اقدامات درمانی در مواجه با مسمومیت/ از راه دهان به بیماران مسموم چیزی نخورانید

سم ماده ای است که در صورت ورود به بدن موجب آسیب، بیماری یا مرگ می شود. سموم ممکن است به شکل مایع، جامد، گاز یا بخار وارد بدن شود.

به گزارش ایسکانیوز، محسن لعل حسن زاده، کارشناس آموزش سازمان اورژانس کشور در گفتگو با شبکه رادیویی سلامت با بیان اینکه سموم از راه های مختلف وارد بدن می شوند، گفت: سموم از راه های مختلف از قبیل خوراکی: از طریق دهان و دستگاه گوارش؛ استنشاق: بخار یا گاز از طریق ریه ها؛ جذب: عصاره شیمیایی یا گیاهی از طریق پوست؛ و تزریق: از طریق عبور از پوست مانند گزیدگی، گاز گرفتگی، سرنگ و ...؛ وارد بدن می شوند.

وی در ادامه افزود: تهوع یا استفراغ، اسهال، تعریق شدید، درد شکمی، بیهوش شدن یا تغییر سطح هوشیاری،

تشنج و مشکلات تنفسی از علائم مسمومیت به شمار می آید.

کارشناس آموزش سازمان اورژانس کشور در خصوص چگونگی مدیریت مسمومیت ها بیان کرد: امنیت صحنه را قبل از نزدیک شدن به بیمار بررسی کنید؛ قبل از نزدیک شدن به بیمار برای کمک، از امنیت خود بیمار و دیگران اطمینان حاصل نمایید و در صورت ایمن بودن صحنه، مصدوم را به یک منطقه امن انتقال دهید.

وی با بیان اینکه در مسمومیت با سموم استنشاقی مراقب باشید خودتان دچار مسمومیت نشوید، گفت: به موارد مرتبط با مواد مسمومیت زا مانند قرص ها، مواد ناشناخته و هر گونه علامت مشکوک توجه کنید و یادداشت کنید.

حسن زاده با اشاره به اینکه سطح هوشیاری بیمار را بررسی کنید، افزود: در صورت بیهوش بودن، اگر تنفس طبیعی دارد او را به یک پهلو قرار دهید و اگر تنفس ندارد باید احیای قلبی ریوی را شروع کنید؛ در صورت هوشیار بودن، اگر سوختگی دهان ناشی از سموم خورنده و سوزاننده بوده است، ناحیه را با یک پارچه مرطوب پاک کنید.

این کارشناس آموزش سازمان اورژانس کشور در ادامه با تاکید بر اینکه هنگام مواجه با مسمومیت و فرد مسموم با اورژانس تماس بگیرید، تصریح کرد: به بیمار هوشیار یا نیمه هوشیار برای در آوردن لباس های آلوده کمک کنید و سموم را از روی پوست بشویید؛ اگر سموم به صورت پودری است ابتدا آن را از سطح پوست پاک کنید.

وی در پایان اظهارداشت: در مسمومیت های تزریقی در بیماران هوشیار ممکن است بیمار به سرعت تبدیل به فردی پرخاشگر و خشن شود. پس از تماس مستقیم با وی پرهیز کنید؛ از راه دهان به بیماران مسموم چیزی نخورانید.

یادآور می شود، نخستین جشنواره کشوری «پیشگیری از سوانح و حوادث» به همت شبکه رادیویی سلامت از چهارم شهریور ماه آغاز شده است و علاقه مندان برای شرکت در این جشنواره می توانند آثار خود تا یکم آذر ماه به دبیرخانه جشنواره به نشانی info@jpsh.ir یا سایت جشنواره به نشانی www.jpsh.ir ارسال کنند.

701

کد خبر: 839950

وب گردی

وب گردی