محمدعلی بهمنی:نظارتی روی اشعار مداحان نیست

رئیس شورای شعر و ترانه دفتر موسیقی گفت: متاسفانه نظارتی بر روی اشعاری که در مجالس مذهبی خوانده می شود نیست و روضه خوان تنها به گنجاندن اندوهی در شعر بسنده می کند.

محمد علی بهمنی در گفت و گو با خبرنگار فرهنگی ایسکانیوز درباره کیفیت اشعار مداحان، بیان کرد: شورای شعر و ترانه دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مسئول نظارت بر اشعاری در قالب آلبوم موسیقی و یا اثر تک صفحه ای است ولی اگر کسی بخواهد در قالب مداحی از قطعه شعری بهره ببرد متاسفانه هیچ نظارتی روی این اشعار نیست.

وی با بیان اینکه نه تنها اشعار مداحان بلکه هر شعری با موسیقی شایسته و خواننده ای شناخته شده، تاثیرگذار است اظهار کرد: شورای شعر و ترانه دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در تائید اشعار بسیار دقت می کنند در صورتی که اگر مداحی در مجلس روضه اقدام به شعرخوانی کند هیچ نظارتی بر این اشعار نیست و تنها به حواشی این مسئله که اندوهی در شعر گنجانده شود اهمیت می دهند.

وی در این رابطه اضافه کرد: متاسفانه مداحان از هر ترانه ای در مجالس مذهبی و روضه خوانی استفاده می کنند و در برخی موارد قطعه شعری از خواننده های قدیمی را با تغییر ریتم و آهنگ در نوحه خوانی ها به کار می برند.

بر‌ترین غزل‌سرای ایران در سال 1378 اظهار کرد: اگر شعری دلسوزانه و براساس باور ایمانی مان در مجالس مذهبی استفاده شود بسیار خوب است.

وی درباره نظارت بر اشعار مداحان گفت: نظارت بر اشعار مداحان از طریق وزارت ارشاد محقق می شود. در این میان کتاب های شعر بسیاری برای نوحه خوانی و مداحی نوشته شده است البته افرادی که در روضه ها مداحی می کنند در استفاده از این اشعار کوتاهی می کنند و شعری درباره مقوله های عاشورایی و دوست دارد از این طریق مطرح شده و به نوعی کسب درآمد کند و این را از وی دریغ می کنند و به دنبال شخصی می روند که به رایگان اشعاری را در اختیارشان بگذارد و آنها هم خوشحال شوند که کاری در این حوزه انجام شده است. نظارت وزارت ارشاد و کمک مالی در زمینه هم نظارت و هم حمایت از به کارگیری اشعار راهگشاست.

502

کد خبر: 840481

وب گردی

وب گردی