ادیب یزدی: مجالس مذهبی باید در سطوح مختلف و فهم مخاطبان برگزار شود

استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه مجالس مذهبی باید در سطوح مختلف و فهم مخاطبان برگزار شود، گفت: هنوز کیفیت مجالس مذهبی و اشعار مداحان به صد در صد نرسیده است.  

حجت الاسلام مرتضی ادیب یزدی در گفت و گو با خبرنگار فرهینگ ایسکانیوز درباره انطباق اشعار مداحان با واقعه عاشورا بیان کرد: سطح مطالعات مداحان کم است و اکثرشان مجبورند برای عموم مردم به صورت عامیانه اشعاری را روایت کنند.

وی افزود: مداحان به فراخور مخاطبانشان، نوع سخنرانی و مداحی خود را تنظیم می کنند و البته برای اهالی علم و فرهیختگان از مطالب عمیق تری استفاده می کنند.

استاد حوزه علمیه قم در مورد رواج مقتل خوانی در میان مداحان، گفت: مداحی اغلب برای عموم مردم انجام می شود و نمی توان چندان از مطالب عمیق و فلسفی برای افراد عادی استفاده کرد زیرا همه مردم قادر به درک مفاهیم عمیق و فلسفی نیستند و حتی برای بعضی از افراد بهتر است وقایع به صورت نمایشی نقل شود. البته مجالس مذهبی زیادی در سطوح مختلف برگزار می شود ولی کیفیت مجالس مذهبی و اشعار مداحان هنوز به صد در صد نرسیده است.

وی با بیان اینکه مفاهیم عمیق دینی باید در مجالس ویژه فرهیختگان ارائه شود، گفت: بیان عمیق وقایع دینی برای عموم مردم مورد پسند نیست زیرا همه قادر به درک این مفاهیم نیستند و به جز مجلس وعظ، بسیاری از افراد، مفاهیم دینی را در قالب نمایش بهتر درک می کنند و بهتر است مجالس مذهبی در چندین سطح نسبت به درک مخاطبان برگزار شود.

فارغ‌ التحصیل رشته ادبیات از دانشگاه تهران درباره راهکار حفظ منابع دست اول عاشورا برای جلوگیری از انحراف، گفت: باید مجمعی باشد که مداحان در آن تفهیم شوند و برنامه های مذهبی را اجرا کنند. بهتر است علمای مذهبی نظارت بر اشعار مداحان را برعهده گیرند که اجرای برنامه های مذهبی و انتخاب اشعار خودسرانه صورت نگیرد تا از اشعار سطحی در مجالس روضه خوانی استفاده نشود.

وی درباره تاثیر فرهنگ عاشورا در دفاع مقدس گفت: عاشورا تنها مربوط به 30 سال انقلاب نیست و دفاع مقدس نشات گرفته از عاشوراست.

حجت الاسلام ادیب یزدی درباره آثار مربوط به دفاع مقدس که در قالب خاطره نویسی منتشر شده، بیان کرد: زندگینامه شهدا که در قالب خاطره نویسی منتشر می شود برای زنده نگه داشتن یاد شهدا مفید است و بسیار مورد استفاده قرار می گیرد. البته در برخی موارد ممکن است این نوشته ها غلو آمیز باشد و وزارت ارشاد در بحث نظارت این آثار حتما باید ورود کند.

وی افزود: اهالی نشر برای زنده نگاه داشتن یاد شهدا بیشتر مطالعه داشته باشند و باید به نوعی با افکار شهدا زندگی کنند و بعد از شناسایی خانواده این شهدا و افکارشان در نزدیکی این افراد زندگی کرده به طور مستند از زندگی این افراد مطلب بنویسند و این مطالب بعد از نظارت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی منتشر شود و از نگارش مطالب سطحی پرهیز شود و مطالب براساس تحقیقات عمقی باشد.

502

کد خبر: 840176

وب گردی

وب گردی