دارنده مدال برنز المپیاد کشوری دانشجویان پزشکی: همه زمینه‌ها برای رشد در دانشگاه آزاد اسلامی فراهم است

دارنده مدال برنز المپیاد کشوری دانشجویان پزشکی با بیان اینکه همه زمینه‌ها برای رشد در دانشگاه آزاد اسلامی فراهم است گفت: دانشگاه آزاد اسلامی بسیار حمایت کرد تا اینکه مدال آوردیم .

به گزارش ایسکانیوز، فرهاد هنرور از دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی شاهرود کسی است که توانست در نهمین آزمون المپیاد دانشجویان علوم پزشکی کشور به مدال برنز این آزمون دست یابد تا اسم او در سند افتخارات واحد دانشگاهی شاهرود ثبت شود. به همین منظور گفت و گویی را با وی انجام دادیم تا از کم و کیف موفقیت اخیر او بیشتر بدانیم.

در چه سطحی از رشته پزشکی تحصیل می‌کنید؟

من دانشجوی سال هفتم پزشکی عمومی هستم، اینترن هستم و یک ماه دیگر درسم تمام می‌شود.

چگونه به این مرحله از المپیاد رسیدید؟

از چند سال پیش من با اطلاعیه‌هایی که المپیاد و وزارتخانه در دانشکده نصب و اعلام کرد علاقه‌مند به شرکت در آن شدم و بدین ترتیب ، با اساتید مشورت کردم بخصوص رییس گروه پزشکی و وی من را راهنمایی کردند که با تلاش زیاد توانستم به این مرحله برسم. البته با بچه‌های مختلفی که علاقه‌مند بودند به‌غیر از مباحث تئوری شروع کردیم به کار کردن روی نمونه سؤال‌ها و استفاده از تجربیات و راهنمایی‌های اساتید تا نتیجه مطلوب کسب شود. البته سال اولی که شرکت کردیم به مرحله کشوری راه یافتیم ولی مقامی کسب نکردیم. در سه ، چهار سال گذشته بچه‌ها دیدشان خیلی بهتر شد تعداد بیشتری شرکت کردند خود دانشگاه آزاد بهتر حمایت کرد تا اینکه بچه‌ها مدال آوردند و رتبه‌های خوبی را کسب کردند.

المپیاد پزشکی در چه حیطه‌هایی برگزار می‌شود؟

المپیاد در استعداد بالینی، فلسفه پزشکی،علوم پایه و مدیریت نظام سلامت انجام می‌شود.

چه عواملی باعث شد که به این موفقیت دست‌یابید؟

من از دوره علوم پایه در رشته پزشکی تمرکزم را گذاشتم روی مباحث بالینی استفاده از کتاب‌های رفرنس به‌صورت تکست و در بخش‌های بیمارستان حضور فعال داشتم و به همین دلیل فکر می‌کنم که این قضیه خیلی کمکم کرد که توانستم در حیطه استعداد بالینی مقامی کسب کنم.

انگیزه شما از ورود به رشته پزشکی چه بود؟

بیشترین انگیزه‌ام خدمت به مردم بود و اینکه این رشته از شأن اجتماعی بالایی برخوردار است و آدم احساس می‌کند به خواسته‌هایش که همانا شغلی درخور شأن با هدف خدمت به مردم است رسیده است.

درستان از همان ابتدا خوب بود یا اینکه از یک مقطعی به بعد خوب شد؟

من راهنمایی و دبیرستان تیزهوشان بودم بعد کنکور شرکت کردم البته رتبه‌ام خوب بود به خاطر اینکه شاهرودی بودم و اینجا هم قبول شدم همین‌جا را انتخاب کردم و فکر می‌کنم درسم هم متوسط رو به بالا بود.

