رجبی: بی برنامگی دولت، دلیل اصلی ناکارآمدی مسکن اجتماعی / از ظرفیت بانک ها برای بهبود وضعیت مسکن استفاده شود

رییس شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور گفت: بخش اقتصادی دولت در ارتباط با حوزه مسکن اجتماعی به طور کامل بدون برنامه است ، بنابراین در ابتدا باید برنامه مشخصی را در این خصوص در دستورکار قرار دهد.

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ مسکن مهر نام طرحی است که با تولدش، شد خانه ای در دل اقشار ضعیف جامعه. اما هرچه به پایان عمر دولت دهم نزدیک تر شدیم و به دولت اعتدال رسیدیم، آجرهای مسکن های مهر روی هم نرفت که نرفت. اما در کنار این طرح درمانده، دولت یازدهم با خبرهایی مبنی بر ساخت مسکن اجتماعی در کشور تیتر رسانه ها را برای خود کرد.

مسکن ارزان ویژه اقشار محروم جامعه که شما بخوانید مسکن مهر، میراثی است که از دولت دهم برای دولت روحانی به یادگار ماند اما متاسفانه دولت یازدهم نتوانست میراث دار خوبی باشد و بدقولی های بسیار را از خود برجای گذاشت.وزیر راه و شهرسازی دولت یازدهم این طرح را مانند بختکی بر جان دولت یازدهم دانست و به طور کامل طرح مسکن مهر را مزخرف خواند که اعتراضات بسیاری را از جانب کسانی که چشم امیدشان به این مسکن ها بود، به همراه داشت.

مسوولان زمانی که در دولت یازدهم از طرح مسکن مهر ناامید شدند برای آرام ساختن اقشار ضعیف جامعه، طرح جدیدی را با عنوان مسکن اجتماعی مطرح کردند اما باز هم این طرح بدقولی دیگری را به بدقولی‌های دولت اضافه کرد و این موضوع سبب شد که خبرهای بسیاری از موفقیت طرح مسکن اجتماعی و کلید خوردن این طرح منتشر شود اما همچنان صحبت های مسوولان با خبرهای منتشر شده تناقض های بسیاری داشت تا جاییکه بسیاری از مسوولان همچنان گلایه هایی را در خصوص طرح مسکن مهر داشتند و این عدم موفقیت طرح مسکن اجتماعی را بی برنامگی دولت مطرح می‌کردند و معتقد بودند که هنوز دولت اقدامات اولیه در زمینه ساخت مسکن اجتماعی را در دستور کار قرار نداده است.

این در حالیست که مسکن اجتماعی در ابتدا قرار بود با همکاری مشترک وزارت راه و شهرسازی و وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی انجام شود اما تاکنون هیچ یک از این ارگان ها قدم مثبتی را مبنی بر اجرای این طرح برنداشتند، به طوری که هر کدام دیگری را مقصر ناکارآمدی این طرح می دانند.

فرج الله رجبی، رییس سازمان نظام مهندسی کشور در گفت وگو با خبرنگار گروه اقتصادی ایسکانیوز با اشاره به آخرین وضعیت مسکن اجتماعی گفت: اطلاعات لازم در این خصوص در اختیار کسانی است که باعث ترویج این مساله شدند و تاکنون اطلاعات دقیقی در این خصوص در اختیار ما نیست.

او به بحث مسکن اجتماعی که توسط وزارت راه و شهرسازی در دولت یازدهم مطرح شد، اشاره کرد و افزود: مسکن اجتماعی در مقابل مسکن مهر عنوان شد و متاسفانه در حال حاضر برنامه های ارائه شده از سوی وزارت راه و شهرسازی درخصوص مسکن اجتماعی عملی نشده است.

رجبی در ادامه خاطرنشان کرد: درابتدا باید از دولت و نیز بخش اقتصادی دولت مطالباتی داشته باشیم تا در حوزه مسکن و ساختمان، برنامه‌ و راهبردهای مشخصی ارائه داده شود، در صورتی که درصدد هستیم تا از طریق تولید، زمینه افزایش اشتغال را فراهم کنیم در ابتدا باید شرایط اقتصادی حاکم در حوزه مسکن را که به عنوان محور اصلی در اقتصاد کشور است را بهبود بخشیم.

او با تاکید بر اینکه از ظرفیت بانک ها باید در راستای بهبود وضعیت مسکن استفاده شود، گفت: بانک ها در حوزه مسکن مهر به دلیل اشراف مجریان این حوزه، یک تنش جدی را در حوزه پولی و بانکی ایجاد کردند و منجر به تورمی شدند که آن را به خوبی در این حوزه تجربه کردیم.

رجبی اظهار داشت: بانک ها با توجه به روبرو شدن با مشکلات موجود در این حوزه، تجربه ای را کسب کردند که می توانند کمک زیادی را در حوزه مسکن و ساختمان و بهبود روند معاملات آن ارائه دهند.

رییس شورای مرکزی کشور گفت: درصورتی که دولت قادر به ارائه برنامه مشخصی نباشد، به طور قطع نمی توان در حوزه تولید و اشتغال موفقیت های چشمگیری را شاهد بود، بنابراین دولت نیازمند برنامه جامع و مشخصی است که این امر نیازمند محوریت وزارت راه و شهرسازی، بانک مرکزی و وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی است و تمام این مراکز در کنار یکدیگر می‌توانند کمکی را برای رفع مشکلات موجود در بخش مسکن ارائه دهند.

رجبی رییس سازمان نظام مهندسی کشور با بیان اینکه تاکنون هیچ اقدامی در زمینه مسکن اجتماعی انجام نشده است، گفت: بخش اقتصادی دولت در ارتباط با حوزه مسکن اجتماعی به طور کامل بدون برنامه است، بنابراین در ابتدا باید برنامه مشخصی را در این خصوص در دستورکار قرار دهد و مشکل اصلی دولت در بخش مسکن مشخص شود.

401

کد خبر: 838036

وب گردی

وب گردی