عباس عبدی:  اگر قالیباف می ماند رایش پایین تر می آمد

نشست تحلیل راهبردهای رسانه ای جریانات سیاسی در انتخابات ریاست جمهوری دوره دوازدهم  با حضور کارشناسان و فعالان سیاسی در دانشگاه صدا و سیما برگزار شد.

به گزارش ایسکانیوز، در ابتدای این نشست که به همت مرکز نوآوری فرهنگی امید برگزار شده بود عباس عبدی گفت: بخشی از نظرسنجی و آمار ارائه شده درباره انتخابات را قابل قبول نمی دانم و معتقدم قالیباف هیچگاه به روحانی نزدیک نشد البته بعد از سخنرانی های روحانی در ارومیه و کرمانشاه رأی روحانی پایین آمد و تفاوت بین آن ها بالای ۱۰ درصد بود.

عباس عبدی با اشاره به نظر سنجی ها در کشور گفت: اینکه گفته می شود نظرسنجی در ایران جواب نمی دهد را قبول ندارم و چیز بی معنی است البته نظرسنجی حتما باید یک سازمانی داشته باشد و و بدون سازمان هیچ نظر سنجی قابل قبول نیست.

عبدی خاطر نشان کرد: نظرسنجی عدد و رقم یک چیز و تحلیل آن نظرسنجی یک چیز دیگر است و تحلیل قضیه بسیار مهم است و ممکن است که تحلیل گر از عدد مفهوم دیگری داشته باشد.

عضو سابق شورای مرکزی جبهه مشارکت گفت: انتخابات اخیر از نظر من به استاندارد جهانی از حیث رقابت نزدیک شده بود و تصور اینکه یک جناح خاصی برنده است در این دوره از انتخابات وجود نداشت

این تحلیلگر سیاسی بیان کرد: از نظر من ظرفیت شکست روحانی وجود داشت و اما مشکل این بود که طرف رقیب روحانی نمی‌توانست این ظرفیت را بالفعل کند و رئیسی از این کار ناتوان بود.

وی افزود: بخشی از سیاست آموزشی و بخشی تجربی است و هیچ وقت یک قاضی نمی تواند تجربه سیاسی داشته باشد بنابراین رئیسی از این کار ناتوان بود و مشکل آقای قالیباف هم این بود که تیم سیاسی و درک سیاسی از موضوع نداشتند.

عضو سابق شورای مرکزی جبهه مشارکت افزود: در این انتخابات برای اولین بار همه حس کردند که رقابت میلیمتری است و وقتی میلیمتری شد دقت رفتارها باید بالا باشد و ممکن است که اولین و کوچکترین اشتباه آخرین اشتباه باشد.

وی گفت: دو قطبی کردن انتخابات از طرف قالیباف بزرگترین اشتباه بود و سیاه و سفید نشان دادن، بنیان تمام حرکت آنها را خراب کرد در واقعیت بیرونی چون این وجود نداشت مجبور شدند دست به تحریف بزنند و شعارهایی که هیچ واقعیتی ندارند بدهند که نتیجتا در یک تله افتادند که خودشان درست کرده بودند

عباس عبدی گفت: اعلام اموال آقای قالیباف موج منفی ایجاد کرد در حالی که باید چنین اقدامی اگر اثر مثبت نداشت حداقل باید تاثیر منفی هم نمی گذاشت.

این تحلیل گر سیاسی با اشاره به آمار نظرسنجی ها گفت: به نظر من اگرقالیباف می ماند رایش پایین تر می آمد و آرا قالیباف طی یک روند ده روزه سقوط کرده بود.

وی سپس به مشکل اصولگرایان اشاره کرد و افزود: مشکل اصلی اصولگراها این بود که کاندیدشان نامزد حزبی و جناحی نبود هر کدام سیاست و خط مشی خودشان را داشتند.

وی در ادامه بیان کرد: سیاست ها و برنامه‌های اصولگراها نمی‌توانست شکست دهنده روحانی باشد و از طرفی دیگر اصولگرایان کسانی بودند که امور را رصد نمی کردند ولی در طرف ما وجود داشت و ما سیاست ها را چندین بار بر اساس نظرسنجی و نتایج اصلاح کردیم اما آن طرف چنین اصلاحی نداشت.

وی درباره تاثیر رسانه هاگفت: اصلا معتقد نیستم که رسانه تعیین کننده هستند، رسانه ها برای هر دو جناح هم تهدید و هم فرصت داشتند و کسانی که در انتخابات توانستند ایده های بهتر در رسانه ها داشته باشند پیروز شدند.

کد خبر: 838504

وب گردی

وب گردی