افزایش دو برابری حجم تجارت ایران و  فرانسه

رییس اتاق ایران گفت: اهداف مشترک دو کشور ایران و فرانسه افزایش حجم مبادلات تجاری از دو میلیارد و ۴۰۰ هزار دلار به حداقل دو برابر در سال آتی است که امیدواریم با رفع موانع بانکی محقق شود .

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ غلامحسین شافعی رییس اتاق بازرگانی ایران صبح امروز در همایش ایران و فرانسه با اشاره به سابقه روابط تجاری دو کشور گفت:روابط اقتصادی این دو کشور در سال های اخیر تحت تاثیر عوامل مختلف سیاسی و موضوع هسته ای قرار گرفت .

او تصریح کرد :از سال ۲۰۱۵ همکاری های اقتصادی دو کشور افزایش چشمگیری یافت و در سال های اخیر هیات های تجاری و اقتصادی میان دو کشور تبادل شد و تفاهم نامه های بسیاری میان بخش خصوصی و دولتی دو کشور امضا شد.

رییس اتاق ایران تصریح کرد:بخشی از این تفاهم نامه ها منجر به انعقاد قرار داد میان دو کشور شد که از جمله آن می توان تفاهمنامه خرید هواپیمای مسافربریرایرباس ،خودرو سازان پژو و رنو و شرکت توتال با هدف توسعه پارس جنوبی اشاره کرد.

شافعی افزود : برگزاری کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و فرانسه که تصمیم گیری آن در سفر رییس جمهور به فرانسه انجام گرفته بود از دیگر رویدادهای مهم است.

رییس اتاق ایران با اشاره به موقعیت استراتژیک ایران در منطقه گفت : ایران می تواند به عنوان پلی ارتباطی میان ایران و اسیای میانه و قفقاز و خاور میانه عمل کرده و فرانسه را به بازار ۴۵۰ میلیونی مرتبط کند.

او ادامه داد: ایران با تولید ناخالص ملی ۴۲۵ میلیارد دلار دومین اقتصاد بزرگ منطقه و دومین کشور به لحاظ جمعیت است .

شافعی ادامه داد: ایران کمترین ریسک سرمایه گزاری با بیشترین بازدهی در منطقه را دارد و امکانات مناسبی برای توسعه سرمایه گزاری های مشترک در بخش انرژی و ترابری وزیر ساخت محیط زیست و فناوری اطلاعات بهداشت و سلامت و کشاورزی و جهانگردی وجود دارد.

به گفته رییس اتاق ایران سرمایه گزاری مشترک برای تولید برند واحد و صادرات آن به بازار ۴۵۰ میلیون نفری همسایه های ایران از جمله همکاری های پر اهمیت دو کشور است.

رییس اتاق ایران تصریح کرد از طرفی فرانسه با سطح مبادلات بیش از هزار میلیارد دلار با حهان در زمره قدرت های مطرح اقتصاد جهان و همواره یکی از منابع تامین کننده کالاهای عمده کشورمان است.

او ادامه داد :در حال حاضر یکی از اهداف مشترک دو کشور ارتقا حجم مبادلات تجاری از سطح کنونی دو میلیارد و ۴۰۰ هزار دلار به حداقل دو برابر در سال اتی است که امیدواریم محقق شود.

به گفته شافعی پس از سفرهای اخیر میان دو کشور سفر ها حالت اکتشافی را پشت سر گزاشته و وارد مرحله عملیاتی شده است.

او ادامه داد: افزایشحجم مبادلات دو کشور مستلزم رفع موانع بانکی و مشکلات گمرکی و ترانزیتی و ارایه تسهیلات پیرامون صدور روادید تجاری است.

شافعی گفت :امیدواریم با رفع موانع تجاری بتوانیم بستر مناسبی برای تعامل دو کشور و توسعه همکاری های تجاری و اقتصادی پدید آوریم .

به گزارش ایسکانیوز در این همایش نایب رییس انجمن کارفرمایان فرانسه و نزدیک به ۴۰ نفر از نمایندگان شرکت های صنعتی فرانسوی حضور داشتند.

402

کد خبر: 838398

وب گردی

وب گردی