لوریس چکناواریان :  یاد شهدا درموسیقی  هنرمندان همواره متبلور است

رهبر ارکستر سمفونیک تهران، گفت: هنرمندان در هشت سال دفاع مقدس و پس از آن، همواره تلاش کردند تا با خلق آثار حماسی یاد شهدا را زنده نگه دارند.

لوریس چکناواریان در گفت و گو با خبرنگار فرهنگی ایسکانیوز درباره قطعات ساخته شده برای دفاع مقدس و جنگ تحمیلی، اظهار کرد: در جنگ تحمیلی با شهادت عده زیادی از هموطنان، بسیاری از خانواده ها عزیزانشان را از دست دادند به همین دلیل بسیاری از هنرمندان در این سال ها تلاش کردند تا با خلق آثار متفاوت یاد این عزیزان را زنده نگه دارند.

وی ادامه داد: شاعرانی که به نوشتن اشعار انقلابی علاقه دارند و همچنین آهنگسازانی که موسیقی درباره جنگ ها می سازند، می خواهند به این واسطه روح شهدا و خانواده های آنها را شاد کنند.

این رهبر ارکستر درباره هدف آهنگسازان از ساختن موسیقی های حماسی، گفت: در واقع افرادی که موسیقی های جنگ را می نویسند، تلاش می کنند هشت سال حماسه جنگی نابرابر در تاریخ معاصر ایران را روایت کنند تا نسل بعدی فرزندان ایران که جنگ را درک نکرده اند به واسطه آثاری که هنرمندان خلق می کنند با برخی از رشادت های رزمندگان ما آشنا شوند.

چکناواریان در ادامه با اشاره به تاثیر قطعات انقلابی در افزایش مقاومت مردم هنگام جنگ تحمیلی، گفت: موسیقی های انقلابی ساخته شده در هشت سال جنگ تحمیلی در مقاومت مردم دربرابر دشمنان تاثیر بسیار زیادی داشت.

وی با تاکید بر اینکه موسیقی می تواند حالات روحی افراد را در شرایط مختلف تغییر دهد، خاطرنشان کرد: موسیقی می تواند به افراد حالات شادی، جنگجویی و حتی ناراحتی را القا کند به همین دلیل هنگام جنگ با استفاده از موسیقی های جنگ می توان استقامت افراد را بالا برد.

این رهبر ارکستر درباره تاثیر موسیقی در حالات روحی مردم در شرایط جنگ، افزود: همه کشورها هنگام جنگ با ساخت موسیقی های ملی سعی می کنند با القای حالت جنگ جویی در جامعه، افراد را برای دفاع در برابر کشور آماده کنند. مضمون شعرهای حماسی حس دفاع را در افراد زنده می کند و مردم را تحت تاثیر قرار می دهد تا از کشورشان محافظت کنند.

چکناواریان خاطر نشان کرد: هنرمندان ایرانی در سال های جنگ تحمیلی با ساختن موسیقی های حماسی، ماندگار و تاثیر گذار به رزمندگان و خانواده هایشان انگیزه مقاومت و جنگیدن را می دادند.

503

کد خبر: 838132

وب گردی

وب گردی