واحدهای  دانشگاه آزاد اسلامی باید پرچم دار حل مساله باشند

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد یادگار امام (ره) شهر ری با حضور سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی استان تهران و جمعی از مسوولان معرفی شد.

به گزارش خبرنگار سرویس دانشگاه ایسکانیوز، صبح امروز با حضور دکتر محمد مهدی طهرانچی سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی استان تهران و واحد تهران مرکزی، دکتر مرتضی محمودی رئیس دبیرخانه هیات امنای استان تهران، حجت الاسلام و المسلمین حاج آقا طیبی مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه های آزاد اسلامی استان تهران، معاون فرماندار شهرری، مهندس بابایی مشاور و مدیر روابط عمومی فرمانداری شهرستان ری، مهندس صوفی بخشدار شهر آفتاب، حاج آقا نصر الله رئیس بنیاد شهید شهرستان ری، اعضای هیات رئیسه، استادان وکارکنان واحد یادگارامام (ره) شهرری، مراسم تودیع و معارفه روسای قدیم و جدید این واحد در سالن خوارزمی برگزار و دکتر سعید قاضی مغربی به عنوان رئیس جدید معرفی و از خدمات دکتر محمد سالار کسرایی رئیس سابق قدردانی شد.

در ابتدای این مراسم دکتر محمد مهدی طهرانچی سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی استان تهران ضمن عرض تسلیت به مناسبت ایام شهادت و سوگواری امام حسین (ع) و گرامیداشت هفته دفاع مقدس و تقارن آن با آغاز سال تحصیلی جدید گفت: روح بزرگ حضرت امام خمینی (ره) و فرزند بزرگوارش احیاگر اسلام و بشریت در قرن حاضر است و در راه تحقق اهداف نظام جمهوری اسلامی ایران شخصیت های برجسته ای همچون مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی خدمات ارزنده ای را ارائه کرده اند به گونه ای که بنده بارها در مجمع تشخیص مصلحت به خدمت ایشان رسیدم گفتند: که ما سرباز ولایتیم.

طهرانچی گفت: جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک نهله تفکری و یک نگاه نو به بشریت اقدامات بزرگی را انجام داده و موفق شده چالش های را که دنیا مدرن و نظام غرب نتوانسته راه حلی برای آن ارائه نماید را حل کند.

وی افزود: جمهوری اسلامی ایران برای تحقق اهداف و ارزش های خود با چالش های مواجه است ولی واقعیت این است که یک حرکت رو به جلو و تاثیر گذار در تمدن بشری داشته و به عنوان پایه گذار تمدن علم بیش از ۱۰ سال جایگاه اول در سطح علمی را دارد.

طهرانچی در سخنان خود با اشاره به مقاله چاپ شده در مجله نیچر در سال ۲۰۰۵ بیان داشت: در این مقاله عنوان شده که ایرانی ها بر اساس تمدن گذشت خود به دنبال احیای تمدن جدید هستند چرا که اینان رهبران عملی دنیا بوده و باید راه آنها را سد کرد.

وی با اشاره به گفت و گویی که با یکی از اعضای ۱+۵ داشته گفت: من به عنوان معلم تاریخ در کلاس های درس می گویم که غرب ۳۰۰ سال پیش علم را محاکمه کرده و این تبدیل به نقطه سیاهی در تاریخ آن ها شده و با این حال آن ها به دنبال تحریم دانشگاه ها و نظام آموزشی ما هستند.

سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی استان تهران بیان داشت: افتخار ایران علی رغم محدودیت های که دارد این است رهبر آنها حضرت آیت الله خامنه ای پرچمدار رشد و پیشرفت علمی است به گونه ای که در سخنان خود می فرمایند: جامعه ما بایستی به دنبال پیشرفت علمی و توسعه عالی سرزمینی باشد و در راستای منویات مقام عظمای ولایت بعد از درگذشت حضرت آیت الله هاشمی رفسنجانی برای این امر خطیر دکتر علی اکبر ولایتی را به سمت رئیس هیئت موسس دانشگاه آزاد اسلامی منصوب کردند.

طهرانچی با بیان اینکه در تغییر دانشگاه آزاد منویات رهبری را مدنظر قرار می دهیم، گفت:‌ تنظیم رابطه متقابل تحصیل با اشتغال، جهت گیری علمی،‌ نیازسنجی علمی و سرمایه گذاری بر دانش مورد نیاز کشور، عدم کاهش سرعت پیشرفت علمی کشور و برنامه ریزی و حرکت دانشگاه در جهت نقش آفرینی برای ایجاد تمدن اسلامی ۵ اصلی است که در منویات رهبری وجود داشته و ما نیز آن را مدنظر قرار می دهیم.

