صادرات 22 میلیون دلاری ایران به میانمار / لزوم بازنگری در مناسبات تجاری

بر اساس آمار گمرک در پنج ماهه نخست سال جاری، ایران بیش از 22 میلیون دلار کالا به میانمار صادر کرده است.

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ اگر چه توسعه صادرات و رونق تجارت خارجی همواره یکی از اولویت های مسوولان بوده اما گاهی برخی از دلایل سیاسی و یا اقتصادی موجب قطع روابط تجاری با کشوری خاص می شود.

میانمار یکی از این کشورها است که علی رغم این که ایران تراز تجاری مثبتی با این کشور دارد اما مقام معظم رهبری در پی حملات وحشیانه 25 اوت ارتش میانمار علیه مسلمانان روهینگیا که دست کم 400 نفر کشته و بیش از 125 هزار نفر آواره شدند، با تاکید بر لزوم اقدام عملی دولت های مسلمان گفتند: منظور از اقدام عملی لشکر کشی نیست بلکه باید فشار سیاسی، اقتصادی و تجاری خود را به دولت میانمار افزایش دهند و علیه این جنایات در مجامع جهانی فریاد بکشند.

این تاکید مقام معظم رهبری بر کاهش حجم مراودات تجاری نشان از کاهش تجارت ایران با این کشور در ماه های آینده دارد، اگر چه حجم تجارت خارجی ایران با میانمار چندان چشمگیر نیست اما قطع صادرات ایران به این کشور که بیشتر محصولات مشتقات نفتی است، این کشور را با مشکلاتی مواجه خواهد کرد.

***واردات ناچیز ایران از میانمار

بر اساس آمار گمرک در پنج ماهه نخست سال جاری تنها 10 تن کالا به ارزش 83 هزار و 232 دلار از میانمار به ایران وارد شد.

ارزش ریالی این میزان واردات در گمرک 269 میلیون و 582 هزارو 370 تومان در گمرک ثبت شده است. اجزا و قطعات غیر مذکور و اجزا دوربین عکاسی کالاهایی بودند که در مدت یاد شده از میانمار به ایران وارد شده است.

آمار گمرک حاکی از آن است که واردات در اردیبهشت و تیر ماه انجام شده است و در سایر ماه های سال وارداتی صورت نگرفته است.

***صادرات 22 میلیون کالا در پنج ماه


این گزارش می افزاید در پنج ماهه نخست سال جاری بیش از 85 تن کالا به ارزش 22 میلیون و 613 هزار و 278 دلار از ایران به میانمار صادر شده است.

سیمان سفید،روغن پایه معدنی،قیر نفت، سایر موم پارافین، وازلین گرید دارویی، قیر نفت و پارافین از جمله کالاهای صادر شده به میانمار در مدت یاد شده است.

آمار گمرک حاکی از آن است که صادرات ایران به میانمار در پنج ماهه نخست سال جاری در همه ماه های سال انجام شده است.

402

کد خبر: 838329

وب گردی

وب گردی