پیش‌بینی قدمت 7تا 9 هزار ساله سایت باستان‌شناسی تل آتشین دارستان بم

محقق و باستان‌شناس کشور گفت: تل آتشین بم در فاصله 30 کیلومتری شرق ارگ قدیم بم در منطقه دارستان واقع است که قدمت تاریخی آن براساس گمانه‌زنی‌های باستان‌شناسان به 7 تا 9 هزار سال قبل می‌رسد.

به گزارش ایسکانیوز، عمران گاراژیان صبح امروز (یکشنبه 26 شهریور ماه) در حاشیه بازدید از سایت باستان‌شناسی تل آتشین دارستان این شهرستان اظهار داشت: تل آتشین بم یکی از روستاهای اولیه پیش از سفال یا بی‌سفال در جنوب شرق ایران است و در آن بقایای معماری قابل توجهی از خشت‌، ابزار‌های سنگی، یک مورد اسکلت دفن شده و ... مشاهده کردیم و مطالعات را ادامه می‌دهیم.

استادیار گروه باستان‌شناسی دانشگاه نیشابور افزود: این فصل کاوش تا اواسط مهر ماه ادامه دارد، یک برنامه پنج ساله برای کاوش داریم و هر سال در تابستان یا بهار کاوش را انجام می‌دهیم که تاکنون احتمال 7 هزار و 200 سال را برای آن پیش‌بینی کردیم و لایه‌های پایین احتمالا با قدمت بیشتری تا 9 هزار باشد.

بنجامین موتن از مرکز مطالعات علمی فرانسه نیز در این بازدید گفت: این کاوش، پروژه مشترک ایران و فرانسه است و هزینه‌های آن به مقدار قابل توجهی از طریق حمایت‌های مالی برای انجام کاوش‌ها در خارج از فرانسه به وسیله وزارت امور خارجه فرانسه تامین می‌شود.

وی افزود: یکی از مهمترین کارهایی که انجام شد، تست آزمون نقشه‌های مغناطیسی است که اطلاعاتی درباره معماری‌ها و همچنین در مورد نسبت این محوطه با اطراف برای ما مشخص می‌کند.

لازم به ذکر است، تل آتشین بم در فاصله 30 کیلومتری شرق ارگ قدیم بم در منطقه دارستان واقع است که قدمت تاریخی آن براساس گمانه‌زنی‌های باستان‌شناسان به 7 تا 9 هزار سال قبل می‌رسد.

این مکان برای اولین بار در دهه ۵۰ توسط دکتر احمد موستوفی مورد توجه قرار گرفت، اما عمده پژوهش های باستان شناسی توسط دکتر عمران گاراژیان از سال ۸۷ به بعد در این منطقه انجام شده است که نشان دهنده استقرار انسان های باستانی در دوران نو سنگی بی سفال (۱۰۰۰۰ سال پیش) تا دوران مفرغ بوده است.

901

کد خبر: 837874

وب گردی

وب گردی