محرم در قاب شبکه مستند/ ویژه‌برنامه‌های شبکه مستند در دهه نخست ماه محرم   

هم‌زمان با آغاز ماه محرم و سوگواری شیعیان جهان در عزای سرور و سالار شهیدان، شبکه مستند سیما با تدارک ویژه‌برنامه‌هایی به پیشواز ماه محرم می‌رود.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از روابط عمومی شبکه مستند سیما، این شبکه در دهه نخست ماه محرم ویژه‌برنامه‌های مختلفی مانند «محرم در قاب مستند»، «عاشورا در خوسف»، «آیین هم‌آوایی»، «زندگی در روز هشتم» و «عاشورا در مزینان» را تدارک دیده است.

«محرم در قاب مستند» به تهیه‌کنندگی مجتبی قاسمی ویژه‌برنامه‌ای است که در 10 قسمت 30 دقیقه روانه آنتن می‌شود.

این برنامه به نمایش 10 فیلم مستند با موضوع محرم در زمینه‌های مختلف ساختاری و محتوایی و معرفی شاخصه‌های فیلم از زبان کارگردان اثر می‌پردازد.

«محرم در قاب مستند» از جمعه 31 شهریور ساعت 22 آغاز می‌شود و به‌جز شب‌های یکشنبه و سه‌شنبه هر شب از این شبکه تلویزیونی پخش خواهد شد.

«عاشورا در خوسف»
«عاشورا در خوسف» به کارگردانی محمد عبداللهی نگاره‌ای از آئین‌های سوگواری مردم ایران است.

این مستند که پنجشنبه 6 مهر ساعت 20 پخش می‌شود به برگزاری مراسم ماه محرم در شهر خوسف در خراسان جنوبی و مراسم عاشورا، نخل گردانی، بیل‌زنی، خواندن اشعار و تهیه غذای نذری و ... می‌پردازد.

هم‌آوایی ایران در سوگواری سالار شهیدان
«آیین هم‌آوایی» با موضوع مراسم عزاداری امام حسین(ع) در شهرهای مختلف ایران از جمعه 31 شهریور هرروز بعد از اذان ظهر پخش می‌شود.

این مستند به سرپرستی فرهاد ورهرام توسط 10 مستندساز ساخته‌شده، مونا زندی حقیقی علاوه بر تهیه‌کنندگی این مجموعه مستند کارگردانی یکی از بخش‌هایش در استان لرستان را انجام داده است و فرهاد ورهرام (جنوب)، مجید برزگر (تهران)، بابک بهداد (گیلان)، حسن نقاشی (یزد)، محسن استاد علی (خراسان)، شهروز توکل (اصفهان)، مازیار مشتاق‌گوهری (سیستان و بلوچستان)، مهدی باقری (گرگان)، یونس مقدم (آذربایجان) از دیگر کارگردان‌های این مستند هستند.

این پروژه با تمرکز بر مداحی‌های بومی و سنتی در مناطق مختلف ایران ساخته‌شده و آیین‌های مرتبط با ایام محرم که امروزه در بین مردم کمرنگ شده را به تصویر می‌کشد.

«زندگی در روز هشتم»
مستند «زندگی در روز هشتم» ساخته حسین نظری با موضوع بازگشت گروهی از اهالی به یک روستای متروکه و راه اندازی دسته سوگواری محرم جمعه 7 مهر ساعت 17 از شبکه مستند پخش می‌شود.

این مستند با تصاویری از روستای نستنج از توابع طبس شروع می‌شود، زادگاه مردی که قرار است داستان این فیلم را روایت کند، این روستا حالا متروکه است و کسی در آن زندگی نمی‌کند اما دارای قناتی ۱۷۰۰ ساله است که آن‌هم به حالت مخروبه رهاشده هرچند هنوز آب در آن جاری است.

پیرمرد راوی از زندگی و حیات گذشته نستنج می‌گوید، روزگاری که مردم با کار و تلاش، این روستا را زنده نگاه می‌داشتند؛ او به مدرسه روستا می‌رود و از کلاس‌های قدیمی آنجا تعریف می‌کند، به مسجد می‌رود و به یاد گذشته نمازی در آن می‌خواهند و بدین ترتیب، تاریخ روستا را نقل می‌کند.

«عاشورا در مزینان»
مستند «عاشورا در مزینان» ساخته امین قویدل نیز از دیگر ویژه‌برنامه‌های است که شبکه مستند در دهه اول محرم روی آنتن می‌برد، این مستند که در 60 دقیقه به آسیب‌شناسی مراسم تعزیه‌خوانی عاشورای مزینان می‌پردازد چهارشنبه 5 مهر ساعت 21 پخش می شود.

501

کد خبر: 838956

وب گردی

وب گردی