قلب تپنده سند تحول بنیادین در دانشگاه فرهنگیان است/ دولت می خواهد دانشگاه فرهنگیان تعطیل شود

نماینده مجلس شورای اسلامی گفت: نماد 2030، تعطیل کردن دانشگاه فرهنگیان است؛ اقتدار و اجرای سند تحول بنیادین قدرت در دانشگاه فرهنگیان است.

حمیدرضا حاجی بابایی نماینده مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خبرنگار سرویس دانشگاه ایسکانیوز از حال و هوای این روزهای سند تحول بنیادین این طور گفت: می‌دانید صنعت تحول بنیادین از سال 1388 کارش شدت گرفت، قبلا هم مطالبه شده بود، اما در آبان ماه سال 88 ما ورود پیدا کردیم، 24 ماه این کار ادامه پیدا کرد که 8 ماه در شورای عالی آموزش و پرورش و 8 ماه هم یک کمیسیون مشترکی بین شورای عالی آموزش و پرورش و حوزه علمیه قم، 8 ماه دیگر هم در شورای عالی انقلاب که بحث شد و 8 ماه هم در صحن شورای عالی انقلاب فرهنگی مطرح شد. که در نهایت 24 ماه کار ما تدوین و تصویب این سند بود.

وی ادامه داد: انحرافاتی داشت، مشکلاتی داشت، مباحثی داشت همه آنها اصلاح شد مورد نقد جدی از طرف صاحب نظران بود تمام آن ها را با دقت بررسی کردیم، این اقدام مورد تایید مقام معظم رهبری قرار گرفت و فرمودند «یک نسخه شفا بخش است.»

سند تحول 6 زیر سند مهم داشت

نماینده مجلس شورای اسلامی افزود: در آذرماه سال 1390 بعد از تایید رهبری ما این را افتتاح و رونمایی کردیم، بعد از این رفتیم سراغ زیرسند‌ها، 6 زیرسند وجود داشت.

اولین زیر ساخت برنامه درسی ملی که هفتاد درصد زیرسند آن بود آماده شده در زمان من تصویب شده و ابلاغ و اجرا شد. نقشه راه کلاس، نقشه راه کتاب که از اول ابتدایی مثلا فارسی می‌خوانیم تا دوازدهم چه مسیری را باید طی کنیم، کتاب ریاضی، همه چیز در این سند گنجانده شده بود.

زیر ساخت دوم مربوط به معلم است. همین دانشگاه فرهنگیان یکی از دانشگاه‌هایی است که هیات امنایش رئیس جمهور است. اساتید تربیت مدرس و هیات امنا اساسنامه را نوشتند، اساسنامه را که آماده کردیم به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی هم رسید ، از جمله کسانی که در نوشتن همکاری کردند دکتر حداد عادل و... بودند، در کنار این نظام رتبه بندی معلم‌ها، یعنی دو تا روی همدیگر یک زیرسند را تشکیل می‌دهند. آن هم آماده کردیم، آن زمان در دولت مصوب کردیم به استانها هم ابلاغ شد و دو تا زیر سند نوشته شده به نظر من حدود 80-90 درصد زیرسند‌های سند تحول بنیادین آموزش و پرورش همین دوتاست. بقیه‌اش فضای آموزشی، امور مالی و از این کارهایی که می‌کنند نقشه راهش تعیین شد.

قلب تپنده سند تحول بنیادین در دانشگاه فرهنگیان است

وزیر سابق آموزش و پرورش خاطر نشان کرد: قلب تپنده سند تحول بنیادین در دانشگاه فرهنگیان است، وقتی من وارد آموزش و پرورش شدم دیدیم دانشگاه اصلا تربیت معلم تعطیل شده و یک چیزی به عنوان دانشگاه فنی تربیت نیرو می کند و آن هم در قالب آموزشکده فنی جایگزین شدند فوق دیپلم تربیت می‌کنند کار وزارت علوم را انجام می دهند و ربطی به آموزش و پرورش ندارد. 230 هزار دانشجو هم داشتند، وزارت آموزش و پرورش، کاردانی فنی تربیت می‌کرد که هیچ ربطی به وزارت آموزش و پرورش نداشت.

وی ادامه داد: ما در برنامه پنجم این را مصوب کردیم و منتقل شد به وزارت علوم یعنی ساختمان، دانشجو و استاد همه را به وزارت علوم تحویل دادیم، حالا استاد ناراحت بود چون در دانشگاه تدریس می‌کرد حقوق معلمی می‌گرفت. دانشجو ناراحت بود چون دانشگاه تحصیل می کرد اما زیر برگه و کارنامه‌اش امضای وزیر آموزش و پرورش بود، ما وقتی هم دانشجو راضی بود، هم استاد راضی بود، همه با هم فرستادیم رفتند و جای اینها را دانشگاه فرهنگیان که 64 پردیس دانشگاهی در سال 1391 را داشت اجرا کردیم.

اگر سالانه دانشگاه فرهنگیان کمتر از 30 هزار دانشجو بگیرد یعنی می خواهیم آن را تعطیل کنیم

حاجی بابایی گفت: بعضیا می‌گویند سند تحول چقدر اجرا شده است؟ اگر واقعاً قرار باشد سند تحول بنیادین یک کارش این باشد به 64 پردیس دانشگاهی در یک سال راه بیاندازد و 23 هزار و 500 دانشجو یک سال بگیرد کافی است.

چرا 23 هزار و 500 دانشجو؟ من یک تراز امروز به شما می‌دهم که اگر این نباشد دانشگاه فرهنگیان مریض است. ما حدود 923 هزار کارمند آموزش و پرورش داریم آن 900 هزار نفر، شاید از حالت نرمال در واقع در آموزشگاه کار می کنند سی سال هم هر کدامشان باید کار کنند، هر سال باید 30 هزار دانشجو بگیریم 30 تا 30 تا می شود چقدر؟ 900 هزار نفر.

