تهران-ایسکانیوز: مدیر گروه فلسفه علم واحد علوم و تحقیقات در مقطع دکتری از تلاش برای راه‌اندازی دانشکده مطالعات علم و فناوری و همچنین راه اندازی نشریه انگلیسی زبان فلسفه در واحد علوم و تحقیقات خبر داد.


دکتر موسی اکرمی از تلاش برای تأسیس دانشکدۀ مطالعات علم و فناوری در واحد علوم و تحقیقات خبر داد و اظهار داشت: بررسی و پژوهش در زمینه مباحث متنوع مرتبط با علم، مانند فلسفۀ علم، تاریخ علم، اقتصاد علم، جامعه شناسی علم، سیاستگذاری علم، رابطۀ علم و دیگر معارف و عناصر فرهنگی و تمدنی، و رویکردهای شناختی به علم با توجه به نیازهای کشور اساس کار و برنامه و ساختار این دانشکده را تشکیل می دهد.


به گزارش اداره کل روابط عمومی واحد علوم و تحقیقات، دکتر موسی اکرمی ، مدیر گروه رشته فلسفه علم در مقطع دکتری این واحد دانشگاهی، با بیان اینکه واحد علوم و تحقیقات در سال 1385 برای نخستین بار در کشور، اقدام به تاسیس رشته فلسفه علم در مقطع دکتری کرده است، اظهار داشت: تاکنون بیش از12 کتاب و 35 مقاله علمی پژوهشی و ISI توسط اساتید و دانشجویان این گروه منتشر شده است.


دکتر اکرمی از تأسیس  گرایش های  فلسفه علوم ریاضیاتی، فلسفه علوم طبیعی و فلسفه علوم اجتماعی در واحد علوم و تحقیقات در آینده نزدیک خبر داد و تصریح کرد: برنامه هایی برای راه اندازی گرایش های جدید و بین رشته ای در این واحد دانشگاهی در چهار سال آینده در دست بررسی است.


وی با بیان اینکه در حال حاضر اساتید و دانشجویان گروه فلسفه علم مقالات خود را در نشریات فلسفی گوناگون کشور و بعضاً در نشریه ویژه گروه های فلسفه این واحد دانشگاهی یعنی جستارهای فلسفی (پژوهش های فلسفی یا برهان و عرفان سابق) منتشر می کنند، گفت: گروه فلسفه علم واحد علوم و تحقیقات در نظر دارد نشریه تخصصی این رشته را به زبان انگلیسی راه اندازی کند.


دکتر اکرمی با اشاره به ارتباطات گروه فلسفه علم واحد علوم و تحقیقات با مراکز پژوهشی کشور، اظهار داشت: در حال حاضر استادان این گروه با مراکز علمی و تحقیقاتی همچون پژوهشکده تاریخ علم دانشگاه تهران، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران، و مرکز تحقیقات فیزیک نظری و ریاضیات همکاری های علمی وپژوهشی دارند.


دکتر اکرمی تمرکز کامل بر آموزش را مانع درآمدزایی دانشگاه دانست و ابراز امیدواری کرد: گروه فلسفه علم واحد علوم و تحقیقات با تأسیس پژوهشده، تعریف پروژه های بنیادی، پذیرش دانشجو در مقطع فوق دکتری، جذب دانشجویان خارجی و کاربردی کردن تحقیقات این رشته، امکان درآمدزایی برای دانشگاه را پیدا می کند.


دکتر اکرمی با اشاره به اینکه تا کنون حدود 60  درصد فارغ التحصیلان کارشناسی و حدود 30 درصد فارغ التحصیلان دکتری گروه مشغول به کار شده اند، گفت: در حال حاضر، اکثر فارغ التحصیلان مقطع دکتری گروه فلسفه علم در مراکز آموزش عالی فعالیت می کنند.


مدیر دکتری رشته فلسفه علم واحد علوم و تحقیقات، از ارائه پیشنهاد برای ایجاد درس ویژه فلسفه علم دبیرستانی و همچنین گنجاندن فلسفۀ علم یا فلسفۀ علوم خاص در سرفصل دروس دانشگاهی خبر داد و افزود: توجه به این حوزه، موجب احساس نیاز به متخصصان دانشگاهی رشته فلسفه علم می شود و از یک طرف نیازهای کشور پاسخ می یابند و از طرف دیگر فارغ التحصیلان چندان نگران سغل مناسب نخواهند بود.


وی ادامه داد: گروه فلسفۀ علم واحد علوم و تحقیقات آمادۀ همکاری با نهادهای ذیربط برای ایجاد شرایط لازم تحقق این برنامه ها، مثلاً نشست ها و همایش ها با وزارت آموزش و پرورش، وزارت علوم و تحقیقات و فناوری، شورای انقلاب فرهنگی است.

کد خبر: 84040

وب گردی

وب گردی