در جلسه مجمع نمایندگان استان خراسان‌رضوی با معاونین وزارت نیرو چه گذشت؟

نماینده مردم چناران و طرقبه شاندیز از جلسه مجمع نمایندگان استان خراسان‌رضوی با معاونین وزارت نیرو و مسئولین آبفا استان خراسان‌رضوی خبر داد.

به گزارش ایسکانیوز «محمد دهقان» در خصوص جلسه مجمع نمایندگان استان خراسان رضوی با معاونین وزارت نیرو و مسئولان آبفا استان خراسان‌رضوی که روز گذشته (یکشنبه 96.07.02) در دفتر هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی برگزار شد، اظهار کرد: در این جلسه ضمن تشکر از زحمات وزارت نیرو و شرکت آبفا، نمایندگان استان دغدغه‌های خود را در خصوص کمبود آب در شهرها و روستاها، عدم اجرای پروژه‌های فاضلاب و بخصوص حل مشکلات و چالش‌های موجود بین شرکت آب منطقه‌ای و مردم است که باعث ایجاد نقاط اصطکاک زیادی بین مردم با این شرکت شده است را بیان کردند.

عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس با بیان این‌که نمایندگان در خصوص زحماتی که برای تامین آب و احداث سدهای مورد نیاز توسط شرکت آب منطقه‌ای استان خراسان تشکر خود را به ایشان ابلاغ کردند گفت: راجع به رفتار این شرکت با مردم خصوصاً در خصوص بستن چاه‌های سطحی که به نوعی بحران در برخی مناطق ایجاد کرده و بدون توجه به خواست مردم، نیاز مناطق و بدون استفاده از مشارکت خود مردم اقداماتی را انجام داده‌اند در این جلسه گفتگو شد و بیان شد که این روش شرکت آب منطقه‌ای هیچ نتیجه‌ای قابل توجهی برای تأمین آب در برنخواهد داشت.

این نماینده مجلس ادامه داد: مهم‌ترین تأکید ما بر مدیریت اجتماعی توسط شرکت آب منطقه‌ای و ایجاد هماهنگی لازم با نمایندگان، مسئولان محلی و فرمانداران و استفاده از مشارکت مردم در حل مسائل مربوط به بحران آب بود.

دهقان با اشاره به این‌که شرکت آب منطقه‌ای با استفاده از ماجراجویی‌ها و برخی زمینه‌ها و فرصت‌هایی که در دادگستری هم ایجاد شده چاه‌های سطحی چند متری را هم پر کرده است تصریح کرد: وقتی بدون مشارکت مردم، حمایت مسئولان محلی چاه های سه متری را پر می کنید طبیعتاً نتیجه ای نخواهد داد. چرا که مردم نمی توانند شاهد خشک شدن درختان خود باشند. لذا این کارها و بحران سازی ها جز ایجاد نارضایتی در مردم و بدبینی ایشان به نظام اسلامی و به ویژه به وزارت نیرو حاصلی در بر نخواهد داشت.

وی افزود: ماهم به ساماندهی و بهینه سازی مصرف آب اعتقاد داریم. اما بعد از گذشت 35 سال که شرکت آب منطقه ای حتی یک اخطار هم به مردم نداده است و به وظیفه ی خود عمل نکرده است، مسدود کردن چاههای سطحی و خشکانیدن باغ های قدیمی و فضای سبزی که مردم سال ها آن را حفظ کرده اند بدون توجه به مسائل اقلیمی و نیازهای منطقه راهکار حل این موضوع نخواهد بود.

عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس اظهار کرد: راه حل اساسی حل مشکلاتی که شرکت آب منطقه ای در چند سال اخیر ایجاد کرده، مشارکت خود مردم، همفکری با مردم و بکارگیری ظرفیت های مدیران محلی برای رسیدن به نتیجه مطلوب در ساماندهی این چاهها و سایر موضوعات این شرکت است.

نماینده مردم چناران و طرقبه شاندیز در ادامه به موضوع دیگری راجع به بستر رودخانه که در این جلسه مطرح شده اشاره کرد و گفت: متاسفانه شرکت آب منطقه ای در این موضوع هم توجه کافی به مسائل اجتماعی نداشته است. سی سال است افرادی به زعم این شرکت گوشه ای از بستر رودخانه را تصرف کرده اند که در این سه دهه گذشته گاهی بارها این زمین ها خرید و فروش شده یا به ارث رسیده است. حالا شرکت آب منطقه ای تصمیم گرفته است بی عملی سی ساله ی خود را جبران کند! که البته اشکالی ندارد اما نه به یکباره بلکه بازهم با مشارکت خود مردم و با حضور فرمانداری ها، بخشداری ها و شوراها بایستی حل شود.

دهقان افزود: شرکت آب منطقه خود را یک طرف موضوع و جدای از مردم نبیند. با این دیدگاه در موضوعات مختلفی که دنبال می کند به نتیجه نخواهد رسید. چراکه این روش نه مطلوب هست و نه مقدور. مطلوب نیست بخاطر اینکه مردم اجازه نخواهند داد که درختانشان خشک شود و باغاتشان از بین برود و البته درست نیست که بعد از چهل سال که شما در وظیفه خود کوتاهی کردید بخواهید بحران ایجاد کنید. مقدور هم نیست چرا که مردم شبانه می توانند چاه دیگری حفر کنند.

وی با اشاره به برگزاری جلسات دیگر و اظهار امیدواری از نتایج بدست آمده در این جلسه خاطر نشان کرد: ماهم در کنار شرکت آب منطقه ای خواهیم بود به شرط آنکه این شرکت خود را جدای از مردم نداند و با مشارکت مردم، با مدیریت اجتماعی و با همکاری جمعی به انجام وظیفه خود و خدمت رسانی بهتر به مردم قدم بردارد.

دهقان یادآور شد: قطعاً از کسانی‌که به دنبال زیاده‌خواهی و اشراف منابع آبی و سوءاستفاده از این فرصت باشند حمایت نخواهیم کرد و لازم است با این افراد به طور جد برخورد شود.

900

کد خبر: 840573

وب گردی

وب گردی