شب بدر الزمان قریب برگزار می شود

مجله بخارا با همکاری بنیاد موقوفات دکتر محمود افشار در هشتاد و هشتمین سالروز تولد بدرالزمان قریب شبی را برای ارجگذاری از آثار وخدمات وی در کانون زبان فارسی برگزار می کند.

به گزارش ایسکانیوز، استاد بدرالزمان قریب چهره ماندگار، ایران شناس، استاد زبان های باستانی ،سغدی دان است. وی مدرک لیسانس زبان و ادبیات فارسی را از دانشگاه تهران دریافت کرده و از محضر اساتیدی چون ابراهیم پور داوود، بدیع الزمان فروزانفر، محمد معین، استاد عبدالعظیم خان قریب،جلال الدین همایی، ذبیح الله صفا و دکتر پرویز ناتل خانلری بهره برده است.

وی پس از تحصیل در دانشگاه تهران به آمریکا رفت. بانو قریب در سال ١٣٤٠با استفاده از بورس شاگردان اول به دانشگاه کالیفرنیا در برکلی وارد شد و با راهنمایی پروفسور هینگ به تحقیق پرداخت و پایان نامه دکتری خود را با عنوان تحلیل ساختاری فعل در زبان سُغدی نوشت. قریب پس از بازگشت به ایران در دانشگاه تهران و شیراز به تدریس پرداخت و در حال حاضر عضو فرهنگستان زبان وادبیات فارسی و مدیر گروه گویش شناسی است.

دو کتاب از آثار استاد قریب به عنوان کتاب سال جمهوری اسلامی ایران از طرف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزیده شد. از آثار بانو قریب می توان به کتاب فرهنگ زبان سُغدی در سال ١٣٧٤، زبان های خاموش نوشته یوهانس فریدریش با همکاری دکتر یدالله ثمره در سال ١٣٦٦ اشاره کرد. همچنین داستان تولد بودا به روایت سُغدی؛تحلیل ساختاری فعل در زبان سُغدی به زبان انگلیسی در سال ١٩٦٥منتشر شده است و کتاب ریشه های ایرانی باستان در سغدی وی تعداد ١٢مقاله به زبان فارسی ٤ مقاله به زبان انگلیسی و یک مقاله به زبان فارسی نوشته است.

در مراسم شب بدرالزمان قریب، ژاله آموزگار، زهره زرشناس، محمد شکری فومنی، مسعود احمدی، یاسمن رحمتی، علی دهباشی درباره زندگی و آثار استاد قریب سخنرانی خواهند کرد. همچنین فیلم مستند «با زبان خاموش» به کارگردانی منوچهر مشیری درباره وی پخش خواهد شد.

شب استاد قریب در ساعت17 بیست و هشتم شهریور ماه در کانون زبان فارسی برگزار می شود. علاقمندان برای حضور در این برنامه می توانند به نشانی خیابان ولی عصر، سه راه زعفرانیه، خیابان عارف نسب ،شماره ١٢،کانون زبان فارسی مراجعه کنند.

502

کد خبر: 837826

وب گردی

وب گردی