آذربایجان شرقی کریدور تجاری ایران و ترکیه می‌شود

با توجه به خبرهایی مبنی بر سفر رئیس جمهور ترکیه در مهرماه سال جاری به ایران، مدیران و مسولان دولتی و غیر دولتی آذربایجان شرقی برنامه های تجاری و اقتصادی خود را بر اساس ظرفیت های ویژه صنعتی، کشاورزی و گردشگری استان برای افزایش مراودات تجاری با ترکیه ، در اختیار دولت قرار دادند.

به گزارش ایسکانیوز، آذربایجان شرقی به عنوان محور شمال غرب کشور از نظر مبادلات اقتصادی و سرمایه گذاری می تواند با کشورهای همسایه تبادلات تجاری داشته باشد، طبق برنامه ریزی های به عمل آمده سطح تجارت ایران و ترکیه به ۳۰ میلیارد دلار خواهد رسید که بخشی از این ماموریت ها به مرکزیت شمال غرب به آذربایجان شرقی تعلق می گیرد.
با توجه به خبرهایی مبنی بر سفر رئیس جمهور ترکیه در مهرماه سال جاری به ایران، مدیران و مسولان دولتی و غیر دولتی آذربایجان شرقی برنامه های تجاری و اقتصادی خود را بر اساس ظرفیت های ویژه صنعتی، کشاورزی و گردشگری استان برای افزایش مراودات تجاری با ترکیه ، در اختیار دولت قرار دادند.
آذربایجان شرقی به دلیل هم مرز بودن با کشورهای آذربایجان و ترکیه بستری مناسب برای رونق تجاری و اقتصادی کشور می تواند فراهم کند. از طرفی اقتصاد ترکیه و بخش خصوصی اقتصاد ترکیه نیز قوی و به سرعت در حال رشد است و نقش مهمّی در بانکداری، حمل و نقل و ارتباطات دارد. در سال‌های اخیر اقتصاد ترکیه رشد خوبی داشته است.می توان با افزایش مراودات تجاری بین استان و این کشور، معضلات بیکاری و رکود اقتصادی را در جامعه ریشه کن ساخت.
بر اساس آمار سازمان توسعه تجارت ایران در خصوص وضعیت صادرات و واردات ترکیه، درسال 2016 واردات ترکیه 198 میلیون دلار وصادرات آن 142 میلیون دلار و موازنه تجاری آن 340 میلیون دلار بوده است و همچنین صادرات غیرنفتی ایران به ترکیه 3 میلیارد دلار بوده است.
واردات ترکیه در هفت ماهه سال 2017، 13.5 درصد افزایش یافته و به میزان 129 میلیارد و 870 میلیون دلار رسیده و صادرات آن 10.6 درصد افزایش داشته است. طبق استراتژی تدوین شده در کشور ترکیه ، پیش بینی می شود این کشور در سال 2023 صادرات خود را به 500 میلیون دلار در بین 10 کشور اقتصادی جهان برساند.
این کشور برای دستیابی به این هدف ، استراتژی خاصی در نظر گرفته است و راهکارهایی چون اجرای طرح تحقیق و پروژه و افزایش مشارکت در نمایشگاه های بین المللی و فعالیت های تجاری متمرکز با بازارهای هدف، تبدیل استانبول به مرکز مد و مرکز تجاری کشور، حمایت قوی از صادرات و ارائه تسهیلات و حمایت از خوشه های صادراتی، اصلاح و توسعه قابلیت بخش خدمات و حمل و نقل و غیره را اجرایی می کند.

آذربایجان شرقی با بیش از 90 کشور خارجی مراودات تجاری دارد
معاون بازرگانی سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان‌شرقی در خصوص استراتژی صادرات کشور می گوید: در کشور ما استراتژی صادرات توسط کارگروه صادرات یا دبیرخانه ملی صادرات به صورت سالانه تدوین می شود و دراز مدت نیست و باید به صورت دراز مدت برای صادرات کشور برنامه ای داشته باشیم.
غلامعلی راستی ادامه می دهد : بانکی در ترکیه از صادرکنندگان حمایت می کند و تسهیلات کوتاه و بلند مدت و بیمه و حمل و نقل در اختیار آنها قرار می دهند، در کشور ما نیز صندوق ضمانت صادرات برای حمایت از صادرات فعالیت می کند با این حال این صندوق در استان ها هیچ نمایندگی ندارد، بنابراین دولت باید برای حمایت از صادرکنندگان در این زمینه حمایت های جدی از صادرکنندگان عملیاتی کند .
وی بیان می کند: مقرر شده در تمامی سفارت خانه های ایران در خارج از کشور نمایندگی صادرات داشته باشیم.
راستی با بیان اینکه آذربایجان شرقی با بیش از 90 کشور خارجی مراودات تجاری دارد، تصریح می کند: رویکرد سفارت خانه ها باید برای حمایت از صادرات تغییر یابد و رایزنی های بازرگانی باید تقویت شود تا رقم صادرات استان و کشور افزایش یابد چرا که رقم کنونی صادرات برازنده نظام نیست.
وی در خصوص رقم صادرات استان اعلام می کند:رقم صادرات استان از کل گمرکات کشور 2 میلیارد و 400 میلیون دلار است در حالی که ظرفیت صادرات این استان 5 میلیارد دلار در سال است.

افزایش مراودات تجاری و اقتصادی استان با ترکیه
مدیرکل امور اقتصادی و دارایی آذربایجان شرقی با تاکید بر افزایش مراودات تجاری و اقتصادی استان با ترکیه می گوید: سیاست منطقه ما این است که مبادلات تجاری را با ترکیه افزایش دهدو صادرات و واردات وسرمایه گذاری می تواند اولویت اول سیاست خارجه ما باشد.
رضا حسینی اعلام می کند: باید نقاط قوتی را که بتواند اقتصاد ایران و ترکیه را بهم گره بزند، شناسایی کنیم.در بحث صادرات نیز باید برای حمل کالا و مواد اولیه لازم شبکه حمل و نقل ایجاد شود تا سرمایه گذاری های مشترک باید بین دو کشور اجرایی شود.همچنین می توان بین دو کشور در موضوع خدمات و توریسم درمانی مراوداتی داشته باشیم.
وی تاکید می کند: باید در خصوص اهداء جوایز و مشوق های صادراتی و بازاریابی های تجاری و بین المللی راهکارهای کارسازی در نظر بگیرم و از محل درآمدهای معدنی 40 یا 50 درصد برای صادرات و جوایز صادراتی تخصیص یابد.
مدیرکل امور اقتصادی و دارایی آذربایجان شرقی بیان می کند: همچنین بین ترکیه و ایران مراودات بانکی اجرایی شود.

آذربایجان شرقی دروازه ورود ایران به ترکیه محسوب می شود
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان نیز با تاکید بر لزوم حمایت از صادرکنندگان استان از سوی دولت اعلام می کند: برای رونق تجاری و اقتصادی استان میزهای تجاری استان باید بیش از پیش فعالیت های خود را افزایش دهند.
حسین نجاتی اعلام می کند: آذربایجان شرقی دروازه ورود ایران به ترکیه محسوب می شود و این استان به عنوان استان معین برای هفت کالای تجاری در شمال غرب کشور انتخاب شده است و سایر استان های کشور نیز می توانند برای صادر کردن کالاهای خود به ترکیه از طریق این استان اقدام کنند.

منبع: تبریز بیدار

902/900

کد خبر: 840487

وب گردی

وب گردی