معاون سیما در بازدید از شهرک تلویزیونی  علی حاتمی؛ بزرگترین آسیب سریال ها پایان بندی نامناسب است

قدردانی هنرمندان از افزایش تولیدات نمایشی، توسعه شهرک تلویزیونی سینمایی ایران، برگزاری جشنواره سیما، ساماندهی بازیگران تلویزیون، احیای باکس نمایشی شبکه ها، قدردانی از عوامل نماهنگ «به فکر فردا باشیم» و توجه به پایان بندی فیلمنامه ها را می توان مهمترین سرفصل هایی دانست که دکتر میرباقری در بازدید از پروژه های شهرک تلویزیونی مرحوم حاتمی مطرح کرد.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از روابط عمومی سیما، دکتر میرباقری معاون سیما باحضور در شهرک تلویزیونی سینمایی، همزمان از مراحل تصویربرداری و تولید مجموعه های نمایشی «پاهای بی قرار» و«عقیق» بازدید کرد و با حضور در استودیوی برنامه «خانوادهامید» از عوامل نماهنگ «به فکر فردا باشیم» قدردانی کرد.

برگزاری جشنواره سیما در ماه بهمن

دکتر میرباقری معاون سیما در جریان بازدید خود از پشت صحنه سریال «پاهای بی قرار» از برگزاری جشنواره سیما در بهمن ماهامسال خبر داد و افزود: جشنواره، ترازویی موثر برای تولیداتتلویزیونی و سینمایی است و با افزایش تعداد آثار نمایشی درسیما این ظرفیت وجود دارد که آثار دوستان در بوته بررسی قرار گیرد. جشنواره ای که به منظور ایجاد رقابت سالم میان برنامه سازان، باید برای ماه های پایانی هر سال برنامه ریزی گردد.

دکتر میرباقری توسعه شهرک تلویزیونی سینمایی را از برنامه هایمعاونت سیما دانست و به برنامه سازان اطمینان داد شرایط لازمبرای بهره برداری از این شهرک هر چه بیشتر فراهم گردد.

وی اضافه کرد: گنجینه های فراوانی در این شهرک وجود دارد و امیدواریم با تدوین نقشه جامع شهرک بتوانیم جاهای خالی آن را پر کنیم. به نظر می رسد با سرمایه گذاری 30 تا 40 درصدی بتوان به رشدی 60 درصدی دست یافت.

احیای باکس های نمایشی در شبکه ها

معاون سیما تصویربرداری حدود 40 مجموعه نمایشی به صورتهمزمان را نشانه احیای تلویزیون در تولید آثار نمایشی خواند واضافه کرد: هم اکنون افزون بر 100 پروژه فعال در معاونت سیماوجود دارد که در مراحل مختلف طرح تا تولید قرار دارد. سال گذشته تلویزیون با رکود برنامه های مختلف رو به رو بود ولی از ابتدای دوره جدید راهبرد معاونت در افزایش تولید برنامه های مختلف و رسیدن به سطح استاندارد بوده است که بحمدالله با تلاش دوستان این هدف محقق شده است.

وی افزود: با افزایش میزان تولید در رسانه بحث اشتغال زاییهنرمندان جامه عمل پوشیده است، چنان که بر اساس آمار بیشاز 10 هزار نیرو اعم از تهیه کننده، کارگردان، نویسنده، بازیگرو... در پروژه های مختلف مشغول به کار هستند. برای رسیدن به چنین آماری از همان ابتدا مبحث پرداخت ها در دستور کار قرار گرفت و با مدیریت ان توانستیم پروژه های متعددی را در برنامه قرار دهیم.

