جلودار زاده: داشتن مهارت موجب حفظ کرامت نیروی کار می شود

کسب مهارت قبل از ورودحرفه ای به بازار کار از ملزومات اشتغال جوانان جویای کار است تا در کنار موفقیت ها و احساس رضایت شغلی، از احترام بیشتری برخوردار باشند.

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ سهیلا جلودار زاده، نایب رییس کمیسیون اجتماعی مجلس گفت: آنچه باعث می شود نیروی کار انباشته وجود داشته باشد و فرصت های شغلی که به وجود می آید از این نیروی کار استفاده نکند، مسأله ی عدم مهارت است چون در مورد فارغ التحصیلان دانشگاه ها، که هیچ گونه تجربه کاری ندارند، اگر در هر سمتی حتی کارشناس ساده از آن ها استفاده شود ماه ها و شاید سال ها طول می کشد تا کار را یاد بگیرند.

نماینده ی مردم تهران در مجلس شورای اسلامی افزود: نیروهایی که اول انقلاب استخدام شدند، همگی انگیزه ی اعتقادی، ایدئولوژیکی و انقلابی داشتند و حتی اگر کار را خوب بلد نبودند به دلیل ضرورت انجام، با روحیه ی جهادی که داشتند کار را انجام می دادند، البته که در اوایل انقلاب هم، هزینه ی ناکارآمدی را در بخش های مختلف دادیم ولی الان انگیزه ی انقلابی وجود ندارد و کارمند از لحظه ی اول به فکر حقوق،اضافه کار، یکسان سازی و غیره است که این روند خروجی کار را پایین می آورد و این نقص در آموزش و پرورش بوده است که دانش آموز دوره نمی بیند حتی کارورزی ها را خیلی سرسری برگزار می کنند.

جلودار زاده تصریح کرد: رفع این مشکلات دو راه حل دارد، یک اینکه نهادهای ملی آموزش و مهارت این خلأ را پر کنند و حلقه ی اتصال به این زنجیره باشند و دوم اینکه خود ادارات برای تأمین نیروی انسانی خود آموزش بگذارند و بابت این آموزش هزینه ای را دریافت کنند و مردم مجبور نباشند فقط با پرداخت های مالیاتی حقوق کارمندان را تأمین کنند و کارمندان به علت کمبود حقوق به افراد رشوه گیر و ندانم کار، تبدیل شوند.

نایب رییس کمیسیون اجتماعی مجلس گفت: نیروهایی هم که تحصیل کرده نیستند باید مهارت را از سازمان آموزش فنی و حرفه ای یاد بگیرند، البته آنجا که به بخش خصوصی واگذار شده است، پول زیادی می گیرند ولی جوان که حوصله و پول ندارد مهارت یاد بگیرد.

او خاطر نشان کرد: طبق قانون هر کسی که مشغول به کار می شود و بیمه برایش رد شود، باید مهارت دیده باشد اما از کارگران ساده که برای تمیز کردن زحمت می کشند تا کارگران حرفه ای هیچ کدام مهارت لازم را ندارند.

نماینده ی مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: در کشورهای اروپایی کسی که می آید و خانه را تمیز می کند، در عین اینکه در ظاهر و پوشش با دیگران تفاوتی ندارد شأن انسانی او رعایت می شود که همین داشتن مهارت در انجام کار برای فرد احترام به دنبال دارد ولی در کشور ما کارگرانی که از طریق موسسات فراخوانی می شوند، آموزش نمی بینند که دفعات بعد هم صاحب خانه از آن ها بخواهد تا نظافت خانه را انجام دهند اما به تازگی نهادهایی همچون اسنپ به وجود آمدند که آموزش می دهند و یکسری حداقل هایی را رعایت می کنند و همین امر باعث می شود که موفق شوند.

جلودار زاده ادامه داد: نیاز به شغل خود یکی از انگیزه سازهای قوی است. انسان وقتی بی کار و به پول نیاز داشته باشد اگر حرفه هم بلد نباشد می رود در خانه ی فردی کار می کند و نیازهای خودش را برطرف می کند.

نایب رییس کمیسیون اجتماعی مجلس افزود: در شهرستان ها زن ها و مردهای زیادی وجود دارند که فقط یک هنر قالی بافی بلد هستند و با اندک سرمایه ای مشغول به کار می شوند که خیلی وقت ها خودشان تبدیل به کارآفرین می شوند، برای چند نفر دیگر هم دار قالی می بافند و قالی فروش یا حتی صادر کننده می شوند.

او خاطر نشان کرد: اگر هر کس مهارتی که مورد علاقه اش هست را یاد بگیرد در زندگی خیلی می تواند موثر باشد کوچکترین وظیفه ی حاکمیت در سازمان آموزش فنی و حرفه ای این است که اگر افرادی توانایی مالی یادگیری مهارتی را ندارند، به صورت رایگان به آن ها مهارت آموزش دهند.

جلودار زاده تصریح کرد: همه ی رشته های دانشگاهی برای جامعه لازم است ولی باید متناسب با میزان نیازها، جامعه دانشگاهی هم فارغ التحصیلان رشته ها را تغییر دهند، یعنی بیشتر از دو برابر نیاز جامعه، کسی آموزش نبیند چون دانشجوها مجبور می شوند بعدا خودشان را تغییر کاربری دهند.

نماینده ی مردم تهران در مجلس شورای اسلامی افزود: باید در دانشگاه آزاد واحدهای کارورزی اصلاح و کارآموزی را بیشتر کنند به جای 3 واحد در کل دوره ها هر سال 6 واحد بگذرانند که حداقل از قبل با محیط کار آشنا شوند، تصمیم خود را بگیرند و مسیرشان را پیدا کنند و با دیدن جاهای مختلف بتوانند برای خود یک قابلیتی ایجاد کنند.

نایب رییس کمیسیون اجتماعی مجلس گفت: همیشه آگهی های اشتغال به کار وجود دارند ولی وقتی اشخاصی می روند برای همکاری، جواب رد می شنوند چون در حین مصاحبه ی فرد متقاضی مشخص می شود این شخص جز دردسر چیزی ندارد و هیچ چیز برای یک سازمان اقتصادی بدتر از نیروی بیکار و ناکارآمد نیست.

403

کد خبر: 838721

وب گردی

وب گردی