دانشجویان نفت بدون ورود به مجلس استخدام نمی شوند

سیاست اجرایی زنگنه در خصوص جذب نیروی انسانی متخصص در شرکت‌های تابعه وزارت نفت به هیچ وجه به نفع دانشجویان نبوده است.داستان دانشجویان صنعت نفت و بیژن زنگنه، برای خود سریالی شده آن هم از آن سریال‌های چند فصلی عریض و طویل که کارگردان بدون نتیجه‌گیری، پایان داستان را باز می‌گذارد و مخاطب گیج و مستاصل ازاینکه آخر داستان بالاخره چه شد!

به گزارش خبرنگار سرویس دانشگاه ایسکانیوز، ماجرای حاشیه های دانشگاه ها در دولت یازدهم انگار تا قلع و قمع استخدام پیش نرود پایان ندارد، از حاشیه های بورسیه، وزیرعلوم، سیاسی کاری تا استخدام های دولتی یکی پس از دیگری کام دانشجویان را در دوره ی 4 سال اول حسن روحانی تلخ کرد و حتی به اعتراضات 10 روزه و تعطیلی امتحانات و تحصن مقابل مجلس و ورود دیوان عدالت اداری به برخی ماجراهایی دانشگاهی کشید.

اما در این میان داستان استخدام دانشجویان دانشگاه های صنعت نفت مورد توجه بود، چرا که این دانشجویان انتخاب کرده بودند که با رتبه های خوب به این دانشگاه بروند و در رشته های تخصصی نفت تحصیل کنند و پس از فارغ التحصیلی استخدام این وزارتخانه عریض و طویل شوند، اما در روزهایی که استخدام آن ها منتفی شده بود بیژن نامدار زنگنه در جریان رای اعتماد وزرای دولت دوازدهم از استخدام نمایندگان گذشته مجلس شورای اسلامی خبر داد و گفت: هر دوره ای که تمام می شود یکی از دغدغه های هیات رئیسه این است که وزرا به نمایندگان بیکار کار بدهند؛ چکارش کنیم؟ در جامعه ولش کنیم، اگر نماینده نگران شغل آینده باشد هزاران مفسده دیگر درست می شود. آن ها را در نظر بگیرید.

این در حالی بود که در دی ماه 94 دانشجویان دانشگاه صنعت نفت ۱۲ روز امتحانات خود را لغو کردند و با تحصن در حیاط دانشگاه و اعتصاب غذا، در حالی که حتی شب را در همان حیاط دانشگاه و هوای سرد و کویری اهواز و آبادان سر می‌کنند، نشان داده‌اند و تنها واکنش وزیر: «با اعتصاب و تحصن کسی را استخدام نمی‌کنیم» بود.

اعتراض دانشجویان نسبت به نقض تعهدات وزارت نفت در خصوص اولویت استخدام دانشجویان در این وزارتخانه بود، سلحشور، معاون نیروی انسانی وزیر نفت در همان ایام در مصاحبه ای بر عدم استخدام دانشجویان تاکید کرد و آتش را بیش از پیش افروخت در حالی حتی تعدادی از دانشجویان به علت سرماخوردگی شدید در آن تحصن راهی بیمارستان شدند.

این تحصن با وعده ی عبدالنبی هاشمی، رئیس دانشگاه نفت با ابلاغ مصوبه وزارت نفت مبنی بر اینکه ظرف دو هفته آینده در خصوص برداشتن شرط معدل و استخدام تا ورودی ۹۴ برای جذب فارغ التحصیلان این دانشگاه اقدام خواهند کرد، پایان یافت، اما بعداز دوسال مشخص شد تنها وعده ای برای جمع کردن تحصن بود و عملی نشد.

سیاست اجرایی زنگنه در خصوص جذب نیروی انسانی متخصص در شرکت‌های تابعه وزارت نفت به هیچ وجه به نفع دانشجویان نبوده است.

رسالت دانشگاه صنعت نفت به عنوان تنها نهاد آموزش عالی تحت نظارت و مدیریت وزارت نفت طی ۷۶ سال گذشته جذب افراد نخبه کشور و آموزش و آماده نمودن آنان برای خدمت در صنعت اول کشور یعنی صنعت نفت و گاز می‌باشد. دانشجویان و فارغ التحصیلان دانشگاه صنعت نفت از طریق کنکور سراسری براساس گزینش کشوری توسط سازمان سنجش کشور وارد دانشگاه صنعت نفت می‌شوند. تا سال ۱۳۹۴ همان طور که در پیوست دفترچه انتخاب رشته سازمان سنجش مشاهده می‌کنید در بند ۶ به اولویت استخدام در شرکت‌های تابعه وزارت نفت پس از پایان موفقیت آمیز تحصیلات مطابق با مقررات و آیین نامه‌های مصوب وزارت نفت، اشاره شده بود.

کلمه اولویت در لغت نامه های دهخدا و سایر لغت نامه ها به معنی برتری داشتن و رجحان آمده است، لذا براساس همین وعده داده شده متقاضیان اقدام به انتخاب دانشگاه صنعت نفت نموده و فرصت تحصیل در دانشگاه های مادر کشور را از دست داده اند.

متاسفانه در ابلاغیه 19 خرداد 94 وزارت نفت این روند جذب و کاریابی بعد از گذشت سالیان متوالی به یکباره متوقف گردید و به نوعی لغت نامه دهخدا را زیر سوال برد.

بعد از کش و قوس هایی در سال 95 رخ داد بالاخره در سال 96 طوفان توفان توئیتری هشتگ #دانشگاه صنعت نفت دوباره این ماجرا را به تیتر یک رسانه ها تبدیل کرد که به زنده شدن اعتراضات دانشجویان وزارت نفت معروف شد.

این روزها دوباره وزیر نفت دولت دوازدهم در حاشیه اجلاس روسای دانشگاه های کشور در پژوهشگاه پلیمر و پتروشیمی در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوالی مبنی بر اعتراضات دانشجویان دانشگاه صنعت نفت درخصوص جذب در وزارت نفت گفت: ما با این دانشجویان قراری نداریم؛ این دانشجویان بورسیه هستند و در دوران تحصیل پول دریافت می کنند.

وزیر نفت خاطرنشان کرد: برنامه داریم که به زودی اعلام کنیم تا این دانشجویان برای مصاحبه استخدامی به وزارت نفت بیایند.

زنگنه در پاسخ به سوال دیگری مبنی براینکه دانشگاه صنعت نفت به وزارت علوم منتقل می شود نیز گفت: اگر وزارت علوم در این زمینه حرفی دارد بروند و آن را دنبال کنند.

وی عنوان کرد: ما فعلا داریم این دانشگاه را اداره می کنیم.

و همچنان این قصه سر دراز دارد.

کد خبر: 838975

وب گردی

وب گردی