اعلام آمادگی پاریس برای پیشبرد تمام پروژه‌های ریلی، هوایی و بندری ایران

ژان باتیست لوموئن دبیر دولت فرانسه در امور اتحادیه اروپا و امور خارجه این کشور امروز با عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی کشورمان در ساختمان دادمان ملاقات کرد.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ به نقل از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، لوموئن در ابتدای این دیدار با ابراز خرسندی از ملاقات دوباره با وزیر و مسئولان ارشد وزارت راه و شهرسازی، گفت: این ملاقات‌ها انتخاب ایران و فرانسه برای گسترش حجم روابط دو جانبه بین دو کشور است و خصوصا انتخابی است که دولت جدید فرانسه به عنوان سیاست خود با هدف ارتقای روابط دو کشور داشته است.

او ادامه داد: در فضای حساس و شکننده‌ موجود فرانسه تعهد خود را به برجام اعلام می‌کند و آماده هر نوع همکاری است؛ اکنون فعالیت‌های مشخص و محسوسی در سطح اروپا و بین دو کشور وجود دارد که یک فعالیت تشدید شده‌ دیپلماتیک است و قصد فرانسه از صحبت درباره‌ همکاری تنگاتنگ و تعهد خوش‌آمدن این حرفا نیست بلکه اهداف مهمی چون ارتقای روابط در دستورکار است.

لوموئن با اشاره به دیدار مرداد ماه خود با وزیر راه و شهرسازی کشورمان و مذاکره در خصوص نوسازی رادارها و تجهیزات فرودگاهی، گفت: در همین راستا وزیر اقتصاد فرانسه قصد اعطای تسهیلاتی به ایران دارد و من نامه تسهیلات امضا شده آن را با خود آورده‌ام که شامل اعطای یک وام بین دولتی به ارزش ۷۰میلیون دلار است.

او به موضوع تامین مالی پروژه‌های در دست مذاکره اشاره کرد و گفت: فرانسه در حال چیدمان یک سری سازوکارها و ابزارهایی‌هاست تا غیبت بانک‌های اروپایی و فرانسوی را جبران‌کند. اکنون در حال نهایی کردن این مهم هستیم و خرسندم اعلام کنم که ساختارهای آن تعیین شده است و امیدواریم در سال ۲۰۱۸ عملی شود.

به گفته این مقام فرانسوی این سازوکار شامل اعطای وام از سوی بانک دولتی سرمایه‌گذاری فرانسه و وام‌هایی از سوی خزانه‌داری فرانسه است.

دبیر دولت فرانسه در امور اتحادیه اروپا و امور خارجه این کشور ادامه‌ داد: برای شروع تعهد کامل مقامات فرانسوی را اعلام می‌کنم و حامل این پیام هستم که پاریس برای پیشبرد تمام پروژه های ریلی، هوایی و بندری آماده است.

ژان باتیست لوموئن خبر داد که خانم بورن وزیر حمل و نقل فرانسه نیز در ماه اکتبر میلادی مصادف با مهر ماه به ایران سفر می‌کند و تصریح کرد: فرانسه فکر می‌کند پتانسیل بسیار بالایی برای همکاری‌ها بین دو کشور وجود دارد.

او هم‌چنین بعد از استماع سخنان وزیر راه و شهرسازی، ادامه داد:انتظارات ایران را به وزیر حمل و نقل فرانسه اعلام خواهم‌کرد و پاریس امادگی کاملی برای ادامه ی ملاقات‌ها در سطح وزرا با موضوعات جزیی تر دارد.

دبیر دولت فرانسه در امور اتحادیه اروپا و امور خارجه این کشور ادامه داد: ما فکر می‌کنیم بر خلاف مواضع برخی دولت‌ها امکان همکاری وجود دارد و هر چقدر تبادلات بیشتر و جزئی تر باشد امکان ارائه راه حل به صورت مشخص وجود دارد .

او در خصوص مذاکرات هوایی بین دو کشور نیز گفت:در مورد ایرباس و ای. تی.ار منتظر تاییده نهایی توافق هستیم و در خصوص تحویل سایر ایرباس‌ها هم منتظر پرداخت سایر پیش پرداخت‌ها هستیم.

401

کد خبر: 838199

وب گردی

وب گردی