اعتراض دانشجویان پیام‌نور مشهد به افزایش ۱۵ درصدی شهریه

جمعی از دانشجویان دانشگاه پیام نور مشهد نسبت به افزایش ۱۵ درصدی شهریه‌های ثابت و متغیر این دانشگاه اعتراض کردند.

در آستانه سال تحصیلی جدید و فرارسیدن ایام انتخاب واحد، موضوع شهریه‌های دانشگاه‌ها در میان دانشجویان داغ می‌شود؛ دانشگاه پیام نور نیز در همین ایام اعلام کرده که ۱۵ درصد شهریه ثابت و متغیر این دانشگاه در تمام مراکز کشور افزایش یافته است که این امر موجب اعتراضاتی از سوی جمعی از دانشجویان دانشگاه پیام نور مشهد گردید و آنان خواستار کاهش این هزینه‌ها شدند و به این منظور تجمعی در این دانشگاه برگزار کردند.

افزایش ۱۵ درصدی شهریه متناسب با خدمات رفاهی و فرهنگی دانشگاه نیست

پیمان. م. یکی از دانشجویان معترض دانشگاه پیام نور مشهد در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: اعتراض اصلی ما به افزایش ۱۵ درصدی شهریه ثابت و متغیر است که متناسب با خدمات رفاهی و فرهنگی دانشگاه پیام نور نیست. حداقل اگر قرار است مقدار شهریه هر سال افزایش پیدا کند، باید به دنبال آن خدمات رفاهی و دانشگاه نیز ارتقاء یابد.

وی ادامه داد: درحال حاضر ما کلاس‌هایی دروس تخصص ما که نیازمند ۱۰ جلسه است با چهار جلسه برگزار می‌شود و درواقع می‌توان گفت تقریبا هر ترم تعدادی از کلاس‌های ما کاهش یافته است، ولی متاسفانه شهریه‌ها هر ساله افزایش می‌یابد.

وی گفت: چرا با وجود آنکه سیستم گرمایشی، سرمایشی و سایر امکانات و خدمات آموزشی دانشگاه تاکنون ارتقایی نداشته است، شهریه افزایش می‌یابد

کامران. الف. دانشجوی عمران دانشگاه پیام نور مشهد عنوان کرد: هزینه ثابت شهریه، باید ثابت باشد، نه اینکه هر سال به دلایل مختلف آن را افزایش دهند. این افزایش هزینه باید دلیل قانع کننده‌ای برای دانشجویان داشته باشد که در حال حاضر ما هیچ استدلال قانع کننده‌ای برای افزایش شهریه در دانشگاه نمی‌بینیم.

وی اضافه کرد: دانشگاه پیام نور یک دانشگاه غیر حضوری و نیمه دولتی است که هر ترم ۷۵۰ هزار تومان یعنی تقریبا برابر با یک دانشگاه غیرانتفاعی شهریه دریافت می‌کند، درحالی‌که خدمات و امکانات دانشگاه‌های غیرانتفاعی قابل مقایسه با دانشگاه پیام نور نیست و بسیار با کیفیت‌تر است.

سعید. خ. یکی دیگر از دانشجویان معترض دانشگاه پیام نور مشهد اظهار کرد: چهارشنبه هفته گذشته ما به منظور پیگیری مطالبات و اظهارات خود نسبت به افزایش ۱۵ درصدی شهریه‌ها با دکتر ضیایی، ریاست دانشگاه پیام نور مشهد جلسه‌ای برگزار کردیم و مطالباتمان را مکتوب ارائه دادیم و ایشان به ما قول داده اند که این موضوع را از طریق مرکز استان خراسان رضوی در تهران پیگیری کنند.

وی خاطرنشان کرد: همچنین ما خواستار برگزاری جلسه با دکتر داوریار، رئیس دانشگاه پیام نور خراسان رضوی هستیم، اما هنوز پاسخی دریافت نکرده‌ایم.