دکتر میرباقری با اشاره به برنامه ریزی این معاونت در زمینهافزایش تولیدات نمایشی تاکید کرد: در سال های پیش تولید تلهفیلم یکی از راه های رونق شبکه ها محسوب می شد. با افزایش فیلم های تلویزیونی شرایط مناسبی برای تربیت افراد مستعد در زمینه ساخت آثار نمایشی فراهم شد. امروز نام های بزرگی در سینمای ایران می بینیم که کار را از همین فیلم ها آغاز کرده اند.اکنون درهای تلویزیون به روی تمامی عوامل برنامه ساز باز است و تصور نمی کنم در حال حاضر برنامه ساز بی کار و جدا مانده از قطار تولید وجود داشته باشد.

وی اضافه کرد: شاید اکنون بتوان برای 20 الی 70 تله فیلم و یامینی سریال چند قسمتی ظرفیت ایجاد کرد، اما اعتقاد داریم اگراز ظرفیت این هنرمندان در تولید آثار نمایشی استفاده نشود،کفران نعمت خواهد بود.

توجه به ارتقاء کیفیت آثار نمایشی

دکتر میرباقری بالا بردن کیفیت آثار را قدم بعدی در تولید برنامه های نمایشی دانست و اضافه کرد: پس از وقفه ای نسبتا طولانیامروز شاهد فعال شدن باکس های فیلم و سریال در شبکه هاهستیم. با توجه به علاقه بینندگان ایرانی در زمینه فیلم ها ومجموعه های ایرانی ارتقاء سطح کیفی تولید از اولویت هایاساسی محسوب می شود.

وی از فضاسازی برخی از گروه ها و افراد در مورد کاهش مخاطبان برنامه های تلویزیونی انتقاد کرد و گفت: با وجود برنامه های پربیننده ای همچون «90»، «خندوانه»، «دورهمی»، «ماه عسل» و.... کوبیدن بر طبل کاهش بینندگان تلویزیون از بی انصافی است. بر اساس آمار، ایرانیان به آثار نمایشی داخلی علاقمندی بسیاری دارند. اینکه عده ای می خواهند نظرسنجی های مراکز پژوهشی و سنجش سازمان را زیر سوال ببرند، عجیب است.

معاون سیما ادامه داد: نظرسنجی ها از مخاطب 10 تا 15 درصدی فیلم های سینمایی و بیننده 70 تا 80 درصدی سریال ها خبر می دهد. همان طور که می دانید استندآپ ها و تاک شوها امروزه از پرطرفدارترین برنامه های سیما به شمار می روند.بنابراین تنها در چند مورد می توان به سادگی میزان مخاطب را سنجید.

در پی قدردانی بازیگران متعدد از افزایش تولید در تلویزیون دکتر میرباقری تاکید کرد: با توجه به حجم بالای تولید تصور نمی کنم فرد غایبی در میان تهیه کننده ها، کارگردان ها و فیلمنامه نویس ها داشته باشیم و امیدواریم روزی فرا رسد که تمامی بازیگران ما بتوانند سالانه چند کار تلویزیونی را به انجام رسانند.

نیاز به پایان بندی مناسب

معاون سیما پایان بندی های نامناسب را بزرگ ترین آسیب کارهای نمایشی دانست و اضافه کرد: فیلمنامه نویسان ما گره های جذابی در فیلمنامه می گنجانند و بیننده را در طول اثر به دنبال خود می کشند ولی در لحظه نهایی، کار را بدون پایان بندی مناسب رها می کنند. باید نویسندگان ما یاد بگیرند کار را در قسمت های آخر با شیبی ملایم به پایان برند تا مخاطب دلزده نشود.

وی اضافه کرد: سناریوی خوب و قوی بازیگران را تشویق به بازی می کند. بازیگران ما همواره از ضعف فیلمنامه شکایت دارند و بسیاری برای بازی در یک سناریوی خوب حاضرند دستمزدهایی به مراتب کمتر دریافت کنند.

