تسخیری:  خدا آفریده‌ها را در تسخیر انسان قرار داده است

رییس مرکز گفت‌وگوی ادیان و تمدن‌های سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، گفت: انسان، طبیعت و آزادی نشانگر سه ضلع قوام عالم هستی هستند.

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایسکانیوز، حجت‌الاسلام محمدمهدی تسخیری در هفتمین دور گفت‌وگوی دینی ایران و اتریش که صبح امروز (27 شهریور) به همت مرکز گفت‌وگوی ادیان و تمدن‌های سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی برگزار شد، اظهار کرد: امروز شاهد برگزاری دور هفتم گفت‌وگوی دینی ایران و اتریش با عنوان «انسان، طبیعت و آزادی» با حضور اندیشمندان مسلمان و مسیحی در سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی هستیم.

وی با اشاره به برگزاری ششمین دور گفت‌وگوی دینی ایران و اتریش، افزود: دور ششم گفت‌وگوی دینی مرکز گفت‌وگوی ادیان و تمدن‌های سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با اتریش تحت عنوان «نقش دین در جامعه» با حضور ابوذر ابراهیمی‌ترکمان، رییس این سازمان و هیأت همراه مهرماه سال 1394 به میزبانی طرف اتریشی برگزار شد.

حجت‌الاسلام تسخیری تاکید کرد: موضوعی که مورد توافق دو طرف قرار گرفت «انسان، طبیعت و آزادی» بود. این عنوان نشانگر سه ضلع قوام عالم هستی است که در پرتو رحمت الهی هرم شاخص حقیقت نعمت وجود را بیانگر است.

وی با اشاره به اینکه آزادی مشروع در چگونگی تصرف معقول انسان در عالم طبیعت سیر تکاملی جهان به سوی آفریننده عالم هستی را ترسیم می‌کند، گفت: هرگونه سلب آزادی و یا محدودیت در اختیارات انسان براساس قوه قهریه و جایگزینی منطق زور بر اندیشه و افعال انسان در جهت بهره‌گیری از نعمت‌های خدا در طبیعت موجود به معنای ایجاد خلل در این مسیر تکاملی است.

حجت‌الاسلام تسخیری در ادامه سخنان خود، بی‌احترامی به طبیعت را مردود دانست و افزود: این بی‌‍‌احترامی منحصر در تخریب آن و یا سوء استفاده از امکانات و داده‌های آن نیست، بلکه عدم آشنایی با گنجینه‌های آن و یا ایستایی و عدم تلاش در محافظت و بهره‌گیری از ظرفیت‌های بالفعل آن و یا رهاسازی و بی‌تفاوت ماندن در برابر هدر رفتن این ظرفیت‌ها نوعی بی‌احترامی به طبیعت است.

وی خاطرنشان کرد: حراست و پرورش و بهره‌گیری از طبیعت از مسئولیتهایی که برعهده برترین مخلوقات یعنی انسان قرار داده شده که اگر چنین نکند به خود و طبیعت ظلم کرده است و نوعی نافرمانی به سنن طبیعی و الهی است.

رییس مرکز گفت‌وگوی ادیان و تمدن‌های سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با اشاره به آیه 72 سوره مبارکه احزاب، گفت: این مخلوقات عظیم توان حمل مسئولیت رشد خویش را نداشتند و انسان به عنوان جانشین الهی تنها موجودی است که راه کمال را یا برای تحقق ولایت الهی با بهره‌‍‌گیری صحیح از این آفریده‌ها برعهده گرفت.

وی همچنین، ادامه داد: انسان با آزادی اندیشه و عمل است که توانایی تحلیل و تطبیق در چگونگی احیای طبیعت و بهره‌گیری از آن را پیدا می‌کند و هرچه از آزادی انسان کاسته شود او به حیوان بی‌اراده و تفکر، و جماد نزدیکتر خواهد بود.

رییس مرکز گفت‌وگوی ادیان و تمدن‌های سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با تأکید بر اینکه آزادی عنصر مقوم افراد و جامعه‌های بشری است، گفت: هرچه فرد و جامعه آزاد باشند، ضریب رشد آنان بالاتر است عکس آن نیز صحیح است.

وی افزود: انسان‌های آزاد به عنوان جانشین روی زمین وظیفه خود می‌دانند که طبیعت دانی و طبیعت بانی و طبیعت آرایی را برعهده گیرند تا حقیقت تعالی و کمال خود را به عنوان بهترین مخلوق و نیز جانشین خدا روی زمین نشان دهند.

حجت‌الاسلام تسخیری بر ضرورت برقراری صلح و امنیت در جوامع تأکید کرد و گفت: امیدوارم در این دور از گفت‌وگوها با بهره‌گیری از اندیشه‌های پژوهشگران و دانشمندان ایرانی و اتریشی بتوانیم رابطه منطقی موجود میان طبیعت و انسان و آزادی را در جای جای حیات معنوی و مادی جامعه انسانی، بهتر نشان دهیم و در راه توسعه جوامع بشری و برقراری صلح و امنیت و حاکمیت عقلانیت و وحیانیت از آن بهره ببریم.

بنا بر این گزارش، این دور از گفت‌وگوها به همت مرکز بین‌المللی گفت‌وگوی ادیان و تمدن‌های سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با عنوان «انسان، طبیعت و آزادی» طی روزهای 27 و 28 شهریور با حضور اندیشمندان مسلمان و مسیحی از ایران و اتریش، برگزار می‌شود.

دور ششم گفت‌وگوی دینی ایران و اتریش تحت عنوان «همکاری اسلام و مسیحیت برای ارتقای جایگاه ارزش‌های انسانی، آزادی و عدالت» مهرماه سال 1394 در اتریش برگزار شده بود.

503

کد خبر: 838054

وب گردی

وب گردی