صادارت بیش از سه میلیون تن محصولات پتروشیمی/ رشد ۱۰۰ درصدی شرکتهای خارجی در یازدهمین نمایشگاه ایران پلاست 

معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی گفت: در سال گذشته ۳ میلیون و ۱۲۴ هزار تن به ارزش ۳ میلیارد و ۴۱۳ میلیون دلار صادرات داشتیم،  تلاش می کنیم صادرات و فروش داخل را افزایش دهیم و صادرات را به ۴ میلیون تن برسانیم.

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ مرضیه شاهدایی، معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی، در نشست خبری یازدهمین نمایشگاه بین المللی ایران پلاست اظهار کرد: امسال تلاش کردیم که این نمایشگاه را در سطح جهان و سطح خاورمیانه ارتقا دهیم تا جاییکه این نمایشگاه فرصت های اقتصادی زیادی را برای صنعت گران کشور در صنعت پلیمر فراهم می کند.


او تصریح کرد‌: هدف اصلی این نمایشگاه این است که از فرصت طلایی پسابرجام استفاده کنیم و همچنین بیشتر توسعه صادرات کالا و خدمات، تنوع بازار و جذب سرمایه خارجی، انتقال دانش و فناوری و ارتقای سهم اشتغالزایی پتروشیمی با توسعه زنجیره ارزش است.

معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی گفت: ما پس از انقلاب حدود ۳ میلیون تن تولید محصولات پتروشیمی داشتیم؛ اما با جهشی که صورت گرفت ظرفیت بیش از ۲۰ برابر شده و به بیش از ۶۰ میلیون تن رسیده است.
او ادامه داد: چشم انداز ما رسیدن به جایگاه اول منطقه از نظر ارزش محصولات پتروشیمی است. بی شک تحقق این چشم انداز مسیر تکمیل زنجیره ارزش و توجه به صنایع پایین دستی است.

شاهدایی تاکید کرد: امروزه پلاستیک و پلیمر جایگاه خاصی را در زندگی روزمره بشر دارد و نمی توانیم این بخش را از صنعت جهان حذف کنیم. باید سعی کنیم بهترین محصولات را با کیفیت بالا تولید کنیم.
او افزود: صنایع پلاستیک یکی از مسیرهای اصلی برای جلوگیری از خام فروشی در تحقق اقتصاد مقاومتی و تکمیل زنجیره ارزش افزوده است.

شاهدایی گفت: ظرفیت جهانی تولید پلیمر ۳۹۰ میلیون تن در سال است و سهم پلی اتیلن ها ۱۰۷ میلیون تن و سهم پلی پروپیلن ها ۷۵ میلیون تن است. بر اساس برنامه ریزی ها درصدد افزایش تولید پلی پروپیلن در ایران است. ۱۰ درصد از ۳۰۴ میلیون تن محصولات پلیمری مربوط به خاور میانه و ۲ درصد از این سهم مربوط به ایران است.

او با اشاره به اینکه ظرفیت کلی نصب شده تولید پلیمر حدود ۸ میلیون و ۳۹۹ هزار تن است افزود: در سال گذشته ۶ میلیون و ۱۳۳ هزار تن تولید پلیمر داشتیم و درصدد افزایش یک میلیون تن با بالا بردن راندمان هستیم.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی تصریح کرد: در سال گذشته ۳ میلیون و ۱۲۴ هزار تن به ارزش ۳ میلیارد و ۴۱۳ میلیون دلار صادرات داشتیم. تلاش می کنیم صادرات و فروش داخل را افزایش دهیم و صادرات را به ۴ میلیون تن برسانیم.
شاهدایی تاکید کرد: برنامه ریزی شده تا در ۹ سال آینده و تا سال ۱۴۰۴ تولید پلیمرها به ۲۱ میلیون تن و سهم آن در جهان به ۴ درصد برسد.

او با بیان اینکه ۲۱ واحد پلیمری در دست اجرا داریم گفت: همچنین واحدهایی برای تکمیل زنجیره ارزش طراحی شده است. مجوزهای جدید پتروشیمی بر اساس تکمیل زنجیره صادر شده است.
شاهدایی ادامه داد: برخی واحدها پیشرفت فیزیکی بالایی دارند و برخی نیز متوقف هستند. پتروشیمی هگمتانه پیشرفت خوبی دارد. فعالیت دهدشت تازه آغاز شده است. صدف و جم و میاندوآب پیشرفت خوبی دارند. یک سری طرح ها نیز به دلیل عدم کسب دانش فنی معطل مانده اند.
معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی افزود: درصدد ثبات عرضه محصولات پتروشیمی در بورس کالا هستیم تا از تلاطم عرضه در بورس جلوگیری کنیم. از سوی دیگر عقد قراردادهای بلندمدت تامین خوراک را پیگیری می کنیم. از سوی دیگر به دنبال افزایش توان خرید شرکت های پایین دست هستیم.

شاهدایی تصریح کرد:با برگزاری همایش های داخل و خارج کشور درصدد جذب سرمایه خارجی و توسعه بازارهای داخلی و صادراتی و پیگیر تولید گریدهای جدید و خاص محصولات پلیمری نیز هستیم.

او گفت:در سال ۹۶ مصرف محصولات پتروشیمی را در بازارهای داخلی ۲۴ درصد و به میزان یک میلیون تن افزایش می دهیم.

مدیر عامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی ادامه داد: شعار نمایشگاه ایران پلاست "بهبود فضای کسب و کار در بین صنایع تکمیلی وپتروشیمی و پلاستیک کشور" است. تمام تلاش خود را در راستای ارتقای ایران پلاست در خاورمیانه می کنیم.

او خاطرنشان کرد: در سال جاری حضور شرکت های خارجی رشد ۵۰ درصدی داشته و ۵۲۴ شرکت خارجی و ۶۰۰ شرکت داخلی حضور دارند.

401

کد خبر: 838033

وب گردی

وب گردی