مفسر قرآن: مداحان هر شعری را نخوانند/تلویزیون کتاب‌های دفاع مقدس را تبلیغ کند

یک مفسر قرآن کریم گفت: کار مداحان نقل قول از امام حسین (ع) است و نباید هر شعری را بخوانند.

ابوالفضل بهرام‌پور مترجم و مفسر قرآن کریم در گفت و گو با خبرنگار فرهنگی ایسکانیوز درباره نظارت بر شعر مداحان، گفت: با فرا رسیدن ماه محرم برنامه های تحلیلی و معرفتی تعطیل می شود و به نوعی بازار مداحان داغ است اما ذاکران باید بدانند که هر شعری را نخوانند.

وی افزود: با وجودی که عاشق شنیدن مداحی با نوای خوب هستم باید بگویم وقتی مداحان کارشان نقل قول از اباعبدالله الحسین (ع) است نباید مقتل را غلط بخوانند و به هر شعری بسنده کنند و در این راه باید از علما کسب اجازه کنند.

مفسر قرآن کریم با بیان اینکه علمای مقتل شناس حوزه علمیه باید به شعر مداحان نظارت کنند، گفت: حوزه علمیه باید بر کسانی که علیه قرآن شبهه ایجاد می کنند، نظارت بیشتری داشته باشد و به کار نوحه خوانان نظارت داشته باشد.

وی در مورد متقل خوانی که از منابع دست اول واقعه عاشورا است، گفت: مقام معظم رهبری چندین بار در منبر نماز جمعه از روی مقتل، روضه خوانی کردند تا از این به بعد مقتل خوانی به تاسی از ایشان در بین علما، خطیب نمازجمعه ها و علمای اعلام در تلویزیون و هیئت باب شود.

بهرام پور همچنین درباره آثار دفاع مقدس که در قالب خاطره نویسی منتشر شده، اظهار کرد: بسیج و سپاه بر خاطره نویسی شهدای دفاع مقدس نظارت مستقیم دارند و اجازه نمی دهند هر حرف عامیه، سبک و غیر اصولی در این کتاب ها نوشته شود و کنترل خوبی بر چاپ آثار خاطره نویسی ها وجود دارد. به عبارتی آثار چاپی سرپرست دارد ولی مداحی و نوحه خوانی سرپرست ندارد.

وی درباره زنده نگاه داشتن یاد شهدا در حوزه کتاب و نگارش گفت: به نظر من باید آثار مربوط به شهدا و دفاع مقدس را در تلویزیون در قالب کلیپ های کوتاهی معرفی کنند که هم برای مخاطب جذاب باشد و هم به معرفی این آثار کمک کند.

این مفسر قرآن کریم درباره راهکار معرفی مقتل های دست اول به مداحان، خاطرنشان کرد: در معرفی مقتل ها باید به علمای اعلام متخصص مراجعه کرد و با تایید این بزرگواران کتابی که مورد استفاده مردم است باید در روضه ها خوانده شود و یا اینکه با همکاری یکدیگر مقتلی نوشته شود و به شاعران بگویند از این مقتل ها مجاز به سرایش شعر هستید.

502

کد خبر: 839522

وب گردی

وب گردی