انصاری: مکتب امام حسین(ع) دفاع از کشور را به ما آموخت/از رونق افتادن مقتل خوانی یک ضعف است

حجت السلام محمد تقی انصاری، گفت: اگر مکتب امام حسین (ع) نبود نه تنها کسی از دفاع استقبال نمی‌کرد بلکه هیچ کس تا این اندازه به جانفشانی برای کشورش نمی پرداخت.

حجت السلام محمدتقی انصاری در گفت وگو با ایسکانیوز درباره تاثیر حماسه عاشورا در دفاع مقدس، گفت: دفاع مقدس ارتباط وسیعی با عاشورا دارد و رزمنده‌ها شب های حمله به سینه زنی و نوحه خوانی می پرداختند و ارتباط قلبی با امام حسین (ع) برقرار می کردند.

وی افزود: بسیاری از رمزهای عملیات به نام اهل بیت (ع) نامگذاری می شد و حاوی مضامین عاشورایی بود و معمولا رزمندگان در دعاهایی که می‌خواندند توسلی به حضرت ابوالفضل و امام حسین (ع) داشتند.

انصاری با بیان اینکه اگر مکتب امام حسین نبود نه کسی به این شکل از دفاع استقبال نمی‌کرد و نه کسی به جانفشانی برای کشورش تن می داد بیان کرد: تصور رزمندگان از شب‌های عملیات، شب عاشورا بود و تصورشان از جنگ با دشمن، جنگ با جبهه یزیدیان بود.

این استاد اخلاق اظهار کرد: بعد از انقلاب انتشار کتاب هایی چون حماسه حسینی شهید مطهری و فرمایشات مقام معظم رهبری توانست شور حسینی را به بدنه حوزه منتقل کند و پس از آن روحانیون با فهم شورعاشورا این بیانات را به مساجد منتقل کردند و محتوای روضه‌ها تغییر کرد.

وی افزود: در زمان انقلاب روضه‌ها وجه حماسی به خود گرفت و دیدگاه شهید مطهری به تعبیر عاشورا با نام حماسه حسینی تاثیراتش را گذاشت و بعد از انقلاب و کاسته شدن حال و هوای ایام دوران جنگ در اشعار مداحان فضاهای دیگری پیدا شد و شور حماسی اشعار افت کرد.

حجت الاسلام انصاری با بیان اینکه بعد از دوران دفاع مقدس اشعار مداحان از فضای حماسی دور شد، گفت: اکثر مفاهیم اشعار مداحان مربوط به شمائل حضرت عباس و امام حسین (ع) و زیبایی‌های ظاهری این بزرگواران شده بود. با تذکرات مقام معظم رهبری فضای اشعار عوض شد اما کماکان این راه ادامه دارد به این معنی که تعداد مداحانی که اشراف کامل به سخنان امام حسین و خطبه هایی ایشان را دارند هنوز اندک است و تعداد کمی از این افراد خطبه های حضرت را به طور کامل مطالعه کرده اند.

انصاری اظهار کرد: همان طور که مسابقاتی برای تشویق قاریان و حافظان قرآن کریم در سراسر کشور برپا می شود برای ترغیب مداحان به آشنایی با خطبه های امام حسین (ع) باید تدبیری اندیشیده شود تا مداحان ما حداقل 3 خطبه از حضرت را از حفظ باشند.

انصاری درباره رواج مقتل خوانی‌ در مجالس روضه بیان کرد: مقتل خوانی در گذشته رواج بیشتری داشت و امروز می توان رواج مقتل خوانی را با ترغیب مداحان امکان پذیر کرد. به این معنی که بزرگان دینی و سخنرانان مطرح ما وقتی پای میز می‌روند مقتل ها را بخوانند و از شهدا نقل کنند. هنوز نقل‌های غیرمعتبر که در هیچ کتابی وجود ندارد در سخنان برخی مداحان به کار می‌رود و حرف‌های برخی از مداحان منبع موثقی ندارد بسیاری از این افراد به نقل واقعه بدون عنوان کردن منبع آن می پردازند.

وی افزود: کتاب‌های مقتل در اصل به عربی نوشته شده است البته برخی از کتب مقتل ترجمه شده اند و بایستی مداحان ترغیب شود که حتما در مجالس روضه منابع دست اول عاشورا قرائت کنند و تلاش کنند که عین عبارت‌ها و یا در فضای عبارت ها صحبت شود و از ذکر روایات بدون منبع موثق احتراز کنند.

502

کد خبر: 839792

وب گردی

وب گردی