استدلال بالینی به چه معنی است و اصلا چه کاربردی دارد؟

یکی از حیطه‌های رشته پزشکی استدلال بالینی است. استعداد بالینی درواقع تشکیل‌شده از مباحث ماژور علوم پزشکی، داخلی، جراحی، زنان و اطفال. رفرنس‌های آن‌هم همان رفرنس‌های اعلام‌شده وزارت بهداشت و آموزش پزشکی البته باید بگویم برای آزمون‌های پیش کارورزی آزمون‌های دستیاری ، سؤالات به نحو دیگری طراحی می‌شود. سؤالات المپیاد مثل سؤال‌های تستی پیش کارورزی یا پرنترن یا دستیاری نیست بلکه خیلی مفهومی‌تر است و شیوه طراحی سؤال هم خیلی متفاوت است که نمونه سؤالات و شیوه طراحی روی سایت وزارت بهداشت هست . دانشگاه آزاد هم هرسال برای آماده کردن بچه‌ها یک سری نمونه سؤال در اختیارشان می‌گذارد.

چه احساسی از موفقیت در المپیاد دارید؟

خیلی خوشحالم که این اتفاق افتاد و مخصوصا اینکه آخر تحصیلم است و با خیال راحت ادامه‌اش را طی می‌کنم.

با توجه به موفقیت‌های پی‌درپی دانشجویان پزشکی این واحد دانشگاهی در آزمون‌های المپیاد و دستیاری ارزیابی شما از سطح کیفی حوزه علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی شاهرود چگونه است؟

من فکر می‌کنم راجع به رشته پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی تصمیم‌گیری‌های خوبی انجام شد بخصوص در چند سال اخیر. من سال اولی که وارد این دانشگاه شدم این‌چنین نبود ولی یک سری تصمیم‌ها گرفته شد، یک سری حمایت‌ها از بچه‌های پزشکی صورت گرفت که امیدوارتر شدند مخصوصا با راه‌اندازی کمیته‌های تحقیقات، کمیته‌های کارهای فرا پزشکی، تجهیز کردن بیمارستان دانشگاه برای آموزش بهتر، و به‌خصوص اساتید ممتاز که در این مورد باید بگویم ما الآن در دانشگاه آزاد شاهرود اساتیدی داریم که واقعا ممتاز هستند که حتی در دانشگاه سراسری علوم پزشکی هم به آن‌ها دسترسی ندارند و این خیلی خوب است.

نگاه کلی شما به دانشگاه آزاد اسلامی به‌عنوان بزرگ‌ترین دانشگاه حضوری جهان چیست؟

در قسمت پزشکی فکر می‌کنم بچه‌ها اگر وارد این رشته در دانشگاه آزاد بشوند و خودشان بخواهند می‌توانند موفق شوند اصلا محدودیتی در کار نیست ، امکانات مهیاست ، بیمارستان‌ها تجهیز و بیمار وجود دارد، اساتید خوب هستند، رفرنس‌ها و کتابخانه‌ها تقریبا مجهز است و فکر می‌کنم که دانشگاه آزاد خوب می‌تواند دانشجویان پزشکی را حمایت کند.

در پایان اگر صحبتی دارید و یا نکته خاصی مدنظرتان است بفرمایید.

احساس می‌کنم که یک جاهایی و در مقاطعی اگر حمایت‌ها بیشتر شود بچه‌های دانشگاه آزاد می‌توانند مقام‌ها و رتبه‌های بهتری کسب کنند نمونه‌ی آن‌هم همین مسابقات تهران که ما در مرحله نهایی آزمون کشوری که بودیم 7 مدال کسب کردیم که بی‌سابقه بود.

این هم به خاطر این بود که یک مقدار نسبت به سال‌های گذشته حمایت‌ها بیشتر بود. منظور از حمایت ، حمایت‌های مالی نیست به نظر من حمایت این است که فقط همین را بگویند شما می‌توانید، شما واقعا می‌توانید و پشتیبانی روحی و روانی بشویم. ما در بین بچه‌هایمان امسال مدال طلا هم داشتیم هیچ‌چیزی کمتر از بچه‌های سراسری نیست. همین حمایت‌ها فقط اگر بیشتر بشود مطمئن باشید سال‌های آینده از آن دانشجویان پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی است.

گفتگو: سید امیر رضا حسینی نژاد

کد خبر: 838336

وب گردی

وب گردی