فاطمه. ن. یکی دیگر از دانشجویان دانشگاه پیام نور مشهد افزود: ما سال گذشته نیز به افزایش ۱۵ درصدی شهریه‌ها به صورت سراسری در کشور اعتراض کردیم و این نوع اعتراض ما موجب شد تا این مبلغ اضافه نشود هرچند کمی شهریه متغیر افزایش داشته است.

وی عنوان کرد: هر ساله شهریه متغیر دانشگاه به صورت نسبی اضافه می شود. مسئولین دانشگاه علت افزایش ۱۵ درصدی شهریه‌ها را تورم، هزینه‌های بالای خدمات، آب و برق عنوان می‌کنند

مطالبه دانشجویان را به گوش هیات امنا دانشگاه پیام نور کشور خواهیم رساند

امیرحسین بهروز، رئیس روابط عمومی دانشگاه پیام نور خراسان رضوی در گفت‌وگو با ایسنا، با تاکید براینکه افزایش ۱۵ درصدی شهریه‌ دانشگاه پیام نور قانون سراسری است و مختص دانشگاه پیام نور مشهد نیست، اظهار کرد: در دفترچه کنکور سراسری دانشگاه پیام نور اشاره شده که شهریه این دانشگاه براساس مصوبات هیات امنا تصویب می‌شود و دانشجو نیز ملزم به رعایت قوانین تصویب شده است، لذا افزایش ۱۵ درصدی شهریه دانشگاه پیام نور مربوط به قانون تصویب شده از جانب سازمان مرکزی و هیات امنای دانشگاه پیام نور است، بنابراین دانشجویان باید اعتراض خود را از دانشگاه پیام نور مرکز تهران مطالبه کنند تا این مسئله در نشست هیات امنا دانشگاه مطرح شود.

وی با اشاره به اینکه سایر دانشگاه‌های کشور نیز حداقل افزایشی برای شهریه ثابت خود در نظر می‌گیرند و این تغییرات مختص به دانشگاه پیام نور نیست، ادامه داد: دکتر داوریار، ریاست دانشگاه پیام نور استان خراسان رضوی و عضو هیات امنا دانشگاه پیام نور حتما مطالبه دانشجویان را به گوش مسئولان مرکزی دانشگاه خواهند رساند.

تمام تلاشمان را برای ارتقاء خدمات فرهنگی و رفاهی به فراخور افزایش شهریه کرده‌ایم

رئیس روابط عمومی دانشگاه پیام نور خراسان رضوی با بیان اینکه ما اگر افزایش بودجه و شهریه‌ای در دانشگاه پیام نور استان داشته‌ایم، تمام تلاشمان این بوده که به فرا خور آن خدمات فرهنگی و رفاهی برای دانشجویان ارتقاء یابد، تاکید کرد: ما در استان خراسان رضوی تلاش کرده ایم تا در حوزه فرهنگی، ورزشی و علمی برنامه‌های متعددی را برای دانشجویان از حاصل از درآمد شهریه‌هایشان درنظر بگیریم.

بهروز با تاکید براینکه طی یک سال گذشته ۱۸۳۵ فعالیت فرهنگی در دانشگاه پیام نور استان انجام شده که این میزان روند افزایش در میان سایر دانشگاه‌های کشورهای بی‌سابقه بوده است، اضافه کرد: دانشگاه پیام نور استان طی چندسال گذشته افتخارات متعددی در حوزه‌های مختلف فرهنگی و ورزشی در کشور کسب کرده و از جایگاه بالایی در میان سایر دانشگاه‌های پیام نور برخوردار است.

وی یادآور شد: تاکنون ما شهریه‌های دریافت شده از دانشجویان را به کلاس‌های آموزشی، انجمن‌های علمی، مسابقات هوا فضا و ورزشی و برنامه‌های متعددی در سطح دانشگاه پیام نور استان اختصاص داده‌ایم که این موضوع بدین معنا است که اگر بودجه‌ای اضافه شده است، ما نیز تلاش کرده‌ایم خدمات را در دانشگاه افزایش دهیم.

منبع: ایسنا

کد خبر: 837717

وب گردی

وب گردی