منتظری : برنده همه پرسی کردستان عراق اسرائیل است

یک کارشناس مسائل خاورمیانه گفت: موضوع همه پرسی کردستان عراق می تواند تبعات بسیار خطرناکی را برای منطقه به وجود آورد؛ یکی از این تبعات سرآغاز جنگی جدید در خاورمیانه است.

علی منتظری کارشناس مسائل خاورمیانه با اشاره به موضوع همه پرسی کردستان عراق در گفت و گو با خبرنگار ایسکانیوز اظهار داشت: موضوع همه پرسی کردستان عراق، اگر بخواهد عملی شود باعث تجزیه منطقه کردستان عراق خواهد شد و این موضوع در راستای تحولاتی است که در مدت 6 سال در این منطقه صورت گرفته است.

وی افزود: کشوری که برنده این بازی است، بدون شک اسرائیل خواهد بود که خواستار به رسمیت شناختن خود به عنوان یک کشور یهودی در اروپا و کل دنیا است.

منتظری ادامه داد: جنگ هایی که در مناطق مختلف خاورمیانه مانند یمن، سوریه و عراق شاهد آن هستیم،زمینه هایی را ایجاد کرده است که می تواند منجر به تجزیه منطقه شود؛ این طرحی است که رژیم صهیونیستی سالیان طولانی دنبال آن است که با تجزیه منطقه خاورمیانه به یک کشور قدرتمند تبدیل شود.

این کارشناس اتفاقات سوریه و جنگ های منطقه را یکی از نقشه های اسرائیل با هدف تجزیه منطقه دانست و تصریح کرد: بر اساس طرحی که حدود 5 سال پیش توسط آمریکایی ها اعلام شد، بنا بر آن شد که سوریه و عراق به 3 منطقه مبدل گردند و در ادامه یمن و بخش هایی از عربستان سعودی تجزیه گردد.

منتظری اضافه کرد: بنابراین، بحث همه پرسی کردستان عراق مانند یک فرصت طلبی سیاست مدارانه به دنبال فضایی است که خاورمیانه را به سوی تجزیه پیش ببرد؛ ما شاهد یک سری تحولات نظامی در سوریه هستیم که شائبه های تجزیه را دور کرده است، اما با توجه به نفوذی که نیروهای آمریکایی در شمال این کشور دارند و نفوذی که ترک ها در منطقه شمال غربی دارند، همچنان بحث تجزیه در سوریه پا برجا است.

وی با بیان این که بر اساس برخی طرح های قبلی بنا بر این بود که استان های نینوا، الانبار، دیرالزور و رقه به کشورهای مستقل تبدیل شوند خاطر نشان کرد: این استان ها قرار بود به کشورهایی تبدیل شوند که طی 4 سال گذشته از سوی رسانه های غربی تحت عنوان کشور "سندستان" معرفی می شد؛ این مناطق مناطقی بود که تحت نفوذ و سیطره داعش بود.

این کارشناس مسائل خاورمیانه تاکید کرد: اگر حامیان بین المللی و منطقه ای برای این همه پرسی درست شود و این منجر به تجزیه خاک عراق شود، سرآمدی برای تجزیه سوریه و عراق خواهد بود.

منتظری تجزیه کردستان عراق و تبدیل شدن آن به کشوری مستقل را سرآغازی برای تجزیه کل خاورمیانه دانست و اظهار داشت: این موضوع می تواند تبعات بسیار خطرناکی را برای منطقه به وجود آورد؛ یکی از این تبعات سرآغاز جنگی جدید در خاورمیانه است.

وی افزود: ما در حال حاضر شاهد جنگ و درگیری میان کردها و اعراب عراق هستیم؛ کردهای عراق اعتقاد دارند که منطقه کرکوک منطقه ای کرد نشین است اما دولت مرکزی عراق و اعراب معتقد هستند که کرکوک منطقه ای عرب نشین است؛ بنا براین موضوع همه پرسی کردستان عراق در صورت عملیاتی شدن سرآغاز جنگی جدید در خاورمیانه خواهد بود.

این کارشناس ضمن اشاره به این که موضوع تجزیه عراق، امنیت ملی ترکیه و ایران را تهدید می کند گفت: این موضوع باعث آن می شود کشورهایی که به دنبال ایجاد جنگ در خاورمیانه به ویژه ایران و ترکیه هستند، از این شرایط استفاده خواهند کرد و آسیب های جدی به امنیت ملی کشورهای خاورمیانه وارد خواهند کرد.

منتظری در پایان تاکید داشت: موضوع همه پرسی کردستان عراق از ابتدا باید مورد مخالفت کشورهای منطقه قرار بگیرد؛ زیرا که سرآغاز درگیری و جنگ در منطقه خواهد بود.

302

کد خبر: 838421

وب گردی

وب گردی