او در همین زمینه افزود:‌ در نظر داریم تا در سال ۱۴۰۴ انتخاب اول داوطلبین ورود به دانشگاه باشیم و در این مدت ۸ ساله باید حرکت رو به جلو داشته باشیم و از آنجایی که برخی در آموزش عالی معتقدند که گسترش کمی، تهدیدی برای گسترش آموزش عالی است، ما می خواهیم این تهدید را به فرصت تبدیل کنیم.

سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی استان تهران ادامه داد:‌ گسترش کمی در دانشگاه آزاد اسلامی سرعت گرفته و واقعیت این است که ما در حال حاضر در استان تهران ۳۳۶ هزار دانشجو داریم اگر به این رشد و جهت گیری دقت کافی نشود موجبات انهدام آموزش عالی را فراهم می کند چرا که ما در سال های قبل به اسم اقتصاد دانشگاه گسترش عجیبی را رقم زده ایم که این می تواند خطرناک باشد.

وی گفت: عده ای نیز می گویند کیفیت در مقابل کمیت قرار دارد و اگر به سمت رشد کمی برویم، حتما کیفیت را فدا کرده ایم،‌ با این حال ما واقعیت ها و اشکالات این حوزه را می دانیم و معتقدیم راه حل کیفیت، دولتی کردن امور نیست

او بیان داشت: اعتقادمان این است که رفتار بر منطق اقتصاد غیردولتی کمیت زاست و با این نوع نگاه به سراغ کیفیت رفتن تهدید محسوب می شود. از سوی دیگر راه حل کیفی سازی دولتی سازی نیست،‌بلکه کارآمد سازی است.

سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی استان تهران:‌ کیفیتی که به دنبال آن هستیم را نیز با ایجاد یک گفتمان واحد در بدنه دانشگاه پیگیری خواهیم کرد و نباید فراموش کنیم که نیروی انسانی دانشگاهی یک پتانسیل پیشرفته به شمار می رود و بایستی به گونه ای حرکت کنیم که دانشگاه آزاد اسلامی را به دانشگاه نوآور و حل مسله تبدیل کنیم.

وی گفت: ما نباید دغدغه مراجعه دانشجو به دانشگاه ها را داشته باشیم بلکه باید دغدغه آینده آن ها را داشته باشیم دغدغه اصلی ما صندلی های خالی نباید باشد بلکه باید به فکر محیط کار آن ها باشیم.

دکتر طهرانچی با اشاره به آیه ۱۱ سوره رعد که خداوند می فرمایند: خداوند سرنوشت هیچ قومى (و ملّتى) راتغییر نمى دهد مگر آنکه آنان آنچه را در (وجود) خودشان است تغییر دهند گفت: ما باید به دنبال تغییر و تحول باشیم درآمد ملی کشور که توسط بیگانگان به شدت محدود شده است باید تبدیل به درآمد پویا شود چرا که کشور ما دارای ۸۵ میلیون نفر جمعیت است و با توجه به بازار مصرف باید بازاری شکل گیرد که موتور تولید و اشتغال را راه بیندازد.

وی گفت: واحدهای ما باید پرچم دار حل مساله باشد بعنوان مثال امکان دارد در این واحد دانشگاهی ۳ هزار دانشجو کارشناسی ارشد و دکتری در حال تحصیل باشند ما باید ۳ هزار تز و حل مسله داشته باشیم ولی متاسفانه امروز دانش آموخته هایی را داریم که قادر به حل هیچگونه مسئله خاصی در زمینه تخصصی رشته خود را نیستند.

سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی استان تهران با قدردانی از زحمات"دکتر محمد سالار کسرایی " استادان و کارکنان واحد یادگار امام (ره) شهرری اظهار کرد: دکتر سعید قاضی مغربی ۲۷ سال است که در دانشگاه حضور دارد و همواره عهده دار پست های همچون عضو هیات امنای دانشگاه جهاد کشاورزی، معاون پژوهشی دانشگاه جهاد کشاورزی بوده اند فعالیت در وزارت ارشاد و وزارت تعاون را نیز در کارنامه خود دارند امید است که با انتصاب ایشان موضوع تغییر و تحول که لازمه حفظ و بقاء دانشگاه است به خوبی انجام شود چرا که هر سیستمی هر چقدر که بزرگ و قدرتمند باشد اگر درک درستی از شرایط بیرونی و تغییرات نداشته باشد محکوم به فناست.

طهرانچی در پایان سخنان خود ضمن آرزوی موفقیت برای دکتر سعید قاضی مغربی از زحمات دکتر محمد سالار کسرایی در زمان تصدی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد یادگارامام (ره) شهر ری تقدیر و تشکر کرد.

کد خبر: 838253

وب گردی

وب گردی