سردارعسگری: شهدای دفاع‌مقدس تربیت شدگان عاشورا بودند/عملکرد شهید حججی تنها در مکتب امام حسین(ع)معنا می‌گیرد

جانشین معاونت حقوقی وزارت دفاع، گفت: جانفشانی رزمندگان در مناطق جنگی که در تصاویر هنوز موجود است جز در صحنه‌های عاشورایی نمی توان سراغ گرفت.

سردار حمید عسگری در گفت وگو با خبرنگار فرهنگی ایسکانیوز درباره تاثیر عاشورا در 8 سال دفاع مقدس، اظهار داشت: نهضت امام (ره) برگرفته از آموزه‌های دینی است و شخصیت‌های بزرگی مانند نواب صفوی، شهید مطهری و شهید بهشتی که جزء ارکان اصلی انقلاب اسلامی هستند تا شهدای انقلاب و دفاع مقدس همه و همه قطعا درس آموخته این مکتب هستند.

وی با اشاره به اینکه بسیاری از شهدای دفاع مقدس تربیت شدگان محافل و مجالس مذهبی بودند، افزود: در عملیات‌های جنگی 8 سال دفاع مقدس، خاطراتی که ما از صدر اسلام شنیده‌ایم بی‌شباهت به جبهه های نبرد ما نبود و اهمیت به نماز اول وقت و اولویت حقوق دیگران بر خود، در دوران جنگ نمود بالایی داشت.

سردار عسگری گفت: جانفشانی رزمندگان در مناطق جنگی که در تصاویر هنوز موجود است جز در صحنه‌های عاشورایی نمی توان سراغ گرفت و شخصی که در مکتب عاشورایی آموزش یافته می‌تواند چنان رشادت‌ها و از خودگذشتگی‌هایی را انجام دهد.

مشاور حقوقی وزیر دفاع با بیان اینکه تقارن ماه محرم و هفته دفاع مقدس را باید عزیز بداریم، افزود: به فرموده رهبر معظم انقلاب عمل به سبک و سیاق شهید حججی تنها در مکتب عاشورایی جواب می‌دهد که فردی در این دنیای وانفسا که همه اسیر روزگار هستند این گونه از قفس تنگ عبور کند و پشت دیوارهای اسرائیل از حریم ولایت دفاع کند. عملکرد شهید حججی تنها در مکتب عاشورایی معنی می‌گیرد.

**به اسارت درآوردن عده ای از بعثیان در روز چهارم حمله عراق به ایران

سردار عسگری درباره اولین روز حمله عراق به ایران نیز گفت: حضور من در جبهه های نبرد از 15 شهریور سال 59 آغاز شد. در آن تاریخ عراق مناطقی از ایران را در منطقه خسروی– قصر شیرین و سر پل ذهاب زیر آتش باریهای خود برده بود. ما از طریق سپاه همدان در این منطقه حضور پیدا کرده و از نزدیک شاهد حملات ارتش عراق به مردم بی‌دفاع منطقه بودیم.

جانشین معاونت حقوقی وزارت دفاع، افزود: زمانی که به شهر همدان بازگشتیم مشاهدات خود را به رئیس جمهور وقت، بنی‌صدر بیان کردیم. وی از آنجایی که اهل تساهل و تسامح بود به اظهارات ما اهمیتی نداد. پس از حمله وسیع عراق که از قصر شیرین و سر پل ذهاب آغاز شده بود و کشتار زیادی در آن محدوده انجام داده بود، با حضور در منطقه امر مهم دفاع را انجام دادیم و با آرایش نظامی در روز چهارم در مسیر 30 کیلومتری سر پل ذهاب به قصر شیرین به ارتش عراق شبیه خون زدیم و در 20 کیلومتری بعثی‌ها در حالی که تنها 9 نفر بودیم با عراقی‌ها درگیر شدیم و عراقیان را با حملات خود وادار به عقب نشینی کردیم و توانستیم حدود 40 نفر از آنان را به اسارت خود درآوریم و این اولین سیلی جمهوری اسلامی ایران به صورت صدامیان بود.

سردار عسگری اظهار کرد: شهید بروجردی در آن مقطع فرماندهی عملیات را برعهده داشت و به قولی آیه شریف 249 سوره بقره در آن زمان تحقق پیدا کرد و گروه کوچکی بر جمعیت زیادی غالب شدند.

وی افزود: به مرور ارتش، سپاه و بسیج سازماندهی بهتری پیدا کرد و در تمامی جبهه‌ها در عملیات گوناگون نیروهای بسیاری گسیل شدند.

مشاور حقوقی وزیر دفاع که در عملیات‌های زیادی چون قادر، عملیات والفجر 9 در مریوان، والفجر 5، عملیات بدر، عملیات کربلای 4 و 5، عملیات خیبر حضور داشته است در ادامه گفت: به دلیل پیوسته بودن مسئولیت هایی که تاکنون داشتم از جمله، رئیس سازمان هدفمندسازی یارانه‌های کشور، معاونت سیاسی امنیتی استانداری و فرماندار سپاه استان و ستاد لشگر و سمت‌های گوناگونی فرصتی پیش نیامد که این خاطرات نبرد را به صورت مکتوب منتشر کنم.

***اعتقاد شهید کاوه به آموزش الگویی برای مدیران امروز است

سردار عسگری در مورد خاطرات خود از شهید کاوه نیز گفت: در سال 61 برای اولین بار با شهید کاوه زمانی که جوانی 21 ساله بود آشنا شدم وی آن زمان فرمانده عملیات بود و سال بعد سمت فرماندهی تیپ معرفی شد و زمانی که فرماندهی لشگر را برعهده داشت جوانی 22 ساله بود و 12 هزار نفر تحت فرماندهی او خدمت می کردند.

وی در ادامه به بیان خاطراتی از شهید کاوه پرداخت و گفت: به قول شهید آبشناسان اگر در دنیا یک چریک پاک باخته وجود داشته باشد کسی جزء شهید کاوه نیست تا آنجایی که حضرت آقا معظم له در وصف او گفت، محمود کاوه دیروز شاگرد ما و امروز استاد ماست.

جانشین معاونت حقوقی وزارت دفاع درباره ویژگی های مدیریتی شهید کاوه بیان کرد: شهید کاوه یکی از قوی‌ترین فرماندهان سپاه بود و همه ویژگی وی به نوع مدیریتش باز می گردد و یکی از بهترین الگوها برای مدیران و جوانان ما هستند.

وی با اشاره به الگو بودن عملکرد شهید کاوه در مدیریت اسلامی، اظهار کرد: یکی از شاخصه‌های اصلی شهید کاوه، حکومت بر قلب‌ها بود و در صحنه‌های سخت نبرد توسط نیروهایش یاری می‌شد و موفقیت‌های بزرگی را با همیاری آنان به دست می‌آورد.

سردار عسگری با بیان اینکه اعتقاد شهید کاوه به آموزش الگویی برای مدیران امروز است، بیان کرد: مدیر باید اهل اقدام بزرگ باشد و شهید کاوه وقتی تیر و فشنگش به پایان می‌رسید، تازه آغاز جنگ وی بود و با اینکه فرمانده لشگر بود در صحنه نبرد چندین بار مجروح شد و با سربازان عراقی نبرد تن به تن می کرد و علی‌رغم جراحت بسیار جان سالم به در برد.

وی افزود: امروز در عالم مدیریت، پرسنل به کار مدیر خود بسیار توجه می‌کنند که وی تا کجا در صحنه کار و عمل ثابت قدم است و نیرویی که در صحنه‌های نبرد از فرمانده عملیات خود، از خودگذشتگی زیادی ببیند در عملیات برای فرمانده اش از جان خود مایه می‌گذارد و فعالیت وی در مقایسه با رفتارهای مدیران فعلی بسیار قابل تامل است.

مشاور حقوقی وزیر دفاع در مورد خاطرات خود در عملیات مرصاد نیز بیان کرد: بعد از ورود نیروهای منافق در منطقه سر پل ذهاب که با پشتیبانی نیروهای هوایی و توپخانه عراق وارد گردنه پاتاق شده و توانسته بودند به منطقه کرند برسد، در آن منطقه نیروهای منافق توانسته بودند تعداد زیادی از افراد را به شهادت برساند.

وی افزود: در سپاه همدان پس از درگیری با این گروه اطمینان پیدا کردیم که منافقین وارد مرز شده اند و درگیری سنگینی بین ما با دشمن در خاکریز چهار زبر اتفاق افتاد و با مقاومت منافقین روبرو شدیم .

سردار عسگری گفت: شهید صیاد شیرازی در آن زمان با نیروی هوایی ارتش در منطقه حاضر شد و تعداد زیادی از منافقین را به هلاکت رساند و اگر آنان به کرمانشاه می‌رسیدند کار مقابله با آنان بسیار دشوار می‌شد زیرا با تیم بندی که انجام داده بودند قصد داشتند تا تهران پیش روی کنند.

وی افزود: در شب اول عملیات مرصاد، شمخانی در سپاه همدان حضور پیدا کرد و دستور راهبردی وی برای فرماندهی خاکریز چهار زبر صادر شد و به هر نحوی بود با منافقین به نبرد پرداختند و توانستند این خاکر‌یز را ایجاد کنند و در روزهای پایانی با رسیدن رزمندگان، بیشتر منافقین وادار به عقب نشینی شدند.

***حقیقت رسالت شهدا، دست یافتنی و به دور از اغراق عنوان شود

جانشین معاونت حقوقی وزارت دفاع در خصوص خاطره‌نویسی از زندگینامه شهدا، گفت: به فرموده حضرت آقا، خاطره نویسی و نقد سخنان و خاطرات شهدا بسیار در فراموش نشدن حوادث دفاع مقدس موثر است.

وی در خصوص انعکاس خاطرات شهدا در قالب کتاب و فیلم بیان کرد: عظمت کار رزمندگان، ایثارگران و جانبازان به قدری بالاست که هیچ فیلمی نمی‌تواند و نتوانسته این این مهم را بازگو کند و خیلی از افراد تاکنون سعی کرده اند که این حقیقت را آن طور که بوده منعکس کنند اما تاکنون فیلمی ندیده‌ام که واقعیت‌های نبرد دفاع مقدس را آن طور که بوده منعکس کند و امیدوارم در آینده شاهد ساخت فیلم های بهتری از جبهه‌های جنگ باشیم.

سردار عسگری در رابطه با نقل خاطرات شهدا در قالب کتاب عنوان کرد: خیلی مهم است که خاطراتی که در مکتب دفاع مقدس نقل می شود برای جوانان پرجاذبه باشد و در این روایت از اغراق پرهیز شود و به گونه ای حقیقت رسالت شهدا، دست یافتنی بیان شود تا هر کس بتواند از زندگی آنان الگو بگیرد.


502

کد خبر: 838506

وب گردی

وب گردی