2 میلیون و 300 هزار نفر در سراسر جهان به  MS مبتلا هستند

مطالعه گروهی از محققان سوئدی نشان می دهد ضربه مغزی در نوجوانی میزان ابتلا به ام اس را در بزرگسالی تا 22 درصد افزایش می دهد.علایم ضربه مغزی شدید شامل بیهوشی، احساس سرگیجه، تغییر رفتار و حالات، نداشتن توازن هنگام ایستادن یا راه رفتن، از دست دادن حافظه و ... است. علایم کمی بعد از ضربه مغزی شدید افزایش می یابند و بهبودی بیمار به چند روز زمان نیاز دارد.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از ایرنا،در حالیکه ضربه مغزی شدید معمولا بعد از مدتی بهبود می یابد، مطالعات در سال های اخیر نشان داده پیامدهای آن برای سلامت مغز طولانی است.
برای نمونه مطالعه ای توسط پایگاه اطلاع رسانی مدیکال نیوز در سال 2015 نشان داد بازیکنان حرفه ای فوتبال که ضربه مغزی را تجربه می کنند، در میان سالی بیشتر با مشکل کمرنگ شدن حافظه روبرو خواهند شد.
مطالعه گروهی از محققان در دانشگاه اوئربرو/Oerebro University سوئد به سرپرستی پروفسور اسکات مونتگومری/Scott Montgomer در مقاله ای به نام ضربه مغزی و ام اس: بررسی ارتباط در نشریه عصب شناسی نشان می دهد این افراد در بزرگسالی بیشتر به ام اس مبتلا می شوند.

برآورد می شود واکنش غیرعادی سیستم ایمنی که به اشتباه به غلاف میلین در مغز حمله می کند موجب افزایش احتمال ابتلا به ام اس در بزرگسالی این افراد است.
غلاف میلین لایه ای لیپوپروتئینی است که از فیبرهای عصبی در سیستم اعصاب مرکزی محافظت می کند.
پروفسور مونتگومری و همکارانش در این مطالعه از 7 هزار و 292 بیمار مبتلا به ام اس کمک گرفتند که در اداره ثبت بیماران سوئد به عنوان افراد مبتلا به ام اس نام نویسی شده بودند، همه بیماران بعد از سال 1964 متولد شده بودند و بیماری آنها بین این سال و 2012 تشخیص داده شده بود.
هر بیمار مبتلا به ام اس با 10 فرد هم جنس، همسال و هم محل سالم دوبه دو در نظر گرفته شد و در مجموع 80 هزار و 212 نفر در این مطالعه شرکت کردند.
این گروه تحقیقاتی با استفاده از آمار ثبت نام بیماران سوئد توانستند تشخیص ضربه مغزی را بین شرکت کنندگان در این مطالعه طی دوران کودکی (از بدو تولد تا 10 سالگی) و نوجوانی (بین 11 تا 20 سالگی) نیز تعیین کنند.
با آنکه گروه نتوانست ارتباطی بین ضربه مغزی در کودکی و ابتلا به ام اس در بزرگسالی بیابد، متوجه شدند افرادی که یکبار ضربه مغزی را در نوجوانی تجربه کرده بودند 22 درصد بیشتر نسبت به افراد سالم به ام اس مبتلا می شوند در حالیکه خطر ابتلا به ام اس در افرادی که بیش از یک ضربه مغزی داشتند دوبرابر می شد.

705

کد خبر: 839774

وب گردی

وب گردی