نماینده ایران در اسکار را بیشتر بشناسید

سومین ساخته نرگس آبیار، به عنوان نماینده ایران در اسکار معرفی شده است «نفس» در جشنواره های بین المللی جوایزی را به دست آورده است که احتمال حضور این فیلم در اسکار را افزایش می هد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایسکانیوز، فیلم «نفس» به کارگردانی نرگس آبیار به عنوان نماینده ایران در اسکار معرفی شد. این فیلم سومین ساخته آبیار است که از سوی هیات ایرانی که برای معرفی فیلم به اسکار تشکیل شد انتخاب شده است.

«نفس» پس از فیلم «شیار 143» دومین اثر موفق نرگس آبیار در جشنواره فیلم فجر و گیشه است که توانسته نظر علاقمندان به سینمای ملی را به خود جلب کند.

عده ای از منتقدان معتقدند که این فیلم نمی تواند نماینده مناسبی برا ی ایران در اسکار باشد و راهیابی«نفس» به آکادمی اسکار شاید بعید به نظر برسد.

«نفس» به تهیه‌کنندگی محمدحسین قاسمی، ابوذر پورمحمدی و شرکت نورتابان محصول سال ۱۳۹۴ است و در تاریخ ۱۹ آبان ۱۳۹۵ در سینماهای ایران اکران شده است.

«نفس» برای نمایش در بخش سودای سیمرغ سی و چهارمین دوره جشنواره فیلم فجر پذیرفته شد و دو جایزه بهترین بازیگر نقش مکمل زن برای شبنم مقدمی و جایزه بهترین فیلم در بخش نگاه ملی را بدست آورده است. این فیلم جایزه ویژه هیات داوران برای بهترین فیلم با موضوع انقلاب اسلامی از چهاردهمین جشنواره فیلم مقاومت را هم نصیب خود کرده است.

«نفس» اما در جشنواره های بین المللی هم جوایزی را به دست آورد. این فیلم خرداد ماه امسال در جشنواره فیلم زوریخ جایزه بهترین فیلم از نگاه تماشاگران را به دست آورد. در این جشنواره رقابتی که از تاریخ ١١ تا تاریخ ١٧ خرداد برگزار شد، فیلم های «وارونگی»، «به دنیا آمدن»، «رفتن»، «لاک قرمز»، «پولاریسم»، «نفس»، «باغ های زردآلو»، «فرزندان»، «ابد و یک روز»، «نقطه کور»، «یک روز طولانی» و «من» روی پرده رفت.

نرگس آبیار با «نفس» در جشنواره «شب های سیاه تالین» کشور استونی جایزه بهترین کارگردانی را دریافت کرد. آبیار همچنین جایزه بهترین کارگردانی از جشنواره فیلم زنان ونکوور کانادا را با «نفس» از آن خود کرده است.

فیلم «نفس» که پخش بین‌المللی آن را محمد اطبایی بر عهده دارد، روایتی از زندگی چهار کودک با نام‌های بهار، نادر، کمال و مریم است که همراه پدرشان غفور و مادربزرگ در دهه ۵۰ خورشیدی نفس می‌کشند! دنیای این کودکان دنیایی است پر از رویاهای زیبای کودکانه که قرار است رنگ حقیقت به خود بگیرد.

گروه بازیگران «نفس» عبارتند از: مهران احمدی، پانته‌آ پناهی‌ها، سیامک صفری، گلاره عباسی، محمدرضا شیرخانلو، علی خانبابایی
احسان قاسمی، روژان آراوند، شبنم مقدمی، ساره نورموسوی، جمشید هاشم‌پور.

با وجود جوایز اندکی که این فیلم در جشنواره های بین المللی گرفته است باید دید که آیا «نفس» می تواند نماینده مناسبی برای سینمای ایران در اسکار باشد و آیا این فیلم می تواند جواز حضور در نودمین اسکار را به دست آورد؟

فیلم هایی که تاکنون از ایران توانسته اند نمایندگان موفق اسکاری باشند در جشنواره های معتبری چون برلین، ونیز و کن جوایزی را به دست آورده اند اما آیا «نفس» می تواند نماینده نوع دیگری از سینمای ایران در جهان باشد؟ سینمایی که با فیلم های عباس کیارستمی و اصغر فرهادی در جشنواره های جهانی شناخته شده است.

501

کد خبر: 838592

وب گردی

وب گردی