اگر از سی هزار هر چقدر کمتر دانشجو بیاوریم علامت این است که می خواهیم این دانشگاه را تعطیل کنیم و تعویض کردیم. حالا در دولت یازدهم 4 هزارنفر پذیرش دارد یعنی می خواهند تعطیلش کنند، می خواستند تعطیلش کنند.

وی ادامه داد: در مجلس مصوب کردیم، در برنامه ششم آوردیم، در شورای عالی انقلاب فرهنگی مصوبش شد، یعنی هیچ کشوری نیست که این را مصوب نکرده باشد و رهبری دو بار در سال 91 و 92 رسماً اعلام کردند بعد از آن هم اعلام کردند که وزارت علوم باید به این دانشگاه کمک کند.

در کلاس ابتدایی، آموزش بیشتر مطرح است نه علم/ نماد 2030 تعطیل کردن دانشگاه فرهنگیان است

عضو کمیسیون برنامه و بودجه افزود: یک نکته را اینجا ضروری می دانم و این قضیه مهم است، ما وقتی می گوییم دانشگاه فرهنگیان و نظام رتبه بندی معلمان، یعنی معلمان را هیات علمی تعیین کنند، مثل دانشگاه نتیجه آن روی سکه این دو تا می شود مهندسی نیروی انسانی در آموزش و پرورش، مهندسی نیروی انسانی یعنی من 23 هزار دانشجو که اول 23 هزار و پانصد گفتم، دو سومش آقا هستند و یک سومش خانم هستند.

وی ادامه داد: دو سوم معلم ابتدایی‌اند و یک سوم دبیرستان این با مهندسین باید بعدا مساوی بشوند تا مهندسین نیروی انسانی بشوند. الان تعداد خانمها در آموزش و پرورش بیشتر از آقایان است. ما در ابتدا تا ششم مجبوریم خانمها تدریس کنند. اول تا سومش خوب است. همه را خانمها تدریس کنند خیلی خوب است. 4،5، 6 باید آن سه سال اول مدرسه‌اش خانمها باید تدریس کنند چرا چون آموزش 3 تا 4 کلاس است.

پس بعد از ده سال، توازن به وجود می‌آید حالا دوسوم ابتدایی، یک سوم دبیرستان، چرا؟ تا ده سال اگر این ادامه پیدا کند در 3 سال ابتدایی هیچ معلمی را پیدا نمی‌کنید که لیسانس و فوق لیسانس یا دکترای ابتدایی تخصصی نداشته باشد. مثلا لیسانس ریاضی، بعضی‌ها می‌گویند از شریف بگیرید. فردی که در شریف درس خوانده باشد از نظر علمی به هر جهتی دانشجوی برتری است به درد کلاس ابتدایی نمی خورد.

نماینده مردم همدان در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در کلاس ابتدایی، آموزش بیشتر مطرح است نه علم، یک پروفسور ریاضی داشته باشیم نتواند دروس اول ریاضی را تدریس کند چه فایده ی دارد، پس این برای مهندسی هم لازم است کسانی که با سند تحول بنیادین مخالفت دارند و به سمت 2030 حرکت می‌کنند کسانی هستند که دانشگاه فرهنگیان را فلج می‌کنند. چون اگر فلج کنند آن شکل می‌گیرد حالا ان شاءالله با قدم‌های جدید دیگر الان یک اجماع عمومی به وجود آمده.

نماد 2030 تعطیل کردن دانشگاه فرهنگیان است. خیلی راحت، تعطیل یا تعویض دانشگاه فرهنگیان نماد 2030 است و اقتدار و اجرای سند تحول بنیادین قدرت در دانشگاه فرهنگیان است.

8 سال قبل من رفتم روسیه، از یک دانشگاه فرهنگیان بازدید کردم، گفتم این را چند سال است که راه انداختید؟ البته از قبل دایر بود ولی ما تعطیل کرده بودیم دانشگاه را تربیت معلم نداشتیم بعد از یک مدت متوجه شدیم نظام آموزش و پرورشی دارد تعطیل می‌شود. به طور کلی از مسیر خارج شده بود، دوباره بعد بازگشتیم دانشگاه فرهنگیان را راه اندازی کردیم، زیرا می‌دانید دانشگاه فرهنگیان واقعا معلم تربیت می‌کند. یعنی یک دختر و یا پسر 17 ساله وقتی دبیرستان را تمام می‌کند و می‌رود دانشگاه. 4 سال فقط درس معلمی می خواند. درس معلمی 30 درصد علم است و 70 درصد روش‌های آموزش است. دانشگاه 70 درصد علم است و 30 درصد روش‌ آموزش.

ما مثلا می گوییم الان برای شرکت آب و فاضلاب، دانشگاه مخصوص داریم، معلم نباید دانشگاه مخصوص داشته باشد؟ چقدرانسان باید واقعا تفکر پوسیده ای داشته باشد که قرار بشود یک جایگاه فقط دانشگاه ویژه معلمی است که تولید علم می‌کنند را قبول نداشته باشد؟ من یک دعوای عمومی با مسوولین دارم، مسوولین ما تولید سیمان، کار عمرانی می‌دانند تولید می‌دانند، تولید دانشمند را هزینه‌ای می‌دانند. یعنی خرج می‌کنیم هزینه بر است. این تفکر را باید اصلاح کرد این مخ‌ها مشکل دارند بارها رهبری فرمودند. این مخها باید اصلاح شوند.

کد خبر: 838470

وب گردی

وب گردی