رویکرد نظارتی بانک مرکزی، سنتی است/تاثیر مثبت کاهش نرخ سود بانکی بر بازار مسکن و بورس

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: رویکرد نظارتی بانک مرکزی، سنتی است و طبق تجربیات به دست آمده رویکرد سنتی پاسخگوی نظارت دقیق بر عملکرد بانک ها نخواهد بود.

محمدرضا پورابراهیمی در گفتوگو با خبرنگار گروه اقتصادی ایسکانیوز گفت: درصورتی که اجرای کاهش نرخ سود بانکی توسط بانک ها اجرایی نشود، به طور قطع در آینده ای نزدیک شاهد ورشکستگی بانک ها خواهیم بود.

او در ادامه گفت: با توجه به اینکه هزینه تامین مالی بانک ها بالا است و تامین مالی آن‌ها با نرخ بالا صورت می گیرد، بنابراین بانک ها قادر به تنظیم ترازنامه خود نخواهند بود.

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس با تاکید بر نظارت بانک مرکزی درخصوص اجرای کاهش نرخ سود بانکی توسط بانک ها گفت: رویکرد نظارتی بانک مرکزی، سنتی است و طبق تجربیات به دست آمده رویکرد سنتی پاسخگوی نظارت دقیق بر عملکرد بانک ها نخواهد بود.

او افزود: بانک مرکزی باید با جدیت، قاطعیت و اقتدار بیشتر قوانین تحت سلطه خود را تغییر دهد تا بتوانیم شاهد عملکرد درست بانک ها باشیم.

پورابراهیمی خاطرنشان کرد: خبرهای به دست آمده حاکی از عدم رعایت بانک ها جهت اجرای مصوبات ارائه شده توسط بانک مرکزی است و می توان گفت که برخی از بانک ها به صورت مستقیم و غیرمستقیم مصوبات موجود را دور می زنند.

این نماینده مجلس گفت: بانک مرکزی باید هر چه قوی تر تصمیمات خود را عملی کند، چراکه این نحوه نظارت بانک مرکزی پاسخگوی عملکرد درست حوزه پولی و مالی کشور نیست.

به گفته او، بانک مرکزی هیچ اقدامی را جهت تخلفات صورت گرفته توسط بانک ها انجام نمی دهد و در این خصوص تنها یک ناظر است.

پورابراهیمی با تاکید بر تاثیر اجرای کاهش نرخ سود بانکی بر اقتصاد کشور گفت: در صورتی که کاهش نرخ سود بانکی اجرایی شود، به طور قطع نرخ تامین مالی هم با کاهش همراه می شود و بسیاری از پروژه ها توجیه اقتصادی پیدا می کنند.

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس در ادامه افزود: کاهش نرخ سود بانکی فضای بسیار مناسبی را برای فعالان اقتصادی فراهم می کند و فشارهای ناشی از تامین منابع مالی به شدت کاهش پیدا می کند.

او با بیان اینکه کاهش نرخ سود بانکی بر زمینه های مختلف اقتصادی کشور تاثیرگذار خواهد بود، گفت: تامین منابع مالی بی تاثیر بر دیگر عرصه های اقتصادی در کشور مانند بازار مسکن و بورس نخواهد بود و به طور قطع تاثیر مثبت خود را در بازار مسکن و نیز بورس خواهد گذاشت.



401

کد خبر: 840283

وب گردی

وب گردی