تهران-ایسکانیوز:  پانزدهمین جشنواره تئاتر عروسکی به دبیری مرضیه برومند روزهای آخر خود را پشت سر می گذارد و  بیشتر آثار شرکت کننده در این جشنواره به بزرگسالان تعلق دارد و نگاهی به جدول نمایشهای این جشنواره گواهی بر این ادعاست.

پانزدهمین دوره جشنواره تئاتر عروسکی در حالی به کار خود پایان می دهد که از میان آثار شرکت کننده در این جشنواره تنها 5 اثر به کودکان تعلق دارد. نمایش "سولوی دماغ" از کشور آلمان، نمایش "شیری که نوشتن نمی دانست" از کشور افغانستان، نمایش "داستان یک گرگ" از ارمنستان و دو نمایش "جادوگر کوچولو" و "کوشی و موشی" از ایران 5 اثری هستند که به کودکان تعلق دارند.

در این جشنواره به جز آثاری که به طور واضح به مخاطبان بزرگسال اختصاص داده شده  18 اثر برای عموم به نمایش درآمده اند. همانطور که از عنوان این دسته از نمایش ها مشخص است هر مخاطب با هر سن و سالی می تواند به تماشای چنین نمایشهایی بنشیند و کودکان نیز جزو این دسته از مخاطبان قرار دارند. حال اینکه از میان نمایش های موجود کدامیک برای کودکان و نوجوانان مناسب است سوالی است که مسئولان و مدیران جشنواره باید به آن پاسخ دهند.

بهتر این است مسئولان جشنواره در سالهای بعد به این دسته بندی با نگاهی دقیق تر بنگرند و جشنواره تئاتر عروسکی را بستری بدانند برای شناساندن تئاتر به حساس ترین قشر جامعه؛ یعنی کودکان و ای کاش مسئولان و مدیران و سپس خانواده ها این نکته را از یاد نبرند که تئاتر عروسکی همانطور که می تواند به پرورش ذهن و خلاقیت کودکان کمک کند این قدرت را دارد که روح و روان کودکان را آزرده کند و  ذهن آنها را به سمت و سوی تاریکی ببرد.

نکته قابل توجه این است که امروزه در همه کشورهای دنیا این رده بندی سنی مخاطبان با جدیت و دقت مورد توجه قرار می گیرد و نسبت به رده سنی کودکان و نوجوانان حساسیت ویژه ای وجود دارد تا آنجا که این قشر از مخاطبان حق دیدن آثار مغایر با رده سنی خود را ندارند.

پانزدهمین جشنواره بین المللی تئاتر عروسکی تهران-مبارک امروز 28 شهریورماه به پایان می رسد و مراسم اختتامیه این جشنواره شنبه 29 شهریورماه با حضور مرضیه برومند دبیر این جشنواره و مسئولان و مدیران مرکز هنرهای نمایشی و وزارت ارشاد اسلامی رأس ساعت 19:30 در تالار وحدت برگزار می شود.

 

 

 
کد خبر: 83794

وب گردی

وب گردی