خشک شدن 245 حلقه چاه طی 20 سال گذشته در مرند

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ویژه مرند گفت: طی ۲۰ سال گذشته ۲۴۵ حلقه چاه آب در شهرستان مرند به‌علت اضافه برداشت و نبود مدیریت منابع آب، خشک شده‌اند.

به گزارش ایسکانیوز، «منوچهر رحمانی» در جلسه مصرف بهینه آب و توسعه سامانه‌های نوین آبیاری، با تأکید بر این‌که موضوع بحران آب، آشکار بوده و یک مسأله جدی است، اظهار کرد: این بحران به‌تدریج از مراحل محدودیت و مراحل بحران عبور کرده و به طرف فاجعه انسانی و زیست محیطی سوق پیدا می‌کند.

وی افزود: حفر چاه‌های غیرمجاز، برداشت بیش از حد از منابع آب زیرزمینی، مصرف چندین برابری آب و انرژی نسبت به میانگین جهانی در حالی که منابع آب کشور، استان و شهرستان بسیار اندک و میزان مصرف بالاست، از جمله مواردی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

رحمانی از وجود 520 حلقه چاه مجاز و فعال آب در این شهرستان خبر داد و گفت: از 765 حلقه چاه آب موجود در شهرستان مرند در طی ۲۰ سال گذشته ۲۴۵ حلقه چاه آب به دلیل اضافه برداشت و نبود مدیریت منابع آب، خشک شده اند و آب موجود در مابقی چاه‌ها نیز کیفیت خود را از دست داده‌اند .

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان مرند افزود: در چهار سال گذشته سه حلقه آب چاه در این شهرستان که برای تأمین آب ۱۲۳ نفر کشاورز مورد استفاده قرار می‌گرفت که مجهز به سیستم آبیاری نوین شده و باید سایر کشاورزان نیز در سال‌های آتی نسبت به تجهیز باغات خود به این سیستم اقدام کنند.

«علیار راستگو»، معاون استاندار و فرماندار شهرستان ویژه مرند نیز در این جلسه تنها راه نجات بحران کم‌آبی در این شهرستان را اصلاح الگوی کشت و تجهیز مزارع به سیستم‌های آبیاری نوین توسط کشاورزان دانست و گفت: هم‌اکنون باید کشاورزان به فکر منابع آبی آینده خود باشند، چون بیشترین مصارف آب این شهرستان، در بخش کشاورزی است.

وی افزود: محصولات نیاز آبی کم برای رشد چون پسته، گل محمدی و زعفران در شهرستان مرند در حال افزایش است و باید کارشناسان اداره جهاد کشاورزی نسبت به آشنایی کشاورزان به پرورش این محصولات تلاش بیشتری کنند.

فرماندار شهرستان مرند اظهار کرد: دولت در جهت حمایت از کشاورزان برای تجهیز مزارع به سیستم‌های آبیاری نوین برای هر هکتار تا سقف ۷۰ میلیون ریال تسهیلات بلاعوض جهت خرید این تجهیزات اعطا می‌کند.

جلسه مصرف بهینه آب و توسعه سامانه‌های نوین آبیاری با حضور فرماندار ویژه شهرستان، معاونت بهبود تولیدات گیاهی، مدیر آب و خاک و فنی مهندسی و مدیر ترویج و هماهنگی سازمان جهاد کشاورزی استان، مسئولان امور آب شهرستان و شرکت آب منطقه‌ای در فرهنگسرای اداره ارشاد اسلامی شهرستان مرند برگزار شد.

901

کد خبر: 840530

وب گردی

وب گردی