اخبار جدید از کپی‌رایت تا قبض‌های پیامکی تلفن ثابت

اخبار مربوط به کپی‌رایت، افزایش دسترسی کاربران به اینترنت و پرداخت کرایه تاکسی به صورت کارتی، پیامکی شدن قبوض تلفن ثابت و مکالمه رایگان برای پرداخت غیرحضوری قبوض، برخی از مهم‌ترین اخبار حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات در هفته گذشته بود.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ موضوع کپی‌رایت و تلاش برای به تصویب رساندن این قانون در مجلس شورای اسلامی از موضوعاتی است که مورد توجه وزیر جدید ارتباطات و فناوری اطلاعات هم قرار گرفته است. در همین راستا محمدجواد آذری جهرمی از تشکیل کارگروهی در مجلس برای رسیدگی به این موضوع خبر داد.

اخبار جدیدی از کپی‌رایت

اگر تا دیروز تولیدکننده نرم‌افزار حوزه فناوری اطلاعات نبوده و از اینکه می‌توانیم محصولات خارجی را با شکستن قفل‌هایشان با کمترین هزینه دریافت کنیم خوشحال بودیم، امروز که تولیدکننده‌ایم و محصولات خود را در شرف دسترسی رایگان می‌بینیم، برای امنیت این تولیدات هم که شده باید دنبال پیوستن به قانون جهانی کپی‌رایت باشیم.

محمدجواد آذری جهرمی - وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات- در رابطه با کپی‌رایت و قوانین مربوط به مالکیت معنوی گفت: قانون کپی‌رایت یا مالکیت معنوی ایران، قدیمی و مربوط به سال ۱۳۴۸ است و براساس قانون تجارت آن زمان پایه‌ریزی شده است. همچنین تا به امروز به آن مواردی افزوده شده است. این قانون نیازهای کنونی برای پشتیبانی از کسب و کارها را پوشش نمی‌دهد.

او ادامه داد: قانون کپی‌رایت مسئله بسیار مهمی است و در زمان ارائه برنامه‌ام به مجلس شورای اسلامی این مسئله نیز در برنامه وزارت ارتباطات دولت دوازدهم گنجانده شد. همچنین باید یک کارگروه در مجلس داشته باشیم تا به مسائلی از این قبیل رسیدگی شود.

افزایش دسترسی به اینترنت و پرداخت کارتی کرایه تاکسی

طبق آمار ارائه شده توسط سامانه مدیریت ضریب نفوذ اینترنت کشور، اقدامات انجام‌شده در چهار سال گذشته در حوزه توسعه دسترسی در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات باعث شده تا ضریب نفوذ مشترکان فعال تلفن همراه به ۱۰۱.۰۵ درصد و تعداد مشترکین پهن‌باند سیار نیز تا پایان آذرماه سال ۱۳۹۵ به بیش از ۲۷ میلیون نفر برسد. همچنین سرانه دسترسی کاربران ایرانی به اینترنت طی چهار سال گذشته از رشد ۳۵ برابری برخوردار و به ۳۵ کیلوبیت بر ثانیه رسیده است.

نیما امیرشکاری - مدیرگروه بانکداری الکترونیک پژوهشگاه پولی و بانکی بانک مرکزی- درباره پرداخت‌هایی که از طریق کارت‌های شهروندی صورت می‌گیرد، گفت: پرداخت‌هایی که از طریق کارت‌های شهروندی قابل انجام است درواقع پرداخت‌های خرد هستند که می‌توانند با نام و یا بدون نام مورد استفاده قرار گیرند. از جمله پرداخت‌های مربوط به حمل و نقل، پارکینگ، کیوسک‌های روزنامه فروشی یا فست فود و آبمیوه فروشی است که همه اینها را می‌توان از طریق یک کارت مشترک به نام کارت شهروندی به صورت اتوماتیک پرداخت کرد.

اخبار مربوط به امنیت سایبری

به نظر می‌رسد این روزها که خبرهای بسیاری از گوشه و کنار جهان درباره هک شدن حساب‌های شخصی و اینترنتی و حملات سایبری به کاربران به گوش می‌رسد، بدیهی است اطلاع یافتن از اینکه پس از هک باید چه اقداماتی را انجام بدهیم، کمک به سزایی به ما خواهد کرد.

امروزه اغلب فعالیت‌ها و کارهای ما وابسته به سیستم‌های رایانه‌ای، فضای مجازی و پرداخت‌های آنلاین و اینترنتیشده است. به گونه‌ای که اگر یک روز، تنها یک روز، یکی از این سیستم‌ها از کار بیفتد و یا قطع شود، تمامی کارهای روزمره ما را تحت تاثیر قرار خواهد داد. آینده امنیت سایبری به سختی با سرنوشت فناوری اطلاعات و پیشرفت‌های فضای سایبری گره خورده است.

