تهران-ایسکانیوز:  روشنک کریمی کارگردان نمایش "بگذار پرنده ها بخوانند" بر لزوم سالانه شدن جشنواره تئاتر عروسکی تأکید کرد.


روشنک کریمی که در پانزدهمین جشنواره تئاتر عروسکی نمایش "بگذار پرنده ها بخوانند" را اجرا کرده است، بر لزوم سالانه شدن این جشنواره تأکید کرد و گفت: متأسفانه وضعيت تئاتر كودك از نمايش عروسكي بهتر است و نمايش عروسكي در مهجوريت قرار گرفته است.



این هنرمند تئاتر  افزود: اگر این جشنواره تئاتر عروسکی سالانه شود و آثار شرکت کننده در آن به اجرای عمومی برسند، شاهد رشد و رونق تئاتر عروسکی خواهیم بود.


این کارگردان که حضوری پررنگ در تئاتر کودک و نوجوان دارد، با مقایسه تئاتر کودک و عروسکی، ادامه داد: تئاتر عروسکی حتی در مقایسه با تئاتر کودک هم مهجورتر است؛ چون دست کم تئاتر کودک یک سالن اختصاصی دارد و نمایش های کودک در طول سال اجرای عمومي خود را دارند اما هنرمندان تئاتر عروسکی حتی از این امکان هم بی بهره اند با این حال با وجود سرنوشت نامعلوم اجرای عمومی نمایشهایشان، باز هم با انگیزه بالایی در جشنواره حضور دارند که این اشتیاق ستودنی است.


کریمی در ارزیابی نقاط قوت و ضعف این دوره از جشنواره تئاتر عروسکی، تعامل خوب دبیرخانه جشنواره با هنرمندان را از مهمترین نقاط قوت این دوره از جشنواره دانست و اضافه کرد: دبیرخانه جشنواره تعامل بسیار خوبی با هنرمندان داشت و از آغاز تا پایان مدام با هنرمندان در تماس بود.


این بازیگر و کارگردان تئاتر ادامه داد: حتی ارزیابی شوراهای بازخوانی و بازبینی این دوره از جشنواره نشان می دهد این ترکیب با مشورت هنرمندان تئاتر انتخاب شده بودند.


کریمی در عین حال سطح کیفی آثار خارجی را ضعیف توصیف کرد و افزود: خود من فقط یک نمایش خارجی دیدم اما مجموعه نظراتی که درباره آثار خارجی شنیدم، این است که این جشنواره نیز مانند دیگر جشنواره های ما در بخش بین الملل دچار ضعف است. اما بهتر است در بخش بین الملل به جای اینکه نگاه کمی، کیفیت گرایی را مد نظر داشته باشیم چون هیچ ایرادی ندارد یک نمایش خارجی با کیفیت بالا داشته باشیم تا چند نمایش خارجی با کیفیت پایین به ویژه اینکه دعوت از گروه های خارجی هزینه بالایی را به جشنواره تحمیل می کند.


این هنرمند درباره رقابتی شدن جشنواره تئاتر عروسکی گفت: متاسفانه داوری معمولا فضا را مکدر می کند به جای اینکه به آن خلوص ببخشد به همین دلیل معتقدم اگر جشنواره داوری نداشته باشد، بهتر است؛ گرچه خودم بارها از این جشنواره جایزه گرفته ام اما معتقدم رقابتی کردن جشنواره از خلوص و صمیمیت آن می‌کاهد و بهتر است به جای رقابتی کردن جشنواره، دو سه نمایش را که سطح کیفی بسیار بالایی دارند، تقدیر کرد تا گروه هایشان تشویق شوند.


روشنک کریمی بازیگر، عروسک گردان و نویسنده و کارگردان تئاتر تا بحال در آثار زیادی عروسک گردان بوده و در چندین اثر نمایشی بازی کرده است که از آنها می توان به نمایشهای " سرخ و سفید مثل هلو" "موشی مهربون شده" "زیر گنبد کبود" و "خورشیدک" اشاره کرد.




کد خبر: 83891

وب گردی

وب گردی