تعرفه  گمرکی باید اصلاح شود/ ارائه 4 میلیون تن محصول برای صنایع پایین دستی

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی با اشاره به اینکه تعرفه نظام گمرکی باید در کشور اصلاح شود گفت: با برنامه ریزی صورت گرفته تا پایان برنامه ششم توسعه، 12 میلیون تن محصول به ظرفیت تولید کشور اضافه خواهد شد.

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ مرضیه شاهدایی معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی در مراسم افتتاحیه یازدهمین نمایشگاه بین‌المللی ایران پلاست با بیان این که این نمایشگاه بزرگترین رویدادهای منطقه خاورمیانه در جهان است اظهار کرد: نمایشگاه ایران پلاست یکی از معتبرترین نمایشگاه در عرصه صنعت پتروشیمی و پلاستیک است که در سال جاری باشکوه تر از سال گذشته در حال برگزاری است.

او تصریح کرد: حدود 530 شرکت خارجی و 600 شرکت داخلی در این نمایشگاه در فضای 35 هزار متر مربع گردهم آمدند که از بین 530 شرکت خارجی 16 شرکت اروپایی و 7 شرکت آسیایی است.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران هدف از برگزاری این نمایشگاه را تامین نیازهای داخلی و حضور در بازارهای بین‌المللی عنوان کرد و گفت: برای توسعه این نمایشگاه برنامه‌های مهمی را در اولویت کاری خود قرار داده‌ایم تا رتبه این صنعت را در بین شرکت‌های جهانی ارتقاء دهیم.

شاهدایی تاکید کرد: با لغو تحریم‌ها فضای کسب و کار روند خوبی را در پیش گرفته، به طوری که می‌توان آن را به عنوان دوران حیات مجدد این صنعت یاد کرد. در حال حاضر، اکثر پروژه‌های نیمه تمام در مراحل تکمیلی قرار گرفته و زیرساخت‌های مورد نیاز تامین شده است.

او ادامه داد: مهمترین فعالیت پس از برجام مذاکرات و امضای تفاهمنامه با شرکت‌های بین‌المللی و از سرگیری بازارهای بین‌المللی و جذب سرمایه‌گذاری است که لازم است همه مسوولان و دست‌اندرکاران صنعت با اتخاذ تدابیر کارآمد زمینه حضور سرمایه‌گذاران خارجی را فراهم کنند، چرا که جذب سرمایه‌گذاری خارجی زمینه را برای حضور شرکت‌های ایرانی در بازارهای خارجی فراهم می‌کند.

شاهدایی تصریح کرد: در زمان عقد قرارداد با این شرکت ها قانون حداکثری توان داخلی نیز لحاظ شده است تا شرکت‌های داخلی از مزایای آنها سود ببرند، چرا که توسعه صنایع پایین دستی جزء برنامه‌هایی است که دولت باید به آن توجه نماید.

معاون وزیر نفت ادامه داد: در سال گذشته وزارت نفت و شرکت پتروشیمی در جهت میل و اهداف سیاست گذاری مسوولیت خود را به خوبی ایفا کرده و تا جایی که اقدامات موثری را برای رسیدن به اهداف تعیین شده برداشته است. بنابراین، ما برای رسیدن به چشم‌انداز توسعه در این صنعت باید راه درازی را بپیماییم.

شاهدایی با اشاره به تولید 5/7 میلیون تن محصول پتروشیمی در سال گذشته گفت: با برنامه ریزی کلان صورت گرفته قرار است تا پایان برنامه ششم، 12 میلیون تن در سال جاری به ظرفیت تولید اضافه شود. در سال گذشته، 16 میلیون تن از محصول تولیدی به بازارهای داخلی عرضه شده و حدود 4 میلیون تن نیز در اختیار صنایع پایین دستی قرار گرفتند. می‌توان گفت، 60 درصد بازار پلیمری کشور را تامین کرده است.

او ادامه داد: شرکت ملی پتروشیمی در حمایت از صنایع پایین دستی حرکت گسترده ای را آغاز کرده است تا از طریق ایجاد ثبات عرضه محصولات در بورس کالا به این صنعت کمک کند. همچنین، پیگیر محصول جدید در این صنعت است چرا که تکمیل این صنعت نیازمند حمایت تمام ارکان نظام این کشور است.

شاهدایی گفت: اصلاح نظام تعرفه گمرکی و قوانین تشویقی از جمله موضوعاتی است که باید مورد پیگیری قرار بگیرد.

او خاطر نشان کرد: یازدهمین نمایشگاه ایران پلاست فرصتی برای ارائه دستاوردهای جدید و فناوری در این صنعت است که باعث می‌شود تولیدکنندگان با توجه به توان و قابلیت خود با ارایه محصولات جدید و رفع موانع پیش به ثبت توسعه گام بردارند.

402

کد خبر: 840044

وب گردی

وب گردی