به گفته کارشناس امنیت سایبری سیستم‌های گوگل، هم‌اکنون هیچ‌کس در هیچ جایی از جهان از گزند خطرات و حملات سایبری در امان نیست. هیثر آدکینز، کارشناس مسائل امنیت سایبری و حفاظت اطلاعات که به مدت ۱۵ سال در گوگل فعالیت می‌کرد، در حاشیه کنفرانس علم و تکنولوژی در سانفرانسیسکو، روز دوشنبه اظهار کرد که دیگر نمی‌توان گفت کسی در معرض خطر حملات سایبری و اینترنتی قرار ندارد. حتی هوش مصنوعی هم نمی تواند از این گونه حملات جلوگیری کند.

تلگرام، محبوب‌ترین پیام‌رسان با ۶۰ درصد پهنای باند کشور

محمد آقاسی -رییس مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران(ایسپا) - در خصوص آخرین نظرسنجی این مرکز با محوریت سنجش میزان استفاده از شبکه‌های اجتماعی گفت: روند عضویت در حداقل یک شبکه اجتماعی همچنان رو به افزایش است به‌طوری‌که طبق نظرسنجی‌های ایسپا، میزان عضویت در آذرماه سال ۱۳۹۴، ۳۷درصد؛ در بهمن ماه سال ۱۳۹۵، ۶۰ درصد و در شهریور ماه سال ۱۳۹۶ این میزان به ۶۲.۲ درصد رسیده است. پیامرسان تلگرام نیز با۵۸ درصد محبوبیت در ایران بر سکوی نخست ایستاده است.

امیر خوراکیان -معاون مرکز فضای مجازی کشور- نیز از اشغال ۶۰ درصدی شبکه مجازی تلگرام خبر داد و گفت: در هر مرحله نوع تهدیدها و چالش‌های پیش روی انقلاب نیز متفاوت می‌شود و از جنگ سرد و سخت نظامی به‌سوی مقابله‌های نرم و منعطف‌پذیرتر حرکت می‌کنیم.

معاون محتوایی مرکز ملی فضای مجازی کشور با ذکر این مطلب که ۲۳ میلیون نفر در کشور مشغول فعالیت در بازی‌های رایانه‌ای هستند: متاسفانه تنها ۵ درصد این بازی‌ها بومی است.

قبض‌های پیامکی تلفن ثابت و احیای سیم‌کارت‌های سوخته شده

داوود زارعیان - معاون شرکت مخابرات ایران- با اشاره به فرآیند دیجیتال‌سازی خدمات مخابرات اظهار کرد: در زمینه دیجیتال کردن خدمات، در چند حوزه کار را شروع کردیم. یکی از این کارها راه‌اندازی پورتال تجاری است. ما برای این که رفت‌وآمدها را کاهش دهیم و در راستای همان دیجیتال‌سازی خدمات، ثبت‌نام تلفن ثابت کل کشور را بر بستر پورتال راه‌اندازی کردیم.

او همچنین با اشاره به اجرای طرح حذف کاغذ در دفاتر خدماتی منطقه ۸ تهران، از ارسال قبض پیامکی برای شش میلیون مشترک در راستای حذف کامل قبوض کاغذی تا پایان امسال خبر داد.

احتمالا برایتان پیش آمده که گوشی‌تان خاموش شود و پس از اینکه خواستید آن را روشن کنید، از شما تقاضایپین‌کد کرده است. شماره‌ی پین، غیر از روش‌های معمول استفاده از رمزگذاری برای گوشی‌های موبایل است و درواقع به جای اینکه به گوشی مربوط باشد، به سیم‌کارت شما برمی‌گردد. درواقع حتی پیش از اینکه گوشی‌های هوشمند مانند امروز همه‌گیر شوند هم، پین‌کد یکی از راه‌های امن کردن سیم‌کارت بود.

با توجه به اینکه اگر پین‌کد و پس از آن PUK خود را فراموش کرده و آنها را سه بار اشتباه وارد کنید، سیم‌کارتتان می‌سوزد، توصیه می‌شود از وارد کردن شانسی این کدهای امنیتی خودداری شود و در صورت سوختن سیم‌کارت، تنها با مراجعه به دفاتر خدمات ارتباطی اپراتورها می‌توانید سیم‌کارت را مجددا دریافت کنید.

واکنش جهرمی به نگرانی ترامپ از محدودیت اینترنت در ایران

دونالد ترامپ -رئیس‌جمهور آمریکا- روز سه‌شنبه در سخنرانی خود که در نشست مجمع عمومی سازمان ملل برگزار شد، بخشی از سخنان خود را به ایران اختصاص داد. او همچنین به نحوه دسترسی مردم ایران به اینترنت و محدودیت در این زمینه اشاره کرد و اظهاراتی مداخله‌جویانه در این خصوص داشت.

وزیر ارتباطات ایران در واکنش به اظهارات ترامپ درباره محدودیت دسترسی ایرانیان به اینترنت، گفت: دولت آمریکا اگر نگران دسترسی مردم ایران به اینترنت است، چرا به بهانه تحریم، دسترسی ایرانیان به سایت‌های متعدد را مسدود کرده؟!

منبع: ایسنا

401

کد خبر: 839126

وب گردی

وب گردی