نوربخش: نادر گلچین طبع بی‌نیازی داشت

مدیر عامل خانه موسیقی ایران، گفت: نادر گلچین طبع بی‌نیازی داشت و هرگز ندیدم خواسته‌ای داشته باشد یا از کسی بدگویی کند.

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایسکانیوز، حمیدرضا نوربخش در مراسم تشییع پیکر نادر گلچین که صبح امروز یکشنبه 2 مهر ماه در تالار وحدت برگزار شد، اظهار کرد: بارها در مراسم‌های مختلف درباره ویژگی‌های آوازی استاد گلچین صحبت کردم و توانایی‌های او را موشکافانه، واکاوی کردم.

وی افزود: نادر گلچین از معدود کسانی است که مکاتب آوازی را به درستی درک کرده و به مرحله‌ای رسیده بود که توانست سبک و سیاق خود را داشته باشد.

مدیر عامل خانه موسیقی ایران، ادامه داد: نادر گلچین درباره موسیقی سنتی و آواز ایرانی تمام تکنیک‌ها و اصولی را که لازم بود به درستی رعایت می‌کرد و به بهترین شکل ممکن که تاکنون نظیرش را ندیده‌ایم آواز می‌خواند.

نوربخش گفت: امثال نادر گلچین بهترین الگو برای نسل جوان هستند، چرا که هر کسی نمی تواند از درک موسیقی‌دانان گذشته به درستی استفاده کند.

شهبازیان: نادر گلچین با تمام وجود آواز می خواند

در ادامه این مراسم فریدون شهبازیان آهنگساز برجسته کشور که دوستی که چندین سال با نادر گلچین داشت، گفت: نزدیک به پنجاه سال است که از رفاقت من و نادر گلچین می‌گذرد. هنگامی که برنامه "گل‌های تازه" را می‌ساختم از او دعوت کردم تا در اجرای این برنامه کمک کند و او این کار را به بهترین شکل ممکن انجام داد.

وی با اشاره به اینکه نادر با تمام وجود می‌خواهد و آنقدر سواد شعر و ادبیات داشت که نیازی به صحبت درباره موسیقی با او نبود، ادامه داد: مرد بزرگی که از میان ما رفت با اخلاق‌ترین، نجیب‌ترین و دوستی بود که می‌شناختم. من تمام مراحل زندگی او را از نزدیک دیده‌ام و همراهی‌اش کردم اما تاسف می‌خورم که در سال‌های آخر به دلیل مشکلات شخصی کمتر فرصت تماس با او را داشتم.

شهبازیان با اشاره به استعداد و توانمندی‌های بسیار نادر گلچین در آواز ایرانی، افزود: شاید سال ها طول بکشد تا بتوانیم هنرمندی نظیر او را پیدا کنیم.

در ادامه مراسم مرجان گلچین برادرزاده زنده‌یاد نادر گلچین و بازیگر تئاتر و تلویزیون کشور ضمن تشکر از افراد حاضر در این مراسم اظهار کرد: خانواده من از نظر تعداد جمعیت بسیار کوچک است. اما، با دیدن حضور این تعداد افراد در این مراسم دیگر نمی‌توانم بگویم خانواده کوچکی دارم.

وی ادامه داد: نادیا گلچین امروز بسیار خوشحال است چرا که در خانه ابدی از پدر خود میزبانی می‌کند. خوشحالم عمویم از خانه اولش یعنی تالار وحدت راهی دیار باقی می‌شود.

کامبیز روشن دیگر سخنران این مراسم بود که درباره ویژگی های استاد نادر گلچین، گفت: هروقت به این محوطه زیبا می آیم. امیدوارم این محل برای تجلیل از هنرمندان باشد. او جز معدود شخصیت های موسیقی ما بوده است. او هیچوقت از مشکلات و کمبود ها گله نمی کرد و همیشه از زیبایی ها می گفت و شعر می خواند.

وی افزود: گلچین در چند مورد حتی شعرهای طویلی را بدون مراجعه به یادداشت می خواند و برای کسی در چنین سن و سالی حیرت انگیز است و آن هم از سابقه تئاتری نشات می گرفت. این جمع هم برای تجلیل از او دور هم جمع شده ایم و امیدوارم همه هنرمندان موسیقی در جایگاهی باشند که منزلت واقعی هنرمند باشد.

به گزارش ایسکانیوز، در حاشیه این مراسم افرادی مانند علی مرادخانی معاون هنری امور موسیقی در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ، شهرام ناظری خواننده سنتی و محمدعلی بهمنی شاعر در این مراسم حضور داشتند.

همچنین، فاضل جمشیدی در میان سخنرانی‌ها بخشی از قطعه "مرغ سحر" که با همراهی افراد حاضر در این مراسم خواند.

نادر گلچین از مدت ها پیش از بیماری ریوی رنج می برد که به دلیل تشدید این بیماری روز 30 شهریور ماه در بخش مراقبت های ویژه بیمارستان گاندی درگذشت.

وی در سال 1315 در شهر رشت متولد شد. او پس از آمدن به تهران در سال 1339 با اداره هنرهای زیبا و وزارت فرهنگ و هنر همکاری کرد. و از سال 1350 تا 1362 در رادیو ایران فعالیت داشت.

گلچین از جمله خوانندگان صاحب سبک بود که بیشتر آثار او به سال‌های پیش از انقلاب بازمی‌گردد. از آثار او می‌توان به تصنیف مرغ سحر، ناوک مژگان، قصه شهر عشق، مسبب، من دیگه بچه نمیشم و آلبوم‌های گریز، نفس باد صبا، زلف بنفشه یاد کرد.

503

کد خبر: 839958

وب گردی

وب گردی