تهران- ایسکانیوز: «ناتوانی در همه بخش های مدیریت اقتصادی ایران مشهود است، چرا که تفکر حاکم بر مدیران اقتصادی ما این است که حلال تمام مشکلات، اصلاح قیمت هاست، در حالی که حل مشکلات اقتصادی ایران به نابودی فساد سیستماتیک وابسته است.»


این ها را دکتر حسین راغفر، استاد دانشگاه و کارشناس اقتصادی در گفت و گو با ایسکانیوز بیان کرد.


حسین راغفر با ارائه تحلیلی در خصوص برنامه دولت برای واقعی کردن قیمت نان گفت: این حرکت بسیار شبیه بازی دولت های قبلی است. نان در ایران همواره مشکلات زیادی داشته است که این مشکلات از دخالت های مکرر دولت ناشی شده است. مشکلاتی که هم گریبان تولید کننده و هم گریبان مصرف کننده را گرفته است.


وی ادامه داد: مشکلات متعددی در بازار نان وجود دارد اما باید توجه داشت علاوه بر نان در دیگر بخش های اقتصادی هم مشکلات زیادی هست، همه آن ها رها شده و صرفا به مساله افزایش قیمت نان می پردازند. در حالی که نان یک کالای تعیین کننده برای اقشار پایینی و ضعیف جامعه است.


راغفر با بیان اینکه دولت به اقشار پایینی توجه ندارد، گفت: افزایش قیمت مواد لبنی، میوه، سبزیجات و گوشت باعث شده تا بسیاری از این کالاها از سفره غذایی اقشار کم درآمد حذف شود و اتکا به نان در این خانواده ها افزایش یابد و از ارزش بالاتری نسبت به سابق برخوردار باشد.


وی با بیان مشکلات متعددی که گرانی مواد غذایی باعث به وجود آمدن آن ها خواهد شد، پیش بینی کرد که مشکلات تغذیه ای در آینده به مراتب بیشتر از امروز شود.


این استاد دانشگاه گفت: در همه جای جهان نابرابری مساله نگران کننده ای است و دولت باید به این مساله جدی تر توجه کند.


او ادامه داد: در کشور ما حقوق مردم همیشه بی اهمیت ترین مساله بوده است، در حالی که میزان اعتماد مردم و به ویژه اقشار پایین جامعه نقش تعیین کننده ای در پیشبرد اهداف دولت دارد.


راغفر رفتار مسئولان با مردم نامسئولانه خواند و گفت: مسئولیت این نیست که هر روز صبح با اسکورت به سرکار خود بروید، بلکه مسئولیت یعنی به مردم و نیازهای آن ها به درستی توجه شود.


وی ادامه داد: دولت در مدیریت اتلاف منابع کشور ناتوان است، به طور مثال در مساله هدفمندی یارانه ها دیدیم که دولت هزاران میلیارد تومان را به دلیل سو مدیریت دور می ریزد، اما در مسائلی که به مردم مربوط است نهایت تلاش خود را می کند تا مو را از ماست بیرون بکشد.


این کارشناس اقتصادی دلیل این تغییرات قیمتی را در نوع نگاه دولت ها می بیند و این اتفاقات را به ضرر اکثریت مردم و به سود برخی نخبگان و منتخبان می داند.


وی ادامه داد: فساد، فحشا، کلیه فروشی و...محصول سیاست ها، شکست ها و ناکارآمدی دولت در مدیریت اقتصادی است و این در حالی است که در کشور ما، با توجه به توان اقتصادی کشور، می تواند فقر را ریشه کن کرد.


او گفت: افزایش قیمت گاز، برق، سوخت و هر آن چیزی که به بخش عمومی مربوط می شود، نشاندهنده این است که دولت خلاف وعده های انتخابی خود عمل می کند. این چرخه متاسفانه ادامه خواهد داشت و به نظرم طی چند سال آینده مجددا با افزایش قیمت در تمام بخش ها مواجه خواهیم بود.


این اقتصاددان، مشکل اصلی اقتصاد کشور را نبود تولید داخلی دانست و ادامه داد: در حالی که کشور ما یک کشور استثنایی از نظر وفور منابع است اما ایران تولید ندارد و این مشکل مهم و عمده اقتصادی کشور ماست که متاسفانه مسئولان به آن بی توجهی می کنند و مشکل اقتصاد کشور را اصلاح قیمت ها می دانند.


او گفت: بعد از تولید داخلی، مشکل دیگر اقتصاد، فساد مدیریتی و نظام مند است. این فساد مانع از دستیابی به رشد اقتصادی می شود.


وی ادامه داد: دست یافتن به نرخ رشد دو رقمی در ایران قابل تحقق است به شرطی که مدیریت در خدمت مردم حاکم شود، نه مدیریتی در خدمت اقلیتی نخبه و خاص. متاسفانه اقتصاد ما تاکنون در خدمت مردم نبوده است و بیشتر در خدمت منافع بخش خاصی بوده است لذا برای حل این مسائل باید کارهای زیادی انجام داد.


راغفر با بیان اینکه دولت در تمام مسائل نقش نظارتی خود را فراموش کرده است، گفت: دولت تنها هنگامی در یک مساله دخالت می کند که قیمت ها را بالا ببرد، اما در دیگر مسائل موضعی کاملا بی تفاوت اتخاذ می کند.


او ادامه داد: برای حل مشکل نان، باید بخش های دیگر اقتصاد هم درست شوند و این مساله ممکن نخواهد بود مگر اینکه از اقتصاد متکی به واردات، به اقتصادی متکی به تولید تبدیل شویم، تولید را گسترش دهیم و این کاملا شدنی است. از اقتصاد کنونی نمی توان هیچ گونه تحرکی داشت.


او با بیان اینکه مشکلات اقتصادی در ایران باید از ریشه حل شوند گفت: مشکل اقتصاد ایران صرفا نان نیست، ما در تولید روزانه نفت با مشکلات متعددی رو به رو هستیم از جمله اینکه یک سوم منابع نفتی ما اتلاف می شود. این مساله در صنعت برق نیز وجود دارد و باید ناکارآمدی در این حوزه ها را برطرف کرد. مسئولان باید بدانند مردم نباید تاوان ناکارآمدی آن ها را بدهند، به طور مثال 95 درصد آب ایران در کشاورزی مصرف می شود و طبعا بیشترین میزان اتلاف آب هم در این حوزه است، اما دولت فشار به مردم می آورد برای "صرفه جویی"! دولت می تواند به جای این کار مشکل انتقال آب را برطرف کند چرا که 30 درصد آب شرب در حین انتقال تلف می شود.


راغفر اتلاف منابع را بخش مهمی از اقتصاد ایران دانست و توضیح داد که برای حل بسیاری از بحران های اقتصادی باید این مساله نیز بر طرف شود.


او گفت:بخش عمده ای از اقتصاد ایران وابسته به نفت است و این بخش در مواجهه با تحریم ها توان خود را از دست داد، به همین خاطر است که به نظرم باید برای رفع این مشکلات در آینده تولید ملی را بهبود بخشید.

کد خبر: 83792

وب گردی

وب گردی