تهران ایسکانیوز/ مهدی دل روشن-تنور مذاکرات هسته ای در نیویورک داغ است؛ مذاکراتی که تاروپودش با اقتصاد ایران گره خورده است.«گره» کور تحریم های ناجوانمردانه غرب علیه مردم ایران. محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران،سه شنبه شال و کلاه کرد و سوار بر هواپیما، راهی "ینگی دنیا" شد تا بار دیگر رودروی اعضای باشگاه 6 تایی ها (1+5) قرار گیرد و در مورد چند و چون توافق نهایی با آنها چانه زنی کند.

سرویس اقتصادی خبرگزاری ایسکا برای بررسی آخرین وضعیت مسأله هسته ای ایران و تأثیرات آن بر روی اقتصاد کشور از کیت کرین (Keith W. Crane) مدیرکل اقتصاد و انرژی موسسه رند آمریکا دعوت کرده تا به چند سوال پاسخ دهد. او دکترای خود را در اقتصاد از دانشگاه ایندیانا دریافت کرده و علاوه بر این، استاد دانشگاه جورج تاون و دانشگاه جورج میسون نیز هست.

کیت کرین یک کتاب معروف دارد به نام آسیب پذیری سیاسی و اقتصادی ایران، این کتاب در سال 2008 ، منتشر شد. وی همچنین پای ثابت و مفسر اصلی رسانه های چون کریستین ساینس مانیتور نیز به حساب می آید:

روابط ایران و غرب در دوره ریاست جمهوری دکتر روحانی را چگونه می بینید؟

بهتر؛ در واقع، بسیار بهتر از دوره تحت فرمان رئيس جمهور قبلی.

نظر شما در مورد نتیجه مذاکرات نهایی بین ایران و 1+5 و تاثیرات اقتصادی این مذاکرات چیست؟

من فکر می کنم اگر ایران و 1+5 به توافق دست پیدا کنند، برداشتن تحریم ها امکان پذیر می شود و طبیعتا این اتفاق اثرات مطلوبی بر اقتصاد ایران به جا خواهد گذاشت. در این حالت اقتصاد می تواند در شرایط رشد و تولید قرار گیرد. همچنین، افزایش درآمد سرانه و کاهش نرخ تورم از دیگر پیامدهای برداشته شدن تحریم هاست. پیش بینی من این است که در این حالت، یعنی در صورت برداشته شدن تحریم ها، ایران می تواند رشد دوباره ای را به طور متوسط با نرخ سالانه 4 درصد و یا بیشتر، تجربه کند.

فکر می کنید اگر تحریم ها برداشته شود، ایران بازار خوبی شرکت های آمریکایی خواهد بود؟


می تواند اینطور باشد. برخی از شرکت های ایالات متحده به ویژه کسانی که در گذشته تجربه کار کردن در ایران را دارند، می توانند جهش خوبی در این حوزه داشته باشند البته احتمالا با احتیاط کارشان را در این حوزه ادامه خواهند داد.

ایران در صدد افزایش حجم صادرات نفت و گاز است، فکر می کنید با توجه به این رایط توفیقی در این عرصه حاصل شود ؟

من فکر می کنم هنگامی که تحریم ها برداشته شود، ایران قادر است تمام بازارهای سابق خود در اروپا باز پس بگیرد.

پیش بینی شما از روابط اقتصادی میان ایران و غرب چیست؟

به طور کامل به توافق هسته ای بستگی دارد. اگر توافق حاصل شود، من فکر می کنم که آنها می توانند روابط بسیار خوبی داشته باشند.

نظر شما در مورد عملکرد اقتصادی ایالات متحده آمریکا در 2014 سال چیست؟

ایالات متحده آمریکا، سال خیلی خوبی را داشته است. بعد از یک زمستان سخت، برآوردها نشان می دهد که منحنیGDP برای سه ماهه دوم 4.2 درصد شد که یکی از بالاترین نرخ های سه ماهه از زمان آغاز رکود اقتصادی محسوب می شود. نرخ تورم به هدف بانک فدرال ایالات متحده نزدیک است، یعنی چیزی در حدود 2 درصد. نرخ بیکاری نیز به 6.1 درصد کاهش یافته است. ایجاد اشتغال ، موفق بوده است؛ یعنی به طور متوسط بیش از 200 هزار شغل جدید در هر ماه.ایجاد شده است.

پیشنهادتان برای حل بحران اقتصادی ایالات متحده آمریکا چیست؟

من اقتصاد ایالات متحده را به عنوان یک اقتصاد بحرانی توصیف نمی کنم. اغلب اقتصاددانان می گویند که ایالات متحده از یک دوره رشد پایدار با تورم پایین بهره مند شده است. اما با این حال، نگرانی های مهم در ایجاد شغل و افزایش در دستمزدهای واقعی ادامه داد.
کد خبر: 83827

وب گردی

وب گردی