کاهش میزان آبدهی رودخانه های خراسان شمالی

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای خراسان شمالی گفت: میزان آبدهی رودخانه های این استان طی پنج ماه امسال در مقایسه با مدت مشابه پارسال به طور متوسط 30 درصد کاهش یافته است.

به گزارش ایسکانیوز،وحید واسطه اظهار کرد: براساس اطلاعات استخراج شده از 17 ایستگاه اصلی اندازه گیری بارندگی و آبدهی در رودخانه‌های استان، خشکسالی ها و کاهش بارندگی ها سبب شده تا میزان آبدهی رودخانه ها کاهش یابد.
وی با بیان اینکه بیشترین کاهش آبدهی در بالادست رودخانه قردانلو شهرستان بجنورد بوده است گفت: میزان آبدهی این رودخانه از 21 میلیون مترمکعب در سال گذشته به 6 میلیون مترمکعب در امسال رسیده است.
وی تصریح کرد: میزان آبدهی این رودخانه 75 درصد کاهش یافته است.
به گفته واسطه میزان آبدهی رودخانه آیرقایه در شهرستان راز و جرگلان نیز با 72 درصد کاهش در مقایسه با سال گذشته از 25 میلیون مترمکعب به هفت میلیون مترمکعب رسیده است.
وی اظهار کرد: میزان آبدهی رودخانه فیروزه در شهرستان بجنورد هم در مقایسه با سال گذشته 37 درصد افزایش یافته است و این رقم از 4.5 میلیون مترمکعب در سال گذشته به 6.16 میلیون مترمکعب در سال جاری رسیده است.
خراسان شمالی 2 هزار و 100 کیلومتر رودخانه دایمی و فصلی دارد و به لحاظ برخورداری از آب های سطحی باید موقعیت ویژه ای داشته باشد اما خشکسالی ها سبب کاهش شدید جریان های سطحی در این استان شده است.

* 77 درصد از حجم مخازن سدهای خراسان شمالی خالی است
معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای خراسان شمالی همچنین با بیان اینکه اکنون 77 درصد از حجم مخازن سد های این استان خالی است گفت: اکنون تنها 51 میلیون مترمکعب آب در سدهای این استان ذخیره است که این رقم معادل 23 درصد از حجم این سدها است.
وی افزود: سدهای استان در مجموع توان ذخیره 226 میلیون مترمکعب آب را دارند.
واسطه خاطرنشان کرد: بدترین وضعیت، مربوط به سد بارزو در شیروان است به طوری که اکنون 97 درصد از حجم این سد خالی و تنها سه درصد از حجم این سد آب ذخیره دارد.
وی افزود: سد بارزو در شهرستان شیروان 92 میلیون متر مکعب توان ذخیره دارد و اکنون تنها سه میلیون و 290 هزار مترمکعب آب در این سد ذخیره است.
وی خاطرنشان کرد: به منظور حفاظت از سد، خروج آب از این سد به صورت مقطعی متوقف شده است.
معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای خراسان شمالی اظهار کرد: بهترین وضعیت نیز مربوط به سد شیرین دره است به طوری که 64درصد از حجم این سد، آب ذخیره دارد.
سد شیرین دره با توان ذخیره سازی 65 میلیون و 500 هزار متر مکعب آب، بزرگترین سد خراسان شمالی است که اکنون 41 میلیون و 420 هزار مترمکعب آب ذخیره دارد.

* کاهش بارندگی ها
واسطه در بخش دیگر سخنان خود به کاهش بارندگی ها اشاره کرد و گفت: میزان بارندگی در 6 ماهه سال جاری درمقایسه با مدت مشابه پارسال 50 درصد و در مقایسه با دوره آماری بلند مدت 40 درصد کاهش دارد.
معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای خراسان شمالی اظهار کرد: این میزان کاهش در بارندگی ها، یک بحران آبی برای استان محسوب می شود.
به گزارش ایرنا، وی با اشاره به کاهش میزان ورودی آب به مخازن سدها افزود: میزان ورودی آب به مخازن سدهای استان در سال جاری در مقایسه با پارسال 20 درصد کاهش داشته است و این به معنای کاهش میزن آبدهی رودخانه ها و چشمه ها است.

902/900

کد خبر: 838168

وب گردی

وب گردی