مداحان از خواندن روضه‌‌های شبهه‌‌دار و غیرمستند پرهیز کنند

امام جمعه تبریز خواستار همدلی افراد در هیئت‌‌های مذهبی شد و بر لزوم تلاوت قرآن و حضور پرشور عزاداران در این بخش از مراسم تاکید کرد.

به گزارش ایسکانیوز، حجت‌الاسلام‌ سید محمدعلی آل‌هاشم صبح امروز در دیدار با اعضای ستاد مشترک برگزاری مراسم و مناسبت‌های مذهبی با اشاره به آیه قرآن در خصوص بزرگ داشتن شعائر اسلام، اظهار داشت: خداوند متعال در قرآن کریم می‌فرماید: هرکس شعائر خداوند متعال و شعائر مذهبی را بزرگ کند، کار وی از کارهای پرهیزکاران است.

وی افزود: خداوند نمی‌خواهد هیچ ستمی در دنیا پوشیده باشد و به بندگان خود اجازه افشاگری داده است تا ستمگران را در هر رده که هستند رسوا کند و خداوند با این مجوز، می‌خواهد ریشه ستم را در دنیا بخشکاند.

نماینده ولی‌فقیه در آذربایجان‌‌شرقی با اشاره به تأثیر برگزاری مراسمات عزاداری در ایام محرم، خاطرنشان کرد: این حسین حسین گفتن است که یاد و خاطره امام حسین را زنده نگه می‌دارد و ذکر نام امام حسین (ع) توسط کودکی قابل‌ توجه است، چراکه این نام نسل به نسل خواهد چرخید.

وی ادامه داد: یکی از اصول و رموز زنده نگه‌داشتن فرهنگ شهید و شهادت به نسل جدید و جوان جامعه، یادآوری ویژگی‌های شهدا است، برگزاری راهیان نور در ایام نوروز اقدام بسیار خوبی است، و بنده بارها مشاهده کردم که این فضا به روی افرادی که فکر زیارت ندارد نیز تأثیرگذار است.

حجت‌الاسلام آل‌هاشم با بیان اینکه عزاداری‌ها تأثیر زیادی دارد اما باید نکاتی را حفظ کنیم که به طور صحیح و شرعی انجام پذیرد، اذعان داشت: در ثواب ورود به محافل عزاداری امام حسین (ع) استجابت دعا و پاک شدن تمامی گناهان مذکور شده است، اما دشمن در تلاش است تا جامعه اسلامی را تضعیف کند، اگر ما بتوانیم محبت اهل‌ بیت(ع) را در دل مردم جای دهیم، مطمئن باشیم که تلاش‌های دشمن تأثیرگذار نخواهد بود و خوشبختانه امروز اقدامات زیادی در این حوزه انجام می‌پذیرد.

وی تاکید داشت: اما اخلاص را باید در مرحله اول قرار دهیم و غرور و منیّت را کنار بگذاریم تا آن مراسم خروجی خوبی داشته باشد.

نماینده ولی‌فقیه در آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه باید به جایگاه قرآن در محافل عزاداری توجه و عنایت خاصی داشته باشیم، تصریح کرد: متأسفانه در بعضی از هیئت‌ها در هنگام قرآن‌خوانی دو یا سه نفر وجود دارد و این مایه تأسف است و باید شلوغ‌ترین زمان در مجالس ، هنگام قرائت قرآن باشد.

وی ادامه داد: اگر این قرائت به نحو احسن و با حضور مردم انجام شود، طبیعتاً قرائت رفته رفته به عمل سوق خواهد داشت.

حجت‌الاسلام آل‌هاشم با تأکید بر لزوم رعایت مسایل فقهی و شرعی توسط مادحین اهل‌بیت عصمت و طهارت، ابراز داشت: دقت کنیم روضه‌های مستند را در این محافل بخوانیم و به روضه‌هایی که شبهه دارند، دامن نزنیم.

وی اضافه کرد: در مجالس عزاداری، از تحریف‌ها و بدعت‌ها جلوگیری کنیم که خوشبختانه در مورد قمه‌زنی موفق شده‌ایم مانع شویم، اما در اطراف تبریز نیز چنین محافلی وجود دارد که قمه‌زنی انجام می‌گیرد که امیدواریم با زبان خوش نیز مانع از این کار شویم، از اقدامات دیگر دشمنان تبلیغات ناگوار و ترسناک نشان‌دادن محافل اهل‌بیت، ترویج قفل زن به بدن، سینه‌خیز روی زمین راه رفتن و... است که باید به جد از آن پرهیز کنیم.

به گزارش آناج، امام جمعه تبریز با اشاره به تغییر سبک نوحه‌خوانی در مراسمات عزاداری، خاطرنشان کرد: تعبیرات سبک نادرست، مدح و تمجیدهای بی‌جا و بی‌معنا، آهنگ‌های مبتذل، به‌کارگیری شیوه‌های غلط برای گرم کردن مجلس، کینه‌ورزی برای اختلافات قومی و محلی و... ازجمله اقداماتی است که باید در محافل عزاداری صورت نگیرد.

وی در پایان متذکر شد: خواندن شعرهای حماسی و ترویج فرهنگ شهدا، ترویج آرمان‌های امام و رهبری ازجمله اقداماتی می‌تواند باشد که فرهنگ انقلابی و اسلامی را نشان دهد.

902/900

کد خبر: 838926

وب گردی

وب گردی