زیرساخت های مرز خسروی از سایر مرزهای کشورمان آماده تر است

استاندار کرمانشاه گفت: مرز رسمی خسروی با داشتن قدمت طولانی در تردد زایران یک مرز آباد است و زیرساخت های موجود در آن از سایر مرزهای کشورمان آماده تر است.

به گزارش ایسکانیوز، اسد الله رازانی روز دوشنبه در نشستی با حضور معاون وزیر کشور و مقامات عراقی و اعضای ستاد اربعین استان کرمانشاه در محل پایانه بین المللی مرز رسمی خسروی افزود: تردد 400 هزار زایر اربعین حسینی از مرز رسمی خسروی طبق توافقنامه ای که بین مسئولان جمهوری اسلامی ایران و کشور عراق صورت گرفته، قطعی شده است.
وی اظهار کرد: تردد زایران اربعین حسینی از مرز رسمی خسروی سعادت بسیار بزرگی است که نصیب مردم استان کرمانشاه شده و امید است که با ایجاد زیرساخت های لازم و پذیرایی شایسته از زایران میزبان خوبی برای آن ها باشیم.
او همچنین در ادامه گفت: طبق تصمیم ستاد مرکزی اربعین حسینی امسال قرار است زایران استان های آذربایجان شرقی و غربی، اردبیل، زنجان، کردستان و کرمانشاه از مرز رسمی خسروی عازم عتبات عالیات شوند.
وی همچنین از تردد زایران کشورهای خارجی از مرز رسمی خسروی به عراق در ایام اربعین حسینی خبر داد.
رازانی گفت: از سه ماه پیش که تصمیم وزارت کشور مبنی بر تردد زایران از مرز رسمی خسروی ابلاغ شد اقدام های گسترده ای از جمله بهسازی جاده ها، ایجاد روشنایی، اضافه کردن گیت های ورود و خروج تا 60 گیت، ایجاد توقف گاه در 6 نقطه با ظرفیت 50 هزار خودرو در مسیر قصرشیرین تا مرز خسروی ، روکش آسفالت و ایجاد سرویس های بهداشتی انجام شده است.
وی افزود: مرز رسمی خسروی با داشتن قدمت طولانی در تردد زایران یک مرز آباد است و زیرساخت های موجود در آن از سایر مرزهای کشورمان آماده تر است.
وی گفت: همچنین در 2 بحث اسکان و تغذیه نیز اقدام ها و هماهنگی لازم انجام شده و شهرداری منطقه هفت تهران نیز ماموریت پشتیبانی از ستاد اربعین استان کرمانشاه را دارد که با تامین تعدادی اتوبوس و کار نظافت و تنظیف مسیر در کنار ما است.
وی گفت: امروز نیز جلسه ای با حضور سپهبد 'محمد بدر' نماینده ویژه وزیر کشور عراق و هیات عالی رتبه عراقی در خصوص بخش مربوط به آن سوی مرز و استان دیالی تشکل شد که طرف عراقی اعلام آمادگی کرد.
هم اکنون به طور میانگین روزانه 100 مسافر و زایر عراقی از طریق مرز خسروی بین ایران و عراق تردد می کنند.
شهرستان قصرشیرین دارای 14 واحد اقامتی شامل هتل و مهمانپذیر درجه یک تا سه با 322 اتاق و یک هزار و 200 تخت است که بیشتر این اماکن در اوایل دهه 80 ساخته شده تا زایران عتبات عالیات در مسیر تردد خود به عراق یک شب را در این منطقه مرزی اقامت داشته باشد.
مرز خسروی نزدیکترین نقطه از کشورمان به بغداد، کربلا، کاظمین و سامراست که این مرز تا بغداد پایتخت کشور عراق 190، نجف 380، کربلا 300، کاظمین 203 و تا سامرا نیز 326 کیلومتر فاصله دارد.
عملیات ساخت پایانه بین المللی مرز خسروی از سال 77 در نقطه صفر مرزی آغاز شد و این مجموعه در سال 81 با 75 میلیارد ریال اعتبار به بهره برداری رسید.
قصرشیرین در غرب کرمانشاه با 27 هزار تن جمعیت، بیش از 186 کیلومتر مرز با عراق دارد و در امتداد این مرزهای طولانی، 2 مرز رسمی خسروی و پرویزخان قرار دارد که اولی هم مرز با حوزه حکومت مرکزی (بخش عربی) و دومی هم مرز با اقلیم کردستان عراق است.
مرز خسروی در 20 کیلومتری شهر قصرشیرین واقع شده است.

900/900

کد خبر: 838254

وب گردی

وب گردی