طرح ساماندهی هنرمندان در تلویزیون

ساماندهی بازیگران موضوع دیگری بود که در طول این بازدید توسط هنرمندان مطرح شد و معاون سیما در پاسخ به آنها تاکید کرد: از راهبردهای اساسی در معاونت سیما ساماندهی وضعیت کاری دوستان است. به همین منظور همواره به دوستان گوشزد می کنیم تا از تمامی ظرفیت ها در تولید استفاده نمایند. نباید فضا به سمتی حرکت کند که یک بازیگر در چندین پروژه و شبکه فعال باشد و هنرمندی دیگر سال ها بدون کار و پیشنهاد باشد.

معاون سیما میهمان برنامه «خانواده امید»

در جریان این بازدید دکتر میرباقری با حضور در استودیوی برنامه «خانواده امید» میهمان نوجوانان حاضر در برنامه شد و به سوالات آنها پاسخ گفت. وی با اشاره به ضرورت های ایجاد شبکه ای برای نوجوانان تاکید کرد: نوجوانی از مهمترین دوران رشد شخصیت در هر فرد به شمار می رود. دورانی که نیازها و خواست های خود را دارد و گاها در میانه کودکی و جوانی مورد غفلت قرار می گیرد. راه اندازی شبکه ای خاص نوجوانان با حضور این گروه سنی پس از بیانات مقام معظم رهبری کلید خورد و استقبال از این شبکه نشان داد سال ها چه خلاءی در این زمینه وجود دارد.

تقدیر از عوامل نماهنگ «به فکر فردا باشیم»

معاون سیما در ادامه حضور در استودیوی شبکه امید از عوامل نماهنگ زیبای «به فکر فردا باشیم» قدردانی کرد.

وی با اشاره به اثرگذاری این کلیپ در زمینه تغییر سبک زندگی تاکید کرد: این نماهنگ با هدف تغییر سبک زندگی و اموزش استفاده از سرمایه های ملی در شبکه سه تولید و بارها و بارها در شبکه های مختلف به نمایش درآمد. این نماهنگ پربیننده مورد توجه مقام معظم رهبری نیز قرار گرفت و امروز فرصتی به وجود امد تا از سازندگان آن قدردانی شود.

بازدید از عاشقانه دیگر سعید نعمت الله

حضور در کنار عوامل تولید مجموعه «عقیق» بخش پایانی بازدید معاون سیما بود. وی با اشاره به اهمیت مجموعه های مناسبتی گفت: سریال های مناسبتی سال هاست مخاطبان خود را پیدا کرده است و امروز یکی از مطالبات بینندگان ماست. با توجه به اهمیت موضوعات ملی و مذهبی شبکه های سیما همواره از تولید چنین آثاری حمایت می کنند.

دکتر میرباقری همچنین با اشاره به سریال «زیر پای مادر»، کار قبلی این گروه تاکید کرد: در طول ماه مبارک رمضان این سریال بیشترین آمار مخاطب را داشت و امیدواریم «عقیق» نیز علاقمندان خود را در دهه دوم محرم پای تلویزیون بیاورد.

حاشیه ها

* بهزاد فراهانی بازیگر پیشکسوت کشررمان در کنار گپ و گفت با دکتر میرباقری به موفقیت های اخیر سیما اشاره کرد و گفت: معیار سنجش مخاطب از نظر من کوچه و خیابان شهر است. در طول سریال «زیر پای مادر» خیابان های شهر همچون زمان پخش «گرگ ها» و «سلطان و شبان» خلوت می شد.

* بازیگران مجموعه «پاهای بی قرار» با قدردانی از معاون سیما از سال های بیکاری سخن گفتند و تاکید کردند؛ رشد تولیدات نمایشی تلویزیون فضای کار و اشتغال را برای آنها فراهم کرده است.

* نوجوانان از حضور دکتر میرباقری در استودیوی برنامه «خانواده امید» استقبال کردند و با وی در مورد مسایل گوناگون گفت و گو کردند.

* در بازدید از شهرک تلویزیونی سینمایی ایران، توسعه این شهرک در دستور کار قرار گرفت و از آن به عنوان گنجینه ای پنهان یاد شد.

501

کد خبر: 839160

وب گردی

وب گردی