کنار علم پزشکی مدنظر قرار داده اند. وقتی پزشکی با اخلاق شایسته در کنار بیمار باشد این مهم در سلامت روحی بیمار اثرگذار است و انتظار داریم پزشکان ما که دارای اخلاق حسنه هستند به این موضوع توجه بیشتری داشته باشند.
وی ادامه داد: متاسفانه امروز در جامعه ما اخلاق کمرنگ شده و نگاهها بیشتر به سمت مادیات رفته و حتی اخلاق رنگ باخته است. به همین دلیل ما باید مسئله اخلاق را بیشتر مورد توجه قرار دهیم.
رضایی خواستار دوری از سیاسی کاری در حوزه های علمی و به ویژه پزشکی شد و گفت: ما باید بیشتر دقت کنیم و همه چیز را در جرگه فعالیتهای سیاسی قرار ندهیم. ضرورت دارد تلاش کنیم ارزش یکدیگر را کم نکنیم و زحمات دیگری را از بین نبریم.
وی خواستار توجه به گذشتگان و پیشکسوتان حوزه های مختلف به ویژه حوزه سلامت شد و گفت: بحث نظام جامع سلامت زیبا بود اما چون زیرساخت های آن آماده نبود، مشکلات و ایراداتی داشت که باید این ایرادها گفته شود و این به معنای مخالفت با این طرح نبود.
رضایی افزود: اگر نقد در جامعه نباشد نمی توان تشخیص داد که ایراد کار کجاست و آن را برطرف کرد. این نقدها به معنای مخالفت نیست.
نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی گفت: وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی علاوه بر حوزه درمان در زمینه های آموزش و بهداشت که به معنای داشتن زندگی بهتر است نیز وظیفه دارد. بنابراین پیشگیری در این حوزه مهمتر از درمان است همان گونه که امروز در کشورهای پیشرفته دیگر بحث درمان در اولویت نیست بلکه بیشتر بحث بهداشت و پیشگیری مورد توجه قرار گرفته است.
وی با انتقاد از تجویز بیش از اندازه داروهای آنتی بیوتیک در نسخه برخی پزشکان، بیان کرد: در حوزه داروسازی جا دارد که داروسازان ما به سمت ساخت دارو بروند نه فقط داروفروشی، این در حالی است که داروسازان ما بیشتر دارو فروشند.
رضایی گفت: می طلبد داروسازان به پشتوانه پزشکان در راه تولید دارو گام بردارند و شرکت ها و کارخانه های داروسازی در خدمت علم پزشکی باشند تا نیاز به ورود این همه داروی وارداتی نباشد.
رئیس سازمان نظام پزشکی شیراز نیز به عنوان دیگر سخنران این مراسم با اشاره به تاریخچه غنی ایران در حوزه پزشکی، گفت: کار ما تنها در حوزه تخصصی نیست بلکه ما متعهد هستیم که رازدار مردم باشیم و در کنار آن با بردباری و خوش خلقی باید مهارت ارتباطی خوبی برای تعامل با بیماران داشته باشیم.
دکتر حمیرا وفایی ادامه داد: متاسفانه جامعه پزشکی با وجود آنکه سالها بیمهری دیده اما همچنان دلسوزانه و متعهدانه در حال انجام وظیفه است و خم به ابرو نمیآورد. وی با اشاره به مشکلاتی که در برگزاری اینترنتی انتخابات نظام پزشکی به وجود آمد، گفت: علی رغم مشکلات پیش آمده، ما شاهد افزایش 20 درصدی شرکت کنندگان در انتخابات بودیم و این نشان داد که پزشکان ما نسبت به امور صنفی خود حساس هستند.
دکتر وفایی با انتقاد از عدم اعلام به موقع تعرفههای پزشکی، گفت: متاسفانه ما هنوز شاهد اعلام دیرهنگام تعرفههای پزشکی هستیم و نمیدانیم چرا ارادهای وجود ندارد که مانند تمامی بخش ها، تعرفه پزشکی نیز 25 اسفندماه هرسال طبق نرخ تورم افزایش یافته و اعلام شود. همیشه تعرفههای این بخش چندماه دیرتر و در تیرماه اعلام می شود.
وی از کاهش تعرفه پیشنهادی پزشکان در هیات دولت نیز گلایه کرد و افزود: یکی دیگر از مشکلات ما، عوارض پارکینگ است که برای پزشکان ما اخطاریه های چندمیلیونی صادر شده که توانستیم با همکاری برخی مسئولین، رای توقف آن را بگیریم.
دکتر وفایی با اشاره به خبرهای خوش مالیاتی برای پزشکان ظرف یک ماه آینده، گفت: در این رابطه با تعامل با اداره امور مالیاتی قرار شد کسانی که تا پایان مهرماه نسبت به تسویه حساب خود اقدام کنند، جریمههایشان بخشیده شود.
رئیس سازمان نظام پزشکی شیراز در ادامه به برخی فعالیت های این سازمان در حوزه های رفاهی، آموزشی و فرهنگی نیز پرداخت.
گفتنی است در ادامه این مراسم از 55 پزشک نمونه و پیشکسوت استان فارس تقدیر به عمل آمد.

منبع: خبر جنوب

902/900

کد خبر: 837621

وب گردی

وب گردی