طشت گذاری؛ پیشواز عزاداری های ماه محرم

مراسم طشت گذاری و عزاداری سالار شهیدان امام حسین (ع) در مسجد جامع اردبیل برگزار شد.

به گزارش ایسکانیوز، مردم حسینی اردبیل طبق رسمی دیرینه، عصر روز 27 ذی الحجه امسال نیز به یاد لبان تشنه امام حسین(ع) و یاران باوفایش، با آیین طشت گذاری در مسجد جامع این شهر به پیشواز عزاداری های ماه محرم رفتند.

مراسم طشت‌گذاری، مراسمی است سنتی که در عزاداری ایام عاشورا و عمدتاً در شهرستان اردبیل برگزار می‌شود و طشت‌های آب را که رمزی از فرات است در مساجد و حسینیه‌ها می‌آورند و این سنت به پیروی از اقدام امام حسین و یادآور رفتار جوانمردانه او مقابل سپاه حرّ است که به‌روایتی آن حضرت، در روز 27 ذیحجه، آب مشک‌ها را در طشت‌ها ریخته و تمام لشکر حرّ و اسبان آنها را سیراب کردند.

عزاداری ایام ماه محرم در اردبیل با مراسم طشت گذاری آغاز و هر روز در دو محله شهر مراسم طشت گذاری برگزار می‌شود. در روز اول در محلات «طوی» و «اونچی میدان»، روز دوم محله «اوچدکان» و «سرچشمه» و در آخرین روز از ماه نیز مراسم طشت گذاری در دو محله «پیرعبدالملک» و «عالی قاپو» انجام می‌شود.

مراسم طشت گذاری از آیین های عزاداری مخصوص اردبیل است و در بیش از ۴۱ مسجد و حسینیه این شهر برگزار می شود. این آیین از قدمت ۶۰۰ ساله برخوردار بوده و یکی از بخش‌های اصلی عزاداری در ماه محرم است.

هر چند که مراسم طشت گذاری از دوران صفویه در اردبیل برگزار شده و قدمتی چندین ساله دارد اما در 2 سه دهه اخیر برگزاری این مراسم در سایر شهرهای استان و استان های همجوار چون آذربایجان شرقی و غربی و زنجان و حتی در استان هایی غیر از استان های ترک زبان نیز برگزار می شود .

علل برگزاری مراسم طشت‌گذاری

درباره علل برگزاری مراسم طشت‌گذاری نظرات و احتمالات مختلفی وجود دارد، اعتقاد بر این است که با انجام این مراسم، اهمیت آب و جایگاه آن در حادثه کربلا مورد توجه قرار می‌گیرد.

براساس روایت‌های تاریخی، در مسیر راه کاروان کربلا قبل از رسیدن به دشت نینوا، سربازان حرّ بن یزید ریاحی در منطقه‌ای راه بر کاروان بسته و حرکت آن را متوقف ساخته‌اند.

در این محل، امام‌حسین(ع) علیرغم کمبود آب دستور می‌دهند طشت‌ها توسط آب‌های موجود در مشک‌ها پر شود که هم یاران حسین (ع) و هم سربازان حرّ از آن استفاده کنند و نیز احشام موجود در هر دو کاروان نیز سیراب شوند.

900/900

کد خبر: 838584

وب گردی